Jak wyglądało rozszerzanie diety mojej córki? Karmienie 7-miesięcznego dziecka

30. 1. 2018 · Magdalena Mossakowska · 7 minut czytania
Jak wyglądało rozszerzanie diety mojej córki? Karmienie 7-miesięcznego dziecka

Co i w jakiej kolejności podawać swojemu maleństwu, żeby obudzić w nim małego smakosza i jednocześnie dostarczyć potrzebne składniki? Często pierwsze doświadczenia z jedzeniem rzutują na późniejsze awersje do konkretnych pokarmów. Jakie posiłki będą bezpieczne dla kilkumiesięcznego malucha?

Kiedy wprowadzić nowe pokarmy do diety dziecka?

Zgodnie z wytycznymi Instytutu Zdrowia Matki i Dziecka zaleca się wyłączne karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia niemowlęcia. Po tym okresie, rekomenduje się kontynuację tak długo, jak będą tego chcieli matka i dziecko, przy jednoczesnym wprowadzaniu produktów uzupełniających.

U dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym rozszerzanie diety można rozpocząć wcześniej, nawet po 4. miesiącu życia. W jednym i drugim przypadku powinno się zacząć przed ukończeniem 26. tygodnia. Wynika to ze zwiększonego zapotrzebowania na różne składniki, m.in.: białko, żelazo i cynk.

Kiedy wprowadzasz nowe produkty do diety malucha, rób to stopniowo – pojedyncze produkty w małych ilościach, aby móc na bieżąco zareagować w przypadku wystąpienia reakcji alergicznych. O reakcji alergicznej może świadczyć płacz, rozdrażnienie dziecka, biegunka, wzdęcia lub wysypka. Z tego też powodu nowości podaje się do południa, żeby łatwiej wychwycić ewentualne reakcje niepożądane.

Zazwyczaj zaczyna się od produktów typowych dla danego kraju. W Polsce są to: ziemniaki, marchew, pietruszka, dynia, jabłko, gruszka.

Ponadto możesz podawać kaszki ryżowe i zbożowe. Początki rozszerzania diety będą Wam bardziej przypominać zabawę niż zastępować regularny posiłek, za to element edukacyjny jest nie do przecenienia − maluch poznaje jedzenie wszystkimi zmysłami.

Kiedy wprowadzić nowe pokarmy do diety dziecka

Co warto wiedzieć o rozszerzaniu diety?

Równie ważne jak to, co podajesz dziecku, są także sposoby przyrządzenia i podawania posiłków. Warto od razu zacząć przyzwyczajać dziecko do łyżeczki, a jedynie w skrajnych przypadkach uciekać się do rozcieńczania zupek i podawania z butelki.

Co warto wiedzieć o rozszerzaniu diety małego dziecka

Alternatywą dla tzw. papek (zblendowanych posiłków) jest dobrze przyjęta w Polsce metoda BLW („Baby led weaning”) znana pod nazwą „Bobas lubi wybór” opierająca się na całkowitym pominięciu etapu zmiksowanych posiłków i podawaniu małych kawałków lub pokrojonych w słupki warzyw. Polecam Ci zapoznanie się z tą metodą karmienia zwłaszcza jeżeli jesteś mamą niejadka − opcja samodzielnego wkładania warzyw do buzi powinna zachęcić nawet najtrudniejsze szkraby.

Karmienie 7-miesięcznego dziecka – od czego zacząć?

Przy rozszerzaniu diety pamiętaj, że im prostsze dania, tym lepiej. Zacznij od dwuskładnikowych zestawów, żebyś w porę mogła wychwycić reakcję alergiczną, o której wspominałam Ci wcześniej. Stopniowo możesz zwiększać liczbę składników, żeby Twój maluszek mógł się rozsmakować w jedzeniu.

Idealną bazą do pierwszych posiłków będzie kleik ryżowy (nie zawiera glutenu) i możesz go podawać już od 4. miesiąca. Wymieszany z mlekiem matki może być osobnym posiłkiem albo doskonałym zagęszczaczem do zupek.

Dobrą alternatywą do maminego mleka jest mleko modyfikowane dla dzieci po 6. miesiącu życia. Można gotować na nim kaszę mannę czy robić naleśniki, zwłaszcza nieco później − po 8. miesiącu życia.

Zgodnie z tabelami żywienia niemowląt, po 6. miesiącu życia powinno wprowadzać się produkty zawierające gluten. Rozpoczynając od kilku łyżeczek i sukcesywnie zwiększając porcje, zmniejszamy ryzyko wystąpienia nietolerancji  na gluten w późniejszym etapie życia dziecka.

Na stałe możesz włączyć do diety produkty bogate w żelazo, czyli m.in.: żółtka jaj, chude mięso, ciemnozielone warzywa, suszone morele. Niektóre z tych produktów można wprowadzać stopniowo, dlatego jednocześnie możesz podawać kaszki i kleiki wzbogacone żelazem. Jak wspomniałam, dobrze zacząć od produktów typowych dla danego kraju. U nas będą to: ziemniaki, marchew, pietruszka, dynia, jabłko, gruszka. A ponadto świetnie sprawdzą się też przeciery pomidorowe, buraczki, banany, morele, czy mango.

Kiedy wprowadzić warzywa do diety dziecka

Jeśli sama przygotowujesz zupki dla swojego dziecka pamiętaj o dodaniu do nich małej ilości tłuszczu, a dokładniej tłuszczy omega 3 i 6, żeby organizm Twojego dziecka mógł przyswoić obecne w warzywach witaminy (A, D, E i K). Za najzdrowsze tłuszcze przy rozszerzaniu diety niemowlęcia uznaje się: olej rzepakowy, olej lniany oraz oliwa z oliwek.

Nowe wytyczne żywieniowe są bardziej liberalne i nie przywiązują aż tak dużej wagi do kolejności wyboru poszczególnych produktów. Pamiętaj, żeby zachować zdrowy rozsądek i  czujnie obserwuj malucha. Nowe produkty najlepiej wprowadzać w osłonie karmienia piersią, czyli najlepiej bezpośrednio po przystawieniu dziecka do piersi – minimalizujesz w ten sposób ryzyko ewentualnych alergii

− komentuje dr n. med. Magdalena Stoczyńska.

Co lepsze: dania ze słoiczków czy domowe obiadki?

Kupione dania w słoiczkach są przede wszystkim bezpieczne. Ich producenci zobowiązani są do przebadania produktów na obecność substancji niebezpiecznych dla zdrowia dziecka i komponują z nich zbilansowane posiłki dostosowane do wieku malucha. Zniosą kilkugodzinną podróż, mają długi okres przydatności, a do tego jest w czym wybierać! Maluch może codziennie próbować innych smaków.

Dieta dziecka: domowe obiadki czy dania ze słoiczka?

Jeśli nie masz dostępu do sprawdzonych dostawców mięs, ryb, czy warzyw, wybór gotowych słoiczków wydaje się korzystniejszy. Natomiast warto korzystać z sezonowych warzyw i owoców – jest większa szansa, że nie są (mocno) pryskane chemikaliami. Oczywiście najlepiej, jeśli masz sprawdzone źródło dostaw (bazarek, własny ogródek, warzywa i owoce z gospodarstw wiejskich). Maluch z pewnością doceni własne wyroby – są smaczniejsze, a składniki dopasowane są do preferencji małego smakosza.

Ważne! Kiedy podawać dziecku produkty alergizujące?

Zgodnie z najnowszymi badaniami podawanie dzieciom produktów alergizujących przed upływem 1. roku życia zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii w późniejszych latach. Dlatego produkty takie jak: kakao, jaja kurze (szczególnie białko), truskawki, miód, orzechy, orzeszki ziemne, skorupiaki i niektóre ryby należy podawać w małych ilościach i z największą ostrożnością. Lepiej na nie reagują dzieci, których mamy jadły te produkty w ciąży i podczas karmienia piersią.

Mleko krowie jest jednym z alergenów, których nie powinno podawać się przed ukończeniem 1. roku życia. 

A co jeśli niemowlę nie chce dodatkowych pokarmów i pije wyłącznie mleko mamy?

Niekiedy niemowlęta nie reagują na nowe posiłki tak entuzjastycznie, jakby oczekiwali tego rodzice. Nie przejmuj się, dziecko jeśli odmówi jedzenia. Konsekwentnie proponuj nowe smaki, aż malec coś polubi.

Rób kilkudniowe przerwy i wracaj z daną propozycją, bo wcześniej niechciane danie, może okazać się przysmakiem przy ponownej próbie. Powszechnie uważa się, że lepiej zacząć od podawania warzyw, żeby przyzwyczaić do nich dziecko, a dopiero potem owoce. Jednak jeśli trafił Ci się niejadek, proponuję zmienić kolejność. Być może słodkie owoce przełamią jego barierę do jedzenia.

Natomiast, gdy nie uda się rozszerzyć diety do ukończenia 7. miesięcy (6. miesięcy dla dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym) należy skonsultować się z lekarzem w sprawie ewentualnej suplementacji witamin i minerałów.

Co może pić niemowlę?

Najlepszym napojem dla niemowlęcia będzie niskomineralizowana woda źródlana. Można podawać także herbatki owocowe (które składzie mają tylko naturalne suszone owoce) lub ziołowe (rumianek, mięta, dzika róża).

Dobre będą także soki, jednak w małych ilościach (początkowo 50 − 100ml do 150 ml w kolejnych miesiącach) i bez dodatku cukru. W sezonie sprawdzą się świeże, krótko gotowane kompoty. Przed ukończeniem 1. roku życia nie wolno podawać maluchom czarnej herbaty, kawy i napojów gazowanych.

Co może pić niemowlę

Zasadą najważniejszą przy rozszerzaniu diety jest indywidualne podejście do dziecka. Tabele żywienia wskazują optymalny czas na wprowadzanie określonych produktów, jednak jeśli zauważysz, że Twój maluch rwie się do cytrusów, ogórków kiszonych lub innych produktów przed czasem, można zrobić małe odstępstwa. Wszystko z głową. I ze smakiem!

Magdalena Mossakowska