Jakie witaminy warto suplementować?

10. 12. 2020 · Magdalena Habuz-Falińska · 3 minuty czytania
  • wiedza farmaceutyczna
Jakie witaminy warto suplementować?

Jest to kwestia bardzo indywidualna. Na pewno należy dostarczać tych witamin, których rzeczywiście nam brakuje. Warto też wyjaśnić samo pojęcie suplementacji.

Suplementacja polega na dostarczeniu do organizmu składnika, którego nie spożywa się w odpowiedniej ilości w diecie. Dotyczy ona zatem ludzi zdrowych, którzy chcą jak najdłużej zachować zdrowie. Nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jakie witaminy należy przyjmować, choć istnieje kilka uniwersalnych wyjątków.

Witamina D3

W naszej strefie klimatycznej zaleca się profilaktyczną suplementację słonecznej witaminy w sezonie od września do kwietnia. Dla dorosłych dawka ta oscyluje pomiędzy 800 a 2000 jednostek, w zależności od masy ciała lub stwierdzonej na podstawie badania wielkości niedoboru.

Kwas foliowy

Zalecana dawka kwasu foliowego wynosi 0,4 mg na dobę. Kobiety w wieku rozrodczym profilaktycznie powinny przyjmować go stale lub co najmniej 4 tygodnie przed planowanym zajściem w ciążę, aż do 12 jej tygodnia (w tym czasie kształtuje się mózg i rdzeń kręgowy płodu). Niedobór kwasu foliowego może bowiem powodować poważne wady cewy nerwowej dziecka. Witaminy tej nie da się przedawkować. Bardzo ciężko dostarczyć odpowiednią jej ilość w diecie, aby pokryć zwiększone zapotrzebowanie podczas ciąży. Profilaktycznie wszystkie kobiety w wieku rozrodczym powinny zatem przyjmować kwas foliowy.

Kwasy Omega

Nienasycone kwasy tłuszczowe są polecane osobom z chorobami układu krążenia (nadciśnienie, miażdżyca) oraz wszystkim chcącym zatroszczyć się o swoją odporność. Można je znaleźć w suplementach zawierających olej z wiesiołka, ogórecznika, nasion lnu lub w znanym wszystkim tranie, który dodatkowo dostarczy do organizmu cennych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E ).

Preparaty wielowitaminowe dla ciężarnych

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne w swoich wytycznych zaleca stosowanie w ciąży następujących witamin:

  • wspomniany kwas foliowy (0,4 mg),
  • kwasy DHA (200-1000 mg),
  • żelazo (26 – 27 mg),
  • jod (150-200 µg),
  • witamina D3 (2000 j.m.).

Farmaceuta na pewno pomoże w doborze preparatu o pożądanym składzie.

Witamina B12

W naturze występuje tylko w żywności pochodzenia zwierzęcego. Powinna być zatem suplementowana przez wegetarian i wegan, którzy rezygnują z jedzenia mięsa i ryb.

Witaminy z grupy B

Są szczególnie polecane podczas rekonwalescencji i po operacjach. Biorą udział w wielu procesach metabolicznych. Wspomagają prawidłowy metabolizm homocysteiny, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób sercowo–naczyniowych. Odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Jeżeli chorujesz na coś przewlekle, czujesz, że brak Ci energii albo po prostu Twoja dieta jest uboga w wartościowe produkty odżywcze i nie wiesz, czym sobie pomóc, zawsze warto poradzić się lekarza, zaufanego farmaceuty lub wykonać odpowiednie badanie diagnostyczne, które potwierdzi lub wykluczy niedobór danej witaminy w organizmie.

 

Źródła:

  1. https://imid.med.pl/pl/dla-pacjenta/porod-w-instytucie/ciaza-kwas-foliowy. [dostęp 24.11.2020] .
  2. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. [dostęp 24.11.2020].

Więcej artykułów na ten temat

  • Ile kosztuje test na COVID-19?

    Ile kosztuje test na COVID-19?

    · 2 minuty czytania
    • wiedza farmaceutyczna
    • covid-19

    Coraz więcej osób, nie chcąc w niepewności spędzać kwarantanny, decyduje się na wykonanie testów na COVID-19 prywatnie. Ile kosztuje przeprowadzenie testu na koronawirusa?

  • Inhalacja solą fizjologiczną to nadal jedna z najpopularniejszych metod walki z przeziębieniem czy alergią. Jak długo powinna trwać? Kto nie powinien jej stosować?

  • Jaki cynk najbardziej przyswajalny jest?

    Jaki cynk najbardziej przyswajalny jest?

    · 3 minuty czytania
    • wiedza farmaceutyczna

    Cynk to jeden z niezbędnych mikroelementów. Stres, zanieczyszczone środowisko, mało zróżnicowana dieta sprzyjają jego niedoborom. Podpowiadamy, jaki cynk najlepiej się przyswaja!

Magdalena Habuz-Falińska