Dieta Cambridge − zasady diety ostatniej szansy

9. 6. 2019 · Monika Kaczorek · 4 minuty czytania
Dieta Cambridge − zasady diety ostatniej szansy

Dieta Cambridge to dieta oparta na produktach niskokalorycznych, specjalnie przygotowanych na potrzeby tej diety. Przyjmuje się, że jest to dieta dla osób, które chcą w bardzo szybkim tempie zgubić zbędne kilogramy. Opinie na temat tej diety wśród lekarzy i dietetyków, jednak są różne. Zobacz, zasady tej diety i przeciwwskazania do jej stosowania.

Dieta Cambridge − produkty

Dieta Cambridge to specjalna dieta niskokaloryczna, wysokobiałkowa, niskotłuszczowa opracowana przez firmy, które zajmują się sprzedażą produktów gotowych do spożycia w tym programie żywieniowym. Jedynie u przedstawiciela firmy można zakupić gotowe posiłki, które najczęściej są w saszetkach, w proszku.

Posiłki to głównie gotowe smoothie, kasze, makarony, owsianki, zupy, batony, budynie, złożone gotowe dania z mięsem (na kolejnym etapie).

dieta cambridge

Dieta Cambridge − zasady

Istnieją 2 rodzaje diety: brytyjska i amerykańska

Brytyjska dieta ma kilka etapów podzielonych na kaloryczności: około 500 kcal, 1000 − 1500 kcal, a na końcu 1500 kcal. Przed przystąpieniem do diety, ogranicza się ilość jedzenia przez 7 − 10 dni. W kolejnych etapach zastępuje się posiłki gotowe, tradycyjnymi.

cambridge dieta

W diecie amerykańskiej, 1. etap diety zawiera nieco więcej kilokalorii. Według producenta program regularny (około 800 kcal) nie jest ograniczony czasowo. Zasadą diety jest, że po jej zakończeniu, żeby utrzymać masę ciała, jeden z posiłków musi być zastępowany saszetką Cambridge. Dieta opiera się na unikaniu cukru i słodkich przekąsek, a także na piciu przynajmniej 2 litrów wody dziennie.

Dieta Cambridge − efekty

Obiecywane efekty diety to około 2,5 kg na tydzień. Posiłki są specjalnie przygotowywane tak, żeby zawierały witaminy i składniki mineralne. Dania i przekąski zawierają średnio po 200 kcal na porcję.

cambridge dieta a waga

Dieta Cambridge − jadłospis

Przykładowy jadłospis w 1. etapie diety zawiera kolejno posiłki:

1. Napój o wybranym smaku

2. Baton

3. Zupa jarzynowa

4. Znów napój o wybranym smaku

Zapotrzebowanie organizmu na energię w ciągu dnia jest inne dla każdego. Wiele zależy od wieku, płci, wzrostu, poziomu aktywności fizycznej, stanu fizjologicznego czy stanu zdrowia.

Dieta Cambridge – wskazania i przeciwwskazania

Dieta Cambridge jest przeznaczona dla osób zdrowych i bezwzględnie przeciwwskazana w różnych chorobach (np. cukrzyca, niewydolność nerek, wątroby, choroby tarczycy itp.). Każdorazowo o wprowadzeniu tej diety powinien zadecydować lekarz. Przedstawiciele firm diety Cambridge wymienili wiele przeciwwskazań do jej stosowania na swoich oficjalnych stronach.

Dieta Cambridge − opinie

Średnie zapotrzebowanie dla zdrowego człowieka wynosi około 2000 kcal, co jest 4-krotnie wyższe niż dostarczone kilokalorie w 1. etapie diety Cambridge. Przy tak restrykcyjnym jadłospisie utrata masy ciała nie dotyczy tylko tkanki tłuszczowej, ale także mięśniowej.

Utrata tkanki mięśniowej to bardzo niepożądany efekt, bo tkanka ta jest aktywna metabolicznie. Im więcej w organizmie mięśni, tym więcej kilokalorii spalasz (wzrasta Twoja podstawowa przemiana materii) i łatwiej jest Ci schudnąć.

W czasie stosowania bardzo niskokalorycznych diet może pojawić się uczucie osłabienia i senności. Poza tym, niekonwencjonalne produkty i potrawy tej diety są drogie. Co więcej, jedzenie gotowych produktów po dłuższym czasie okazuje się bardzo monotonne, a dieta taka staje się trudna przestrzegani do utrzymania.

dieta cambridge produkty

Niektórzy polecają stosowanie tej diety w połączeniu z konwencjonalnym jadłospisem i łączenie posiłków gotowych z tradycyjnymi. Dieta Cambridge pokrywa zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy, jednak jest to dieta tworzona przemysłowo. Ma specyficzny smak i sposób przygotowania (większość produktów jest z proszku).

Konwencjonalne, odpowiednio zbilansowane diety odchudzające przynoszą dobre efekty. Kilogramy traci się w dłuższym czasie, dzięki czemu nie obciąża to organizmu i łatwiej jest wypracować zdrowe nawyki żywieniowe. Udowodniono, że diety bardzo niskokaloryczne (poniżej 1000 kcal) nie przynoszą lepszych efektów w odchudzaniu niż diety niskokaloryczne (redukcja około 500 kcal od zapotrzebowania organizmu na energię).

dieta cambridge zasady

Najbardziej korzystne odchudzanie to takie, kiedy oprócz odpowiedniej diety zyskujesz wiedzę i dobre nawyki żywieniowe. Dzięki temu zwiększasz swoje szanse na podtrzymanie jej efektów i zapobiegasz powrotu do wagi sprzed odchudzania.

Monika Kaczorek