Na mdłości w ciąży − imbir i cytryna!

2. 9. 2018 · Anna Bedyniak · 4 minuty czytania
Na mdłości w ciąży − imbir i cytryna!

Statystycznie między 70 − 80% kobiet skarży się na mdłości, które występują w pierwszych tygodniach ciąży. Niestety, w wielu przypadkach mogą trwać przez cały dzień, nie tylko rano. To zupełnie normalne − za nudności odpowiadają szalejące w Twoim organizmie hormony. Nie zmienia to jednak faktu, że bywa to bardzo uciążliwe i utrudnia codzienne funkcjonowanie. Zobacz, co możesz zrobić, aby złagodzić ciążowe mdłości i cieszyć się zdrową ciążą.

Skąd się biorą mdłości w ciąży?

W pierwszych tygodniach ciąży, oprócz mdłości, możesz odczuwać także nadwrażliwość na zapachy, wstręt do jedzenia, problemy ze wstawaniem z łóżka czy ogólne rozbicie.

Winą za złe samopoczucie można obarczyć kilka czynników, z których najważniejsze to:

  • hormony

A w szczególności hormon hCG, który jest wykrywany przez testy ciążowe. Uaktywnia się on w organizmie kobiety w 2. tygodniu ciąży. Jego poziom wzrasta aż do 14. tygodnia, czyli do momentu, w którym hormon ten osiąga właściwe stężenie.

  • stres

Wiadomość o ciąży może być stresująca, nawet jeśli od dawna starałaś się o dziecko. Niezależnie od tego, czy martwisz się o zdrowie swojego dziecka, karierę zawodową czy finanse − im bardziej się stresujesz, tym trudniej będzie Ci pozbyć się mdłości.  

  • zła dieta i nadwaga

Badania wykazały, że prawdopodobieństwo pojawienia się mdłości w ciąży jest wyższe u kobiet młodych, z nadwagą, a także u tych, które niewłaściwie się odżywiają.

Jak złagodzić mdłości w ciąży?

Wiele kobiet twierdzi, że dolegliwości te przechodzą same po 4. − 6. tygodniu ciąży. Jeżeli jednak mdłości bardzo Ci dokuczają, nie musisz czekać z zaciśniętymi wargami, aż same przejdą. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, które mogą złagodzić dokuczliwe objawy.

Żeby pozbyć się mdłości w ciąży spróbuj:

1. Wstawać powoli  − wartodać sobie dużo czasu na poranne wstawanie i nie zrywać się nagle z łóżka.  

2. Wysypiać się − kładź się do łóżka wcześnie, a jeśli zdarzy Ci się obudzić w nocy, pamiętaj, aby zjeść małą przekąskę, np. garść orzechów.

3. Jeść coś przed wstaniem z łóżka − zanim wstaniesz z łóżka, zjedz delikatną przekąskę, po której czujesz się dobrze, na przykład małą kanapkę, owoc czy jogurt.

4. Jeść częściej, a mniej − w ciągu dnia staraj się jeść małe i lekkostrawne posiłki.

5. Nie pić wody czy innych napojów w trakcie jedzenia posiłków − w ciąży uwalniający się progesteron zwalnia pasaż jelit. Żeby nie obciążać żołądka i ułatwić mu trawienie, pij wodę pół godziny przed lub pół godziny po posiłku. Zaprzyjaźnij się z wodą z imbirem i cytryną − ten napar pomaga redukować napady nudności.

6. Zadbać o nawodnienie organizmu − w ciąży szczególnie pilnuj, ile płynów wypiłaś w ciągu dnia.

7. Unikać dusznych pomieszczeń − zbyt wysoka temperatura może wzmagać nudności. Mdłości szybciej ustąpią, jeżeli będziesz znajdować się w chłodnym, dobrze przewietrzonym pokoju.

8. Unikać tłustych i ostrych potraw − mogą one podrażnić żołądek i nasilić dokuczliwe objawy.

9. Zrezygnować z gotowania − jeśli zapachy kuchenne są dla Ciebie zbyt uciążliwe, zrezygnuj z gotowania podczas pierwszego trymestru ciąży. Obowiązek ten możesz przerzucić na swojego partnera.

10. Oszczędzać się – bądź dla siebie wyrozumiała. Ciąża to wymagający czas dla ciała i psychiki kobiety. Dlatego bez wyrzutów sumienia, połóż się wygodnie, weź do ręki dobrą książkę i wypoczywaj.

Co jeść na mdłości w ciąży?

Jeżeli mdłości nie przechodzą, możesz też sięgnąć po suplementy diety. Jednak zanim je kupisz, lepiej skonsultuj to z lekarzem prowadzącym ciążę. Pamiętaj jednak, że jeżeli mdłości zamieniają się w częste wymioty, to lepiej niezwłocznie zgłosić się do lekarza.

Suplementami diety, które mogą pomóc na mdłości i wymioty w ciąży są:

  • wyciąg z kłącza imbiru − pomaga złagodzić dyskomfort
  • witamina B6 − zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia
  • magnez − utrzymuje prawidłowy metabolizm energetyczny i pomaga w zachowaniu równowagi elektrolitowej.

Mdłości mogą osłabić także niektóre potrawy. Spróbuj wkomponować w dietę: cytrynę, imbir czy miętę. Możesz pić je jako ziołowe napary lub dodawać do potraw.

Na nudności w ciąży powinny pomóc także naturalne źródła witaminy B6, np. banany, awokado, mięso drobiowe, pistacje czy nasiona słonecznika. Postaraj się też mieć pod ręką orzechy, które są bogatym źródłem magnezu. Możesz je dodawać do dań lub chrupać, jako zdrową przekąskę.

Współczesna wiedza medyczna i lata doświadczeń kobiet dają pokaźną wiedzę na temat tego, jak radzić sobie z nudnościami w ciąży. Pamiętaj jednak, że organizm każdej kobiety jest inny. Dlatego warto spróbować wielu metod i wybrać tę, która sprawdzi się u Ciebie najlepiej.

Anna Bedyniak