Jak przygotować zdrowe śniadanie do szkoły dla dziecka?

31. 8. 2018 · Izabela Daniel · 5 minut czytania
Jak przygotować zdrowe śniadanie do szkoły dla dziecka?

Niestety, nadszedł koniec wakacji i czas wracać do szkoły. Na wakacjach dużo łatwiej było przypilnować diety dziecka. Teraz kiedy będzie miało napięty grafik, trzeba będzie znaleźć czas na pełnowartościowe posiłki. Jak przygotować zdrowe śniadanie do szkoły, żeby dziecko jadło zdrowo, dobrze się rozwijało i miało siłę na cały dzień? Zobacz, jak przygotować śniadanie, a także lunch box z drugim śniadaniem do szkoły.

Co na śniadanie do szkoły?

Zajęcia na 8:00, wczesna pobudka i mało czasu na śniadanie. W takich chwilach przydałoby się kilka przepisów na szybki i pożywny posiłek. Ale najpierw warto dowiedzieć się, z czego powinno składać się pełnowartościowe śniadanie.

Ważne, żeby znajdował się w nim produkt węglowodanowy – mam tu na myśli dobrej jakości pieczywo (pełnoziarniste, jak najmniej przetworzone), płatki owsiane lub kaszę, czyli źródła węglowodanów złożonych. Węglowodany te pozwolą na stopniowe uwalnianie energii do następnego posiłku.

Co na śniadanie do szkoły

Następnym ważnym produktem, który należy dodać jest białko, np. dobrej jakości mięso, jaja, nabiał (twaróg, jogurt, kefir, ser, mleko), które mają wpływ na prawidłowy wzrostu dziecka. Nabiał dodatkowo dostarczy wapnia na mocne kości.

Ostatnim, ale równie ważnym składnikiem są tłuszcze. Tutaj warto wzbogacić owsiankę orzechami i nasionami, a kanapkę posmarować np. oliwą z oliwek – tłuszcze mają bardzo duży wpływ na układ nerwowy, a orzechy wspomogą koncentrację.

Pomysły na śniadanie do szkoły: jak dobrze rozpocząć dzień ucznia?

Zatem co możesz przygotować? Przede wszystkim, na pierwszą myśl przychodzą kanapki! O nich pisałam już poprzedni artykuł: Zdrowe kanapki z jajkiem w koszulce i hummusem - sprawdź przepis! Właściwie przygotowane kanapki to idealny pomysł na drugie śniadanie do szkoły.

Inną propozycją będzie jajecznica. Możesz dodać do niej ciekawe dodatki, np. awokado, wędlinę, czosnek, szparagi, szpinak czy pieczarki – do wyboru do koloru! Takie śniadanie nie powinno się więc szybko znudzić.

Pomysły na śniadanie do szkoły

Inny pomysł na śniadanie to chociażby owsianka, jaglanka czy gryczanka – płatki pełnoziarniste z ulubionego rodzaju zbóż dostarczą sporo węglowodanów, ale i witamin np. z grupy B czy minerałów, takich jak cynk, żelazo i magnez. Do takiego dania warto dodać sezonowe owoce (teraz należy sięgać po śliwki, gruszki) plus orzechy i nasiona. Na koniec zalać wszystko mlekiem, jogurtem lub wodą i gotowe.

Zdrowe śniadanie do szkoły

Inną propozycją będą placuszki z bananów, omlety na słodko i słono, a także naleśniki. Propozycji jest mnóstwo wystarczy trochę pogrzebać lub wysilić wyobraźnię. Sprawdź przepis na pyszne naleśniki serowe w artykule: Fit naleśniki serowe dla sportowców! Słodkie, pożywne i smaczne!

Drugie śniadanie do szkoły – ratunek między lekcjami!

Czy wiesz, że uczniowie, którzy przebywają w szkole nawet do 6 godzin, powinni zjeść co najmniej 1 posiłek? Na przykład drugie śniadanie lub ciepły obiad. Mało tego, uczniowie, którzy spędzają w szkole więcej niż 6 godzin powinni koniecznie spożyć 2 posiłki! Ważne jest zatem przygotowanie odpowiedniego drugiego śniadania.

Zdrowe drugie śniadanie do szkoły

Pomysł na drugie śniadanie do szkoły? Opcji jest bardzo wiele! Zależy, czy ma być ono na słono, czy na słodko. Wielkość drugiego śniadania również zależy od tego, kiedy dziecko zje następny posiłek i jaki on będzie, czy po lekcjach w szkole ma później jakieś dodatkowe zajęcia, a może jakiś trening?  

Najważniejsze jest, żeby śniadanie można było łatwo ze sobą zabrać do szkoły i, oczywiście,  żeby było pełnowartościowe. Może być drobne i składać się z garstki orzechów i owocu. Możesz też przygotować koktajl owocowy, mleczny, czekoladowy, a także sałatkę, domowe batoniki i ciasteczka. Oczywiście nie zapominaj o kanapkach.

Oto kilka pomysłów na szybkie śniadanie do szkoły:

1. Owoce z masłem orzechowym (np. jabłko czy gruszka),

2. Sałatka z warzyw z dodatkiem makaronu lub kaszy, polana oliwą z oliwek lub sosem jogurtowym,

3. Koktajl owocowo-warzywny

Zdrowe śniadanie do szkoły

Dzieci nie zawsze sięgają po jedzenie dla nich przygotowane. Jeżeli zrobisz koktajl jest większa szansa, że do domu wróci pusty bidon. Dziecko wypije go jak sok lub inny napój. Koktajl, mimo tego, że jest płynny, również może dostarczyć wszystkich niezbędnych składników. Zrób go z banana z dodatkiem nabiału, dosyp odrobinę kakao, może kilka orzechów, dosłódź daktylem i gotowe! Masz pyszny czekoladowy koktajl.

Czy dieta pierwszaka różni się od diety licealisty?

Niezależnie od tego, w której klasie jest Twoje dziecko, zasady zawsze będą te same! Urozmaicenie i dbanie o pełnowartościowość posiłków jest tym, na co warto zwrócić szczególną uwagę. Nie ważne, czy jest to 2., 5., 7. klasa czy też masz do czynienia z maturzystą. Zwiększa się jedynie zapotrzebowanie na energię. Więc im starsze dziecko, tym większe porcje powinien przyjmować.

Drogi Rodzicu, pamiętaj – odpowiednia dieta będzie przekładała się na wyniki w szkole, ale również na wyniki sportowe. Dbajmy o zdrowe, regularne, różnorodne posiłki każdego dnia.

Izabela Daniel