Pielęgnacja zgodnie z porami roku – jesienna pielęgnacja ciała

10. 11. 2017 · Aleksandra Anna Wolska · 6 minut czytania
  • codzienna pielęgnacja
Pielęgnacja zgodnie z porami roku – jesienna pielęgnacja ciała

W zależności od pory roku Twoja skóra potrzebuje różnego rodzaju pielęgnacji. Gdy temperatura zaczyna drastycznie spadać, wprowadź odpowiednie zmiany do swojej urodowej rutyny. Sprawdź, na co powinnaś zwrócić uwagę podczas pielęgnacji ciała jesienią.

Jesienna pielęgnacja ciała – czym właściwie jest?

Nie zdziwię Cię chyba za bardzo, jeżeli powiem Ci, że Twoja skóra ma zupełnie inne potrzeby latem, jesienią czy zimą. Kiedy ciepłe słońce zachodzi za horyzont coraz wcześniej, nie grzeje już tak mocno, a na termometrze pojawiają się pierwsze ujemne temperatury, powinnaś przejrzeć swoją półkę z kosmetykami i odpowiedzieć sobie na pytanie: czego teraz potrzebuje moja skóra?

Czego potrzebuje Twoja skóra jesienią i zimą?

  • odpowiedniego złuszczenia naskórka po lecie
  • zabezpieczenia przed utratą wody, czyli uszczelnienia płaszcza lipidowego
  • dobrego nawilżenia
  • ochrony przed niskimi temperaturami
  • koktajlu witaminowego w postaci kremów i masek
  • diety bogatej w witaminy A, C, E i przede wszystkim D

Jesienna pielęgnacja ciała i twarzy – jak złuszczać naskórek?

Jesień i zima to idealny czas, by czy to w domu, czy w profesjonalnym salonie, przeprowadzić zabiegi złuszczające. Złuszczanie naskórka po lecie jest bardzo ważne. Po wakacjach Twoja skóra jest przesuszona, a obumarły naskórek sypie się i łuszczy, dlatego ważne jest, żebyś dosłownie odnowiła swoją skórę.

1. Złuszczanie naskórka u kosmetyczki

W chłodnych miesiącach, kiedy masz zdecydowanie mniejszą możliwość wystawienia skóry na działanie promieni słonecznych, możesz spokojnie umówić się na peeling z wykorzystaniem kwasów, np. kwasu glikolowego czy migdałowego, lub też na mocniejszą mikrodermabrazję diamentową.

Złuszczanie naskórka u kosmetyczki

Na marginesie – jesień i zima to także dobre miesiące na wykonanie wszelkich zabiegów z wykorzystaniem świateł IPL, które służą np. do zamykania naczynek krwionośnych.

2. Domowe peelingi na twarz

Obumarły naskórek możesz także usunąć samodzielnie w domu. Jeżeli chodzi o twarz, to radzę, byś wykonanie silniejszych peelingów pozostawiła specjalistom. Jeśli źle dobierzesz stężenie kwasu, możesz poparzyć skórę lub mocno ją podrażnić.

Zawsze jednak możesz pozbyć się szarego i obumarłego naskórka na twarzy za pomocą bezpiecznych peelingów enzymatycznych, stworzonych na bazie substancji roślinnych np. papainy czy bromeliny.

Jeżeli nie masz cery naczynkowej czy skóry atopowej, możesz także zastosować peelingi i scruby o grubszych ziarnach, które oczyszczą skórę z martwego naskórka, a także odetkają pory i usuną z twarzy nadmiar sebum.

3. Scruby do ciała

Jesień i zima to także dobry czas na gruboziarniste scruby do ciała, za pomocą których usuniesz martwy naskórek, a także odżywisz przesuszoną od zimna i od centralnego ogrzewania skórę.

Naturalny peeling cukrowy wygładzająco-odżywczy Anida Pharmacy Medisof nie tylko pomoże pozbyć się przesuszonej skóry, ale dzięki olejkowi arganowemu oraz olejkom ze słodkich migdałów przyspieszy regenerację naskórka. Po jego zastosowaniu Twoja skóra stanie się jakby nawoskowana – a to z kolei nie pozwoli na utratę wody.

Podobnie działa Odżywczy peeling do ciała, migdały i miodowe mleko od Organic Shop czy czekoladowy peeling myjący gruboziarnisty z masłem kakaowym od Ziaja. Jeżeli wolisz, tak jak ja, nieco świeższe zapachy, polecam Ci scrub o malinowym zapachu od Organic Shop – malinowy krem.

Scruby gruboziarniste stosuj przynajmniej 2 razy w tygodniu podczas kąpieli.

Scruby do ciała

Nawilżanie skóry i ochrona przed zimnem!

Jak już wspomniałam, w okresie jesiennym i zimowym Twoja skóra bardzo szybko się odwadnia. Mrozy z jednej, a ogrzewanie w domu z drugiej strony sprawiają, że Twój naskórek łuszczy się, a nawet boleśnie pęka jeszcze bardziej niż w lecie. Dlatego w zimnych miesiącach powinnaś zadbać o odpowiedni krem do twarzy oraz natłuszczający balsam do ciała.

To, czego powinnaś szukać na opakowaniu, to zapewnienie, że dany produkt wzmacnia i odbudowuje płaszcz lipidowy skóry. Płaszcz lipidowy to zewnętrzna warstwa naskórka, która niczym mur obronny chroni skórę przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, a także pomaga zapobiegać parowaniu wody.

Jeżeli chodzi o krem do twarzy – zwróć uwagę, żeby był to raczej kremy typu „woda w oleju”, a nie „olej w wodzie”! Nawilżające kremy na lato to często lekkie emulsje „olej w wodzie”. Jesienią i zimą powinnaś postawić na nieco cięższy krem. Duża zawartość wody w składzie kosmetyku może sprawić, że zamarznie ona w Twojej skórze i rozsadzi naczynka krwionośne.

Pamiętaj także, że krem na jesień i zimę powinien zawierać filtry UVA i UVB. Chociaż wtedy promieniowanie słoneczne jest znacznie mniejsze, nie znika całkowicie. Dlatego ważne jest, żebyś chroniła swoją skórę przez promieniowaniem UV przez cały rok.

Zadbane dłonie – postaw na dobry krem!

Niskie temperatury dokuczają także skórze Twoich dłoni, która w tym okresie może pękać i wysychać. Zaopatrz się więc w krem do rąk z substancją nawilżającą, np. gliceryną, lanoliną czy masłem shea. Staraj się natłuszczać dłonie po każdym umyciu i noś rękawiczki!

Zadbane dłonie – postaw na dobry krem

Jeżeli chcesz poznać moje zestawienie jesienno-zimowych kremów do rąk, zapraszam Cię do lektury tekstu: Masz suche dłonie przez mrozy? Oto 6 najlepszych kremów do zadań specjalnych.

Zbilansowana dieta jesienią i zimą dla zdrowia i urody

Zimą, gdy brakuje słońca, możesz zauważyć u siebie zmęczoną i szarą skórę. W naszej szerokości geograficznej jesienią i zimą brakuje wielu bogatych w witaminy i minerały świeżych warzyw i owoców. Bardzo ważne jest więc odpowiednie suplementowanie diety o witaminę A i E dla zachowania zdrowej i jędrnej skóry.

Witaminę A znajdziesz w pomarańczowych warzywach i owocach:

  • marchewce
  • batatach
  • papryce
  • morelach

Marchewka to najlepsze źródło karotenu. Pomoże Ci także utrzymać piękny i złocisty odcień skóry. Twoje dzienne zapotrzebowanie na marchewkę wynosi około 100 g.

Witaminę E znajdziesz tam, gdzie pojawia się odrobina tłuszczu, np. w:

  • jajach
  • rybach
  • orzechach
  • warzywach strączkowych

Witamina E bierze udział w odnowie komórek skóry, dlatego potrzebować będziesz jej szczególnie przy wykonywaniu peelingów.

Pilnuj także ilości witaminy C w diecie. Potrzebna jest ona nie tylko, żeby wzmocnić Twoją odporność. Ma ona też duże znaczenie dla Twojej skóry. Bierze udział w syntezie kolagenu, a więc pośrednio wpływa na jędrność skóry. Co więcej, zawiera wysokie stężenie antyoksydantów i walczy z wolnymi rodnikami, które odpowiadają za starzenie się skóry.

Najważniejsze w zimie jest jednak uzupełnianie witaminy D. Od kwietnia do września czerpiesz ją w głównej mierze ze słońca. W drugiej połowie roku musisz uzupełniać ją poprzez dietę lub suplementację. Niedobór witaminy D może sprawić, że Twoja skóra straci jędrność i blask, a szara cera będzie Ci spędzać sen z powiek. Witamina D bierze udział także w procesie odnowy i wymiany obumarłego naskórka.

Więcej artykułów na ten temat

Aleksandra Anna Wolska