Jak kontrolować emocje w pracy?

26. 7. 2018 · Natalia Klonowska · 4 minuty czytania
  • psychologia
Jak kontrolować emocje w pracy?

Zarządzasz swoim czasem, innymi ludźmi i ich oczekiwaniami, ale czy potrafisz zarządzać swoimi emocjami? Niekontrolowane wybuchy są bardzo źle odbierane w miejscu pracy – nawet jeśli są uzasadnione. Kontrolowanie emocji w napiętej sytuacji, to sztuka, której nieraz trzeba uczyć się latami. Zobacz, jak kontrolować swoje emocje, żeby w każdej sytuacji zachować zimną krew.

Sposoby kontrolowania emocji

Psycholog dr Carmen Harra podpowiada, jakie strategie możesz wypróbować, żeby okiełznać falę zgubnych emocji. Z pewnością będzie to niezwykle przydatne w kontaktach z przełożonym, gdzie rozsądek i opanowanie są mile widziane, a nawet pożądane. Jak kontrolować swoje emocje, kiedy grunt sypie się pod nogami?

Sposoby na kontrolowanie emocji

Nie reaguj od razu

Natychmiastowa reakcja na bodźce emocjonalne może być ogromnym błędem. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że powiesz lub zrobisz coś, czego później będziesz żałować. Przed powiedzeniem kontrargumentu, który powstał pod wpływem emocji, weź głęboki oddech i ustabilizuj przytłaczający impuls. Oddychaj głęboko przez 5 minut. Poczujesz, jak Twoje mięśnie się rozluźniają, a tętno wraca do normy. Kiedy się uspokoisz, poszukaj ujścia dla stłumionych emocji, ale już po pracy, np. na siłowni lub wieczornym spacerze.

Sposoby kontrolowania emocji

Znajdź miejsce w pracy, w którym możesz rozładować napięcie

Teraz, gdy już opanowałeś emocje, musisz je uwolnić w zdrowy sposób. Unikaj kumulowania się emocji. Zadzwoń do przyjaciela lub idź do kogoś, komu ufasz i opowiedz, co się stało. Wysłuchanie opinii drugiej osoby pozwoli spojrzeć na problem szerzej i być może podsunie nowe pomysły przy dalszej dyskusji z przełożonym. Jeżeli jesteś w trakcie spotkania – wyjdź po szklankę wody i oddychaj głęboko do momentu wyciszenia ciała i umysłu.

Zastąp negatywne myśli tymi dobrymi

Twój umysł wiąże negatywne emocje z negatywnymi myślami. W ten sposób tworzy cykle nawracających, negatywnych wzorców. Kiedy doświadczasz emocji, które sprawiają, że czujesz lub myślisz coś złego, wyrzuć to z głowy i zastąp pozytywnymi myślami lub wspomnieniami. Pomyśl o kimś, kto Cię uszczęśliwia lub przypomnij sobie zdarzenia, które sprawiają, że zawsze się uśmiechasz.

Jak kontrolować emocje

Zrozum siebie i staraj się rozumieć innych

Zrozum i zaakceptuj falę negatywnych emocji, która Cię zalewa. Spróbuj się od nich „oderwać” (od urazy, zazdrości, wściekłości), bo jedynie Ci szkodzą. Nie koncentruj się na ich rozładowaniu tu i teraz. Po wszystkim odczujesz ogromną satysfakcję, że udało Ci się na sobą zapanować.

Przeskakiwanie pomiędzy stanami emocjonalnymi

Istnieje metoda, która pomaga wpływać na zmianę aktualnego stanu emocjonalnego. Pisze o niej doktor psychologii M. Reynolds. Żeby zadziałała, musisz ją ćwiczyć za każdym razem, kiedy coś wyprowadzi Cię z równowagi.

Etapy zmiany stanu emocjonalnego

1. Zrelaksuj się. Oddychaj i uwolnij napięcie w swoim ciele.

2. Oderwij się. Oczyść umysł ze wszystkich myśli.

3. Przenieś świadomość. „Upuść” swoją świadomość do środka ciała, tuż pod pępkiem.

4. Skoncentruj się. Wybierz jedno słowo kluczowe reprezentujące stan, w jakim chcesz się znaleźć w tym momencie. „Wdychaj” słowo i pozwól sobie na zmianę nastawienia.

Identyfikacja własnych potrzeb

Twoje wartości, które pomogły Ci w życiu, są także źródłem największych impulsów emocjonalnych. Zwłaszcza, kiedy czujesz, że ktoś próbuje podważyć jedną z nich. Gdy Twój umysł to dostrzega, Twoje emocje uderzają jak fale na wburzonym morzu.

Kontrola emocji w pracy

Dlatego dr Reynolds zwraca uwagę na potrzebę identyfikacji własnych potrzeb, a co za tym idzie „wyzwalaczy emocjonalnych”. Identyfikacja ma pomóc Ci odnaleźć postawę, którą chcesz przyjąć w sytuacji np. trudnej rozmowy z szefem. Kontrolowanie emocji ma stać się łatwiejsze, jeżeli będziesz mieć pełną świadomość tego, co je wywołuje.

Standardowa lista popularnych „wyzwalaczy emocjonalnych”

W pracy najczęściej reagujesz emocjonalnie, kiedy czujesz, że jedna z poniższych potrzeb nie została spełniona:

  • potrzeba szacunku, akceptacji,
  • potrzeba komfortu,
  • potrzeba bycia zrozumianym, cenionym, traktowanym sprawiedliwie, „włączonym do grupy”,
  • potrzeba balansu, niezależności, nowych wyzwań, porządku, bezpieczeństwa, wolności.

To, w jakim stopniu Twoje potrzeby są realizowane zależy w dużej mierze od Twoich subiektywnych odczuć. Nad częścią z nich możesz zapanować po zidentyfikowaniu potrzeby i planowaniu swojej reakcji.

Więcej artykułów na ten temat

Natalia Klonowska