Jesienna depresja: jak przygotować się na spadek nastroju po lecie?

1. 9. 2020 · Natalia Klonowska · 3 minuty czytania
  • psychologia
Jesienna depresja: jak przygotować się na spadek nastroju po lecie?

Przesilenie jesienne już od dawna nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Osłabienie, które dopada Twój organizm na przełomie pór roku to naturalna konsekwencja braku słońca − krótsze dni, częste zachmurzenia, niższe temperatury − organizm musi się przystosować do zmian i potrzebuje nowych źródeł energii. Jak najlepiej zawalczyć z jesienną chandrą?

Jesienna depresja − skąd się bierze?

Szacunkowe badania mówią, że około 10 − 20% ludzi odczuwa umiarkowane objawy jesiennej chandry, a 4 − 6 % dotyka pełnoobjawowa depresja sezonowa.



 

Jedną z głównych przyczyn spadku nastroju w okresie jesiennym jest niedobór witaminy D, której latem jest pod dostatkiem (jej produkcję w ludzkim organizmie stymulują promienie słoneczne). Możesz mieć wrażenie, że brak słońca nasila poczucie senności − w ciemności szyszynka wytwarza zwiększone ilości melatoniny, czyli hormonu snu, który reguluje Twój rytm dobowy.

Znacznie mniejszy wybór świeżych, sezonowych warzyw i owoców, nowe warunki pogodowe i nieprzyjemna, chłodniejsza pogoda nasilają poczucie melancholii i często sprawiają, że po prostu działasz ze zwolnionymi obrotami. Zdarza się, że jesienna chandra pojawia się, bo na nią czekasz i Twoje nastawienie jest czynnikiem, który ją uruchamia lub nasila jej objawy.

Przesilenie jesienne − objawy

Ankieta przeprowadzona przez Pracuj.pl, opisana na łamach magazynu Forbes, potwierdziła, że 2/3 badanych uczestników odczuwa negatywny wpływ jesiennej aury na swoją pracę, w tym:

  • spadek efektywności
  • zmniejszoną kreatywność
  • nieustającą senność

Przesilenie jesienne − objawy

Inne charakterystyczne symptomy sezonowych zaburzeń nastroju to niepokój, przygnębienie, smutek, drażliwość, brak energii, osłabienie organizmu, problemy z koncentracją, brak motywacji, wzrost apetytu i zwiększone zapotrzebowanie na słodycze.

Jesienne zmęczenie a depresja − jaka jest różnica?

Psychologowie (M. Nowicka) radzą zaakceptować zjawisko spadku nastroju, bo jest naturalne. Bynajmniej nie jest to depresja, która wymaga specjalistycznej pomocy. Wejście w skórę „kłapouchego” raz do roku można traktować jako kolejne doświadczenie emocjonalne i element, który pozwala nam wewnętrznie się wyciszyć. Tak naprawdę, spodziewamy się nadejścia jesiennej chandry i możemy się na nią zawczasu przygotować.

zmęczenie a depresja

Osłabienie jesienne – jak je pokonać?

Mimo nadejścia chłodniejszych, pochmurnych dni staraj się nie rezygnować z ruchu. Twój organizm potrzebuje dotlenienia i endorfin, które pomogą utrzymać nastrój na odpowiednim poziomie.

Osłabienie jesienne

Moja znajoma dietetyk zaleca regularną suplementacje witaminy D w okresie jesienno-zimowym i korzystanie z warzyw i owoców sezonowych. Wiele osób kupuje sezonowe owoce latem i zamraża je lub robi przetwory na zimę, co jest doskonałą tradycją w wielu domach i świetnym źródłem cennych witamin w miesiącach, gdy odporność organizmu jest najbardziej wystawiona na próbę.

Nawet tygodniowe wczasy w ciepłych krajach, w październiku, listopadzie czy grudniu są bardzo dobrym pomysłem – warto wziąć to pod uwagę przy corocznym planowaniu urlopu.

Postaraj się też nie rezygnować z kontaktów z innymi i pielęgnować rodzinne rytuały i spotkania. Wspólne plany i wypady będą dobrym momentem na wymianę spostrzeżeń czy sposobów na radzenie sobie z jesiennym osłabieniem lub wręcz przeciwnie – całkiem odciągną Cię od pogrążania się w myślach o gorszym samopoczuciu.



 

Więcej artykułów na ten temat

Natalia Klonowska