Jesienna depresja: jak przygotować się na spadek nastroju po lecie?

1. 9. 2020 · Natalia Klonowska · 4 minuty czytania
  • psychologia

Przesilenie jesienne już od dawna nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Osłabienie, które dopada Twój organizm na przełomie pór roku to naturalna konsekwencja braku słońca − krótsze dni, częste zachmurzenia, niższe temperatury − organizm musi się przystosować do zmian i potrzebuje nowych źródeł energii. Jak najlepiej zawalczyć z jesienną chandrą?

Jesienna depresja − skąd się bierze?

Szacunkowe badania mówią, że około 10 − 20% ludzi odczuwa umiarkowane objawy jesiennej chandry, a 4 − 6 % dotyka pełnoobjawowa depresja sezonowa.


 


 

Jedną z głównych przyczyn spadku nastroju w okresie jesiennym jest niedobór witaminy D, której latem jest pod dostatkiem (jej produkcję w ludzkim organizmie stymulują promienie słoneczne). Możesz mieć wrażenie, że brak słońca nasila poczucie senności − w ciemności szyszynka wytwarza zwiększone ilości melatoniny, czyli hormonu snu, który reguluje Twój rytm dobowy.

Znacznie mniejszy wybór świeżych, sezonowych warzyw i owoców, nowe warunki pogodowe i nieprzyjemna, chłodniejsza pogoda nasilają poczucie melancholii i często sprawiają, że po prostu działasz ze zwolnionymi obrotami. Zdarza się, że jesienna chandra pojawia się, bo na nią czekasz i Twoje nastawienie jest czynnikiem, który ją uruchamia lub nasila jej objawy.

Przesilenie jesienne − objawy

Ankieta przeprowadzona przez Pracuj.pl, opisana na łamach magazynu Forbes, potwierdziła, że 2/3 badanych uczestników odczuwa negatywny wpływ jesiennej aury na swoją pracę, w tym:

  • spadek efektywności
  • zmniejszoną kreatywność
  • nieustającą senność

Przesilenie jesienne − objawy

Inne charakterystyczne symptomy sezonowych zaburzeń nastroju to niepokój, przygnębienie, smutek, drażliwość, brak energii, osłabienie organizmu, problemy z koncentracją, brak motywacji, wzrost apetytu i zwiększone zapotrzebowanie na słodycze.

 

 

Jesienne zmęczenie a depresja − jaka jest różnica?

Psychologowie (M. Nowicka) radzą zaakceptować zjawisko spadku nastroju, bo jest naturalne. Bynajmniej nie jest to depresja, która wymaga specjalistycznej pomocy. Wejście w skórę „kłapouchego” raz do roku można traktować jako kolejne doświadczenie emocjonalne i element, który pozwala nam wewnętrznie się wyciszyć. Tak naprawdę, spodziewamy się nadejścia jesiennej chandry i możemy się na nią zawczasu przygotować.

zmęczenie a depresja

Osłabienie jesienne – jak je pokonać?

Mimo nadejścia chłodniejszych, pochmurnych dni staraj się nie rezygnować z ruchu. Twój organizm potrzebuje dotlenienia i endorfin, które pomogą utrzymać nastrój na odpowiednim poziomie.

Osłabienie jesienne

Moja znajoma dietetyk zaleca regularną suplementacje witaminy D w okresie jesienno-zimowym i korzystanie z warzyw i owoców sezonowych. Wiele osób kupuje sezonowe owoce latem i zamraża je lub robi przetwory na zimę, co jest doskonałą tradycją w wielu domach i świetnym źródłem cennych witamin w miesiącach, gdy odporność organizmu jest najbardziej wystawiona na próbę.

Nawet tygodniowe wczasy w ciepłych krajach, w październiku, listopadzie czy grudniu są bardzo dobrym pomysłem – warto wziąć to pod uwagę przy corocznym planowaniu urlopu.

Postaraj się też nie rezygnować z kontaktów z innymi i pielęgnować rodzinne rytuały i spotkania. Wspólne plany i wypady będą dobrym momentem na wymianę spostrzeżeń czy sposobów na radzenie sobie z jesiennym osłabieniem lub wręcz przeciwnie – całkiem odciągną Cię od pogrążania się w myślach o gorszym samopoczuciu.


 


 

Więcej artykułów na ten temat