Wpływ wysiłku fizycznego na układ krążenia: serce kocha siłownię!

21. 3. 2018 · Irmina Turek · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Wpływ wysiłku fizycznego na układ krążenia: serce kocha siłownię!

Nie od dzisiaj wiadomo, że zdrowy tryb życia, odpowiednia dieta i aktywność fizyczna poprawiają samopoczucie, wpływają na Twój stan fizyczny i potrafią polepszyć wiele parametrów zdrowotnych. Wysiłek fizyczny działa na wiele układów, ale w szczególności na układ ruchu, układ krwionośny i oddechowy oraz układ nerwowy i wydzielanie hormonów. Zobacz, co dobrego dla Twojego serca i krążenia może zrobić regularna aktywność fizyczna.

Wpływ wysiłku fizycznego na tętno

Wpływ wysiłku fizycznego na układ krążenia jest niebagatelny! Wysiłek powoduje wzmożoną pracę serca oraz szybszy przepływ krwi przez mięśnie szkieletowe, serce i skórę. Ale czy wiesz, że kiedy ćwiczysz, krew przepływa wolniej przez nerki, wątrobę i narządy trzewne? Zmienia się wtedy też Twoje ciśnienie krwi − wartość skurczowego ciśnienia rośnie zwykle proporcjonalnie do intensywności wysiłku. Ciśnienie rozkurczowe nie zawsze zmienia się pod wpływem wysiłku fizycznego − dużo zależy od tego, jakiego typu ćwiczenia wykonujesz.

Podczas treningu tempo pracy Twojego serca przyspiesza się wraz z trwaniem wysiłku fizycznego. Jednak w pewnym momencie, po kilku minutach ćwiczeń, Twoje tętno łapie równowagę i przestaje już rosnąć. Dzieje się tak w przypadku aktywności dynamicznych, takich jak np. bieg czy jazda na rowerze.

Aktywność fizyczna zwykle podnosi Twoje tętno. Jeżeli jednak trenujesz często i regularnie, a Twoje treningi mają charakter wytrzymałościowy, Twoje tętno spada. Jest to zjawisko typowe dla osób wytrenowanych. Regularne treningi wpływają również na samą strukturę serca. Po prostu Twoje serce, jak pozostałe mięśnie, zaczyna być wytrenowane: dochodzi do lepszego umięśnienia serca, powiększenia jam i zwiększenia ich objętości. Dzięki temu Twoje serce pracuje bardziej ekonomicznie.

Wpływ wysiłku fizycznego na układ krążenia

Systematyczny trening może sprawić, że w mięśniach, które trenujesz zwiększy się liczba drobnych naczyń krwionośnych. Dzięki temu Twoje mięśnie są bardziej ukrwione, dotlenione, a substancje odżywcze łatwiej się przyswajają. Polepsza się też przepływ przez tętnice, również te wieńcowe.

Jak sport wpływa na zdrowie?

Wpływ sportu na zdrowie jest ogromny. Obejmuje większość układów, poprawia profil lipidowy, normuje wagę ciała, polepsza metabolizm cukrów, wspomaga rozwój tkanki mięśniowej, ukrwienie organizmu i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała i, ogólnie rzecz ujmując, podnosi Twoją wydolność.

Kiedy zaczynasz trening, zwiększa się m.in. objętość wyrzutowa Twojego serca (z czasem podlega normalizacji). Twoje serce zaczyna być lepiej ukrwione, a Twoje tętno obniża się w stanie spoczynku. Systematyczna aktywność ruchowa sprawia, że Twój układ krążenia staje się bardziej sprawny i bardziej wydolny.

To, jak wygląda Twój trening czy aktywność fizyczna − czy dobrze ją znosisz, czy jesteś wytrzymały, w jakim stopniu efektywnie potrafisz ćwiczyć − zależy nie tylko od intensywności treningu, ale także od Twoich genów. To od nich także uzależnione są zmiany, jakie zachodzą w organizmie człowieka podczas okazjonalnego wykonywania wysiłku fizycznego (np. gdy podbiegasz na autobus), a także pod wpływem długotrwałego treningu (np. gdy szykujesz się do maratonu). Geny także mogą decydować o tym, czy lepiej będą Ci wychodzić ćwiczenia siłowe, czy może też jesteś wytrzymałościowcem. Ale przede wszystkim − genetyka ma decyduje również o tym, jak aktywność fizyczna wpływa na potencjalne ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Jak sport wpływa na zdrowie

Sport a nadciśnienie

Wysiłek fizyczny jest obecnie uważany za jeden z najważniejszych elementów prewencji chorób sercowo-naczyniowych. Sport to zdrowie – to prawda, ale nie każdy rodzaj wysiłku jest odpowiedni dla osób z nadciśnieniem i problemami kardiologicznymi.

To, jak Twój organizm zaadoptuje się do wzmożonego wysiłku fizycznego zależy zarówno od rodzaju wysiłku, Twojego stanu zdrowia i Twoich genów. Intensywna aktywność fizyczna nie jest wskazana dla każdego. Jeśli miałeś problemy z układem krążenia czy sercem, lepiej przed podjęciem decyzji o intensywnych treningach zapytaj o zdanie lekarza prowadzącego i poddaj się podstawowym badaniom diagnostycznym, żeby sprawdzić kondycję Twojego układu krwionośnego.

Nie podaj jednak w skrajności! Zawsze warto znaleźć czas nawet na wysiłek umiarkowany, który będzie sprzyjał Twojemu układowi krwionośnemu. Spacer, spokojna jazda na rowerze czy basen to dobry pomysł dla każdego. Aktywności te możesz wykonywać w odpowiednim dla siebie tempie i natężeniu.

Sport a nadciśnienie

A o tym jak ćwiczyć, żeby uniknąć zakwasów przeczytasz tu: Moje sposoby na zakwasy (przetestowane i skuteczne)!

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek