Koronawirus − jak się chronić latem?

18. 6. 2020 · Karolina Rudowska · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Koronawirus − jak się chronić latem?

Większość z nas od wielu tygodni marzyła już o powrocie do normalności i zaprzestaniu społecznej izolacji. W Polsce przeważająca część obostrzeń została już zniesiona − Polacy wyszli na ulice, do galerii handlowych, do restauracji i kawiarni. Czy możemy jednak mówić o wygaszaniu pandemii? SARS-CoV-19 to nowy i nie do końca jeszcze poznany koronawirus − jak się chronić przed zagrożeniem?

Koronawirus − jak się chronić?

Mimo stopniowego znoszenia obostrzeń i możliwości coraz bardziej swobodnych zachowań w miejscach publicznych, pamiętaj że epidemia nadal trwa. Codziennie notowane są nowe zachorowania na COVID-19, a chorzy trafiają do szpitali. Złudne poczucie bezpieczeństwa i związane z nim całkowite zarzucenie ostrożności w kontaktach międzyludzkich może poskutkować szybkim wzrostem ilości chorych osób. W związku z tym ochrona przed koronawirusem nadal jest ważna. Pamiętaj, że jeśli narażasz siebie − narażasz także innych, również tych o zwiększonym ryzyku ciężkiego przebiegu choroby.

Jakie są sposoby ochrony przed koronawirusem? Postaraj się unikać zatłoczonych miejsc, szczególnie w przestrzeni zamkniętej. A jeśli musisz się pojawić w takim miejscu − załóż maseczkę (nie tylko na usta, ale również na nos) i spróbuj zachować odstęp od innych osób.

koronawirus jak się chronić

Ręce myj często i regularnie − najlepiej wodą z mydłem, co najmniej 30 sekund. Gdy jesteś poza domem i nie masz dostępu do wody i mydła, skorzystaj ze środka dezynfekującego o minimalnym stężeniu alkoholu 70%. Unikaj dotykania przedmiotów, na których codziennie spoczywają setki rąk − np. klamek, poręczy czy guzików w autobusach.

Nie dotykaj nieumytymi rękoma twarzy, a szczególnie okolicy ust, nosa i oczu. Nie podawaj dłoni na powitanie − istnieją inne sposoby, żeby się przywitać. W trakcie kichania lub kaszlu w miejscu publicznym − zasłoń usta i nos zgięciem łokcia lub chusteczką, którą wyrzucisz potem do kosza.

ochrona przed koronawirusem

Jeśli zaobserwujesz u siebie niepokojące objawy takie jak kaszel, gorączka czy duszność − koniecznie skonsultuj się telefonicznie ze swoim lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Gdy masz objawy, nie wychodź z domu, nie podróżuj komunikacją publiczną, nie narażaj innych. Jeśli nie masz pewności jak postąpić, skontaktuj się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, możesz także zadzwonić na infolinię NFZ.

Koronawirus − jak uniknąć zakażenia?

Niestety, wszystko wskazuje na to, że COVID-19 zostanie z nami na dłużej. Jeśli chcesz funkcjonować względnie normalnie i nie wyobrażasz sobie wielomiesięcznej izolacji w 4 ścianach, prawdopodobnie warto byś liczył się z ewentualną możliwością zachorowania. Całkowite wyeliminowanie zagrożenia jest praktycznie niemożliwe − jeśli jednak będziesz się kierował podstawowymi zasadami bezpieczeństwa, zminimalizujesz to ryzyko. Warto zachować szczególną ostrożność w obecności osób narażonych na ciężki przebieg choroby, czyli osób w podeszłym wieku, chorujących na choroby przewlekłe (np. choroby sercowo- naczyniowe, choroby płuc, cukrzycę, nowotwory, niedobory odporności) lub leczonych immunosupresyjnie.

koronawirus - jak się chronić w sklepie

Koronawirus − jak się chronić na przyszłość?

Zgodnie z przypuszczeniami, z nadejściem jesieni może pojawić się 2. fala czy też szczyt zachorowań wywołanych przez nowy koronawirus. Jak się chronić? Co możesz teraz zrobić? Zadbaj o swoją odporność i kondycję swojego organizmu. Spędzaj dużo czasu na świeżym powietrzu i postaraj się o regularną aktywność fizyczną. Warto także ograniczyć, a najlepiej zrezygnować z nałogów takich jak palenie papierosów czy picie alkoholu.

koronawirus jak uniknąć zakażenia

To również dobry moment, żeby zatroszczyć się o prawidłową masę ciała i zdrowy, zbilansowany jadłospis. Jedz regularnie, optymalnie 5 posiłków dziennie i pij dużo wody. Nie zapominaj o tym, szczególnie gdy przyjdą upały! Unikaj stresu i życia „ w biegu”, zadbaj o higienę snu, wypoczynek i relaks. Takie działania nie dadzą Ci oczywiście gwarancji zdrowia, ale wzmocnią Twój organizm i z pewnością zaprocentują w przyszłości. W związku z możliwością pokrycia się „2 fali” zachorowań wywołanych przez koronawirusa SARS-CoV-19 i sezonu grypowego − zastanów się nad szczepieniem na grypę.

Jak sam zapewne zauważyłeś, oficjalne znoszenie obostrzeń i możliwość coraz większej swobody poskutkowało zmniejszeniem lub nawet całkowitą rezygnacją ze środków ostrożności u wielu osób. Pamiętaj jednak, że stale odnotowuje się zachorowania na COVID-19, a nasze zachowania mają realny wpływ na szerzenie się infekcji. Dbaj o swoje zdrowie, zdrowie swoich bliskich i obcych osób.  

Więcej artykułów na ten temat

Karolina Rudowska