Jakie witaminy zastosować przy ciągłym zmęczeniu?

9. 12. 2020 · Magdalena Habuz-Falińska · 2 minuty czytania
Jakie witaminy zastosować przy ciągłym zmęczeniu?

Jeżeli zmęczenie mija po kilku dniach odpoczynku, to wszystko jest w porządku, natomiast chroniczne zmęczenie może być objawem poważnej choroby. Zanim więc sięgniemy po preparaty wzmacniające, warto udać się do lekarza celem wykluczenia schorzeń, którym towarzyszy taki stan. Należą do nich:

  • cukrzyca,
  • choroby tarczycy,
  • bezdech senny,
  • nowotwory,
  • borelioza,
  • anemia,
  • choroby nerek
  • czy odwodnienie.

Po wykluczeniu powyższych przyczyn znużenia można wspomóc się preparatami z apteki. Najlepiej w walce ze zmęczeniem sprawdzą się:

  • witamina C,
  • witamina B6,
  • witamina B1,
  • witamina B12,
  • dobry magnez
  • i kwas pantotenowy.

Warto również zbadać poziom żelaza i witaminy D we krwi, którą i tak powinno się przyjmować w naszej szerokości geograficznej w sezonie jesienno-zimowym. Osoby niecierpiące na choroby układu krążenia mogą spróbować suplementów dodających energii zawierających korzeń żeń-szenia. Ze zmęczeniem całkiem dobrze radzi sobie również Ashwaghanda - zmniejsza niepokój, reguluje poziom kortyzolu i poprawia jakość snu.

Podstawą w przeciwdziałaniu chronicznemu zmęczeniu zawsze pozostanie zdrowa, urozmaicona dieta bogata w owoce i warzywa, higiena snu oraz aktywność fizyczna. Bez prób wprowadzenia takich korzystnych zmian do naszego trybu życia żadna tabletka nie zniweluje poczucia znużenia.



 

Magdalena Habuz-Falińska