Probiotyki „na żołądek”. Cała prawda o ochronie układu pokarmowego!

2. 4. 2020 · Irmina Turek · 5 minut czytania
  • profilaktyka
Probiotyki „na żołądek”. Cała prawda o ochronie układu pokarmowego!

Czy probiotyki na żołądek przydają się tylko podczas antybiotykoterapii? Odpowiedź jest prosta: nie. Probiotyki dostarczane zarówno w odpowiednich preparatach, jak i dobrze zbilansowanej diecie mają bardzo szerokie zastosowanie. Dowiedz się, czym są probiotyki i jak działają na Twój organizm.

Probiotyki: co to takiego?

Według definicji probiotyki to żywe drobnoustroje, które podawane w odpowiednich ilościach, dobrze wpływają na Twój organizm. Bakterie probiotyczne, czy też dobre bakterie, występują w Twoich jelitach i spełniają tam szereg funkcji. Mogą być uzupełniane wraz z dietą lub stosowaniem preparatów zawierających dobre bakterie.

Do drobnoustrojów o działaniu probiotycznym należą bakterie Lactobacillus (np. L. acidophilus, L. casei, L. reuteri, L. rhamnosus) i Bifidobacterium (np. B. animalis). Inne drobnoustroje tradycyjnie zaliczane do probiotyków to drożdżaki Saccharomyces boulardii.

Probiotyki

Bakterie te mają rozmaite funkcje. Uczestniczą w trawieniu i prawidłowym wchłanianiu witamin. Wpływają na pasaż jelitowy. Stanowią pewnego rodzaju odporność układu pokarmowego przed szkodliwymi mikroorganizmami. Biorą udział w produkcji kwasu foliowego, witamin z grupy B i witaminy K. Niektóre z nich mogą mieć właściwości endokrynne. Konkretne funkcje i właściwości są zależne od konkretnych szczepów bakterii.

Warto pamiętać również o istnieniu naturalnych źródeł dobrych bakterii, takich jak jogurty, kefiry, czy kiszonki. Produkty te znane są ludzkości od wieków.

naturalne probiotyki

Probiotyki na żołądek − niedobór

Odpowiednia równowaga flory jelitowej jest kluczowa dla zachowania dobrego zdrowia, a jej zaburzenia mogą prowadzić do rozmaitych dolegliwości. Mogą pojawić się objawy ze strony układu pokarmowego, takie jak wzdęcia, bóle brzucha czy biegunki lub zaparcia.

Dodatkowo, zachwiana równowaga flory bakteryjnej może przyczyniać się do problemów z utrzymaniem odpowiedniej wagi, prowadzić do większego apetytu na mniej zdrowe produkty, czy też skutkować problemami ze skórą. Zaburzenia równowagi flory jelitowej leżą również u podłoża wielu chorób, takich jak np. zespół jelita drażliwego i różnego rodzaju stanów zapalnych jelit, otyłości czy cukrzycy.

Probiotyki na jelita czy probiotyki na żołądek?

Często używa się sformułowania, że probiotyk stosuje się „na żołądek”, czy też „na ból żołądka”. Zwrot ten odnosi się do ogólnego funkcjonowanie układu pokarmowego, bo same bakterie probiotyczne działają w obrębie jelit. Owszem bywają często stosowane przy różnego rodzaju zatruciach pokarmowych i problemach trawiennych, które objawiają się również bólem żołądka, ale ich działanie koncentruje się w obrębie jelit.

probiotyki na żołądek

Probiotyk, prebiotyk i synbiotyk − czy się różnią?

Probiotyki można dostać w formie preparatów w kapsułkach, saszetkach czy kropelkach. Są to odpowiednie szczepy dobrych bakterii zamknięte w danej formie. Często można się spotkać również z preparatami, które mają dodatkowo prebiotyki.

Prebiotyki to substancje, które nie są przyswajane przez człowieka, ale po dostaniu się do przewodu pokarmowego wpływają korzystnie na wzrost i rozwój dobrej flory bakteryjnej. Przykładem prebiotyków są na przykład fruktooligosacharydy i inulina. Pobudzają one selektywnie rozwój jednego lub ograniczonej liczby szczepów bakterii w jelicie grubym. Dzięki temu korzystnie wpływają na zdrowie. Preparat, który w swoim składzie ma zarówno probiotyk, jak i prebiotyk nazywany jest synbiotykiem.

jaki probiotyk

Jaki probiotyk na jelita czy żołądek wybrać?

Po jaki probiotyk na jelita sięgnąć przy antybiotykoterapii, a jaki przy problemach z żołądkiem? Wybór probiotyków jest bardzo duży. Są one dostępne w aptekach zarówno w postaci suplementów diety, jak i leków. Zapotrzebowanie na tego typu preparaty rośnie z roku na rok, wraz z kolejnymi publikacjami na temat ich potencjalnych działań.

Jeśli stosujesz antybiotyk dodatek probiotyku może zapobiec biegunce, która może pojawić się w efekcie wyjałowienia przewodu pokarmowego. Tak naprawdę każdy antybiotyk może potencjalnie wywołać biegunkę, są jednak takie w przypadku stosowania, których ryzyko to jest większe. Przykłady to leki z klindamycyną, amoksycyliną, czy niektórymi z cefalosporyn.

Probiotyki zawierające S. boulardii i/lub Lactobacillus GG są obecnie najbardziej rekomendowane w przypadku stosowania antybiotykoterapii. Natomiast jeżeli chodzi o probiotyk na ból żołądka to poleca się S. boulardii.

Osobną kwestią jest, jakość probiotyków dostępna na rynku. W wielu przeprowadzonych analizach nie wszystkie preparaty spełniają odpowiednie normy jakościowe i ilościowe. Z tego względu zdecydowanie lepiej sięgać po preparaty, które posiadają status leku niż suplementu diety, bo są to produkty spełniające bardziej restrykcyjne normy niż suplementy.

Jaki probiotyk na jelita wybrać? Co istotne, żeby probiotyk mógł odpowiednio podziałać musi dotrzeć do jelit. Z tego względu preparaty z probiotykami występują w postaci mikrokapsułek, które później można zamknąć w zbiorczej kapsułce lub saszetce. Odpowiednie otoczki powodują odporność na działanie soku żołądkowego, żółci i enzymów trawiennych, przez co pozwalają szczepom bakteryjnym na dotarcie do jelit.

jaki probiotyk na jelita

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek