Jak łączyć witaminy?

18. 12. 2020 · Magdalena Habuz-Falińska · 3 minuty czytania
Jak łączyć witaminy?

Istnieją pewne połączenia witamin, które jeśli są przyjmowane jednocześnie, wykazują pozytywny wpływ na zwiększenie swojej przyswajalności.  Podobnie działają również połączenia wybranych witamin z minerałami. 

Aby czerpać z suplementacji jak najwięcej korzyści dla organizmu, warto rozważyć poniższe przykładowe połączenia:

  • Witaminy A, D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach, stąd, aby zwiększyć ich wchłanialność, warto spożywać je podczas posiłku bogatego w tłuszcz. Wystarczy dodać do obiadu trochę oliwy z oliwek.
    • Ponadto witaminę E poleca się przyjmować łącznie z selenem, ponieważ razem działają skuteczniej.
    • Z kolei cynk przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu witaminy A,
  • Witamina C zwiększa wchłanialność żelaza przyjmowanego z posiłkiem lub w postaci tabletki. Zwiększa również przyswajalność witamin z grupy B. To świetny przeciwutleniacz, który zapobiega oksydacji wielu substancji aktywnych.
  • Substancjami, które naturalnie pomagają zwiększyć wchłanianie żelaza, są witaminy: B6, B12, C, E oraz kwas foliowy,
  • Witamina B6 zwiększa znacznie absorpcję magnezu, stąd tak często można znaleźć ją w lekach i suplementach z tym pierwiastkiem. Podobną korzystną synergię z magnezem wykazuje również potas,
  • Witaminy z grupy B generalnie wzajemnie zwiększają swoje wchłanianie. Nie bez przyczyny w aptece spotkamy szereg preparatów z ich pełnym spektrum.

Analogicznie istnieją również witaminy i minerały, które wzajemnie się wykluczają i znoszą swoje działanie.

Jakich połączeń należy się wystrzegać?

  • Wapń i magnez przyjmowany w jednym suplemencie wzajemnie wpływają na swoje przyswajanie. Oba minerały są potrzebne osobom cierpiącym przykładowo na osteoporozę. Wapń podawany z żelazem niemal zupełnie hamuje jego absorpcję. Dobrym rozwiązaniem będzie przyjmowanie osobnych suplementów żelaza, wapnia i magnezu rozdzielonych w czasie.
  • Błonnik, mimo że jest nam niezbędny do zachowania zdrowia i powinniśmy spożywać go jak najwięcej, może znacznie ograniczać wchłanianie witamin i minerałów. Ponownie warto zachować odstęp czasowy pomiędzy posiłkami bogatymi w błonnik a suplementacją witaminami.
  • Cynk nie powinien być łączony z żelazem w tabletkach i selenem. Takie duety wykazują silne działanie antagonistyczne.

Pamiętaj, że zanim sięgniesz po preparaty witaminowe z apteki, warto zatroszczyć się o zdrową i urozmaiconą dietę. Powinna być bogata w warzywa, owoce, błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz dostarczać odpowiednią ilość wody. Postaw na produkty sezonowe. Unikaj jednocześnie żywności wysoko przetworzonej i typu fast food. Również używki takie jak alkohol i nikotyna zmniejszają znacznie przyswajanie większości witamin i minerałów z pożywienia lub suplementów diety.



 

Magdalena Habuz-Falińska