Bulletproof coffee − komu przyda się kawa z masłem?

22. 8. 2018 · Izabela Daniel · 5 minut czytania
Bulletproof coffee − komu przyda się kawa z masłem?

Kawa kuloodporna, czyli z języka angielskiego bulletproof coffee, do niedawna była promowana jako energetyczny zamiennik posiłku – głównie śniadania. W Internecie często pojawiały się opinie, że kuloodporna kawa jest idealna dla osób na diecie. Nie jest to jednak do końca prawda. Zobacz, czym jest bulletproof coffee, opinie na jej temat i to, kiedy możesz sobie na nią pozwolić.

Kawa kuloodporna (bulletproof coffee) − co to jest?

Kuloodporna kawa to w skrócie: kawa z tłuszczem. Może być to kawa z masłem lub kawa z olejem kokosowym.

W pierwotnej i prawidłowej wersji kawa bulletproof była przygotowywana z olejem MCT. Możesz też spotkać przepis, w którym zamiast oleju kokosowego (lub razem z nim) dodawany jest do kawy napój z kokosa, który może mieć w swoim składzie aż 20% tłuszczów lub odżywkę białkową. I tak powstaje bulletproof cofee! Jak zrobić taką kawę? Nie jest to nadzwyczajnym wyczynem kulinarnym. Wystarczy wrzucić do blendera espresso (pojedyncze lub podwójne), odrobinę wrzątku, dodatek tłuszczów lub, jeżeli masz ochotę, porcję odżywki białkowej. Następnie włączasz blender i gotowe!

Co to jest bulletproof coffee

Olej kokosowy do kawy − dobry zamiennik oleju MTC?

Czy olej kokosowy to odpowiedni zamiennik głównego składnika kawy kuloodpornej, czyli oleju MCT? Olej MCT (medium chain triglicerydes) jest źródłem tłuszczu, który zbudowany jest z średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Mają one pewną ciekawą właściwość: mianowicie nie wymagają obecności enzymów odpowiedzialnych trawienie tłuszczów – czyli tak zwanych lipaz. Oznacza to że, żeby MCT zostały wchłonięte do krwi  i metabolizowane przez organizm w wątrobie nie muszą zostać strawione.

bulletproof coffe - przelewanie

To właśnie dlatego kawa kuloodporna jest polecana jako szybki i energetyczny posiłek. Nie musisz jej trawić, a więc szybciej dostarczona energia do Twojego organizmu. Dlaczego w takim razie zamieniono olej MCT na olej kokosowy? Ogólnie uważa się, że olej kokosowy jest dobrym źródłem tłuszczów MCT. Niestety, nie jest to do końca prawdą.

W oleju kokosowym znajduje się w głównej mierze kwas laurynowy. Jest on na chemicznym  pograniczu między średnio- a długołańcuchowymi kwasami tłuszczowymi. W skrócie: olej kokosowy nie spełnia on najważniejszej funkcji, o którą chodzi przy spożywaniu MCT. Kwasy tłuszczowe długołańcuchowe, żeby zostały wchłonięte do organizmu, muszą zostać strawione przez lipazy. Dlatego też olej kokosowy nie równa się olejowi MCT. Kawa z olejem kokosowym, tak czy siak, będzie musiała zostać strawiona.

bulletproof coffee - olej MCT

Kawa kuloodporna a odchudzanie?

Kawa kuloodporna bywa polecana na odchudzanie, głównie dlatego, że syci na długo. Owszem − to prawda. W jednej filiżance takiej kawy dostarczasz sporej ilości tłuszczów. Ale weź pod uwagę, że gdyby skomponować posiłek o takiej samej liczbie kilokalorii, to byłby on zdecydowanie bardziej treściwy. Co więcej, dostarczyłby np. witamin, minerałów, białka i błonnika pokarmowego. A w kawie kuloodpornej nie znajdziesz tych składników!

Dlatego, jeżeli jesteś na diecie redukcyjnej, o wiele lepszym rozwiązaniem będzie zjedzenie np. sałatki z kaszą i mięsem lub nabiałem. Dobrze przygotowana kawa kuloodporna może być smaczna. Ale kiedy smak kawy z tłuszczem Ci nie odpowiada, to nie pij jej na siłę. Typowy, normalny posiłek może zrobić tyle samo, o ile nie więcej, dla Twojego organizmu niż kawa z masłem.

Poza tym, że kawa bardzo syci i jest wysokokaloryczna, nie ma zbyt wiele dodatkowych korzyści z picia kuloodpornej kawy. Klasyczny posiłek, pod wieloma względami, wypada lepiej. Jedynym plusem, takiej kawy jest to, że dość szybko ją przygotujesz.

bulletproof coffee - na odchudzanie

Kawa ma też wpływ na odchudzanie, jeżeli stosuje ją zewnętrznie. Zobacz, jaki kofeina działa na cellulit i Twoją skórę: 8 powodów dlaczego pokochasz kawę jeszcze bardziej, czyli kofeina w kosmetykach!

Kawa a wysoki cholesterol

Pamiętaj też, że kawa kuloodporna nie jest najlepszym pomysłem dla osób z problemami sercowo-naczyniowymi. Kawa taka dostarcza znaczną dawkę NKT (nasyconych kwasów tłuszczowych), które wiążą się z wysokim ryzkiem problemów sercowych.

A jak w ogóle wygląda zależność cholesterol a kawa? Badania przeprowadzone przez naukowców w Wyższej Szkole Rolniczej w Wageningen (Holandia) wskazują, że wpływ kawy na poziom cholesterolu nie jest zbyt dobry. Ale! Tylko na szczęście dotyczy to tylko niektórych sposobów parzenia kawy. Kiedy zalewasz kawę wrzątkiem, wydzielają się kafestol i kafel, które to właśnie mogą wypływać na podniesienie poziomu cholesterolu. Podobnie negatywnie na poziom cholesterolu może wpłynąć espresso. Z wyników badań holenderskich naukowców, 5 filiżanek espresso dziennie może podnieść poziom cholesterolu nawet o 2%. Tym samym Holdendrzy uznali, że kawa parzona z wykorzystaniem papierowego filtra nie zagraża cholesterolowi.

Z drugiej strony kofeina zawarta w kawie przyspiesza proces produkcji żółci. Ta z kolei wpływa na metabolizm tłuszczy. Dlatego lekarze w głównej mierze uznają, że kawę można bezpiecznie spożywać przy podwyższonym cholesterolu. Kawa może natomiast podnosić ciśnienie tętnicze! Zobacz, jak diagnozować nadciśnienie tętnicze: Jakie badania przy nadciśnieniu warto wykonać? Ciśnieniomierz to podstawa

Tak więc odpowiedzią na pytanie: kawa a cholesterol − tak czy nie, brzmi: to zależy, jaka to kawa. Cholesterol mogą przede wszystkim podnosić wszelkie dodatki do kawy, w szczególności pełnotłusta śmietanka, czy właśnie masło lub olej kokosowy.

Zobacz, jak walczyć z wysokim cholesterolem: Jak leczyć zaburzenia lipidowe − czyli co pomoże na wysoki cholesterol?

Źródła:

1. Marlena Matysek-Nawrocka, Paulina Cyrankiewicz,  Substancje biologicznie aktywne pozyskiwane z herbaty, kawy i kakao oraz ich zastosowanie w kosmetykach

2. Zygmunt Zdrojewicz, Karolina Grześkowiak, Marek Łukasiewicz, Czy picie kawy jest zdrowe?

Izabela Daniel