Rwa kulszowa: ćwiczenia mogą jej zapobiec?

25. 9. 2018 · Irmina Turek · 5 minut czytania
  • profilaktyka
Rwa kulszowa: ćwiczenia mogą jej zapobiec?

Rwa kulszowa może dopaść Cię nagle, ale może też dawać o sobie znać od dłuższego czasu. A czy wiesz, że odpowiednia profilaktyka ruchowa może uchronić Cię przed dotkliwym bólem kręgosłupa, który rozciąga się od lędźwi aż po palce u stóp. Zobacz, jak zapobiec rwie kulszowej i jakie ćwiczenia wykonywać.

Rwa kulszowa − skąd się bierze i jakie są jej objawy?

Rwa kulszowa to ból, który występuje na ciele w miejscu unerwionym przez nerw kulszowy. Bardzo często, przed wystąpieniem typowej rwy, możesz odczuwać ból kręgosłupa w okolicy lędźwiowo-krzyżowej. Rwa zwykle jest bólem rozchodzącym się od lędźwiowo-krzyżowego odcinka kręgosłupa i okolicy pośladków i sięga nawet do tylnej części uda, podudzia i stopy. W niektórych przypadkach oprócz dolegliwości bólowych pojawiają się również zaburzenia czucia lub osłabienie siły mięśni. Ból może dotyczyć zarówno jednej, jak i obu nóg.

Objawy rwy kulszowej

Główną przyczyną rwy kulszowej jest uciśnięcie nerwu kulszowego. Może wystąpić ono w każdym miejscu na przebiegu nerwu, jednak najczęstszym przypadkiem jest ucisk na korzenie nerwowe w kanale kręgowym, przez fragment krążka międzykręgowego. Pojawia się ból związany z tak zwanymi korzonkami i powodują go zwykle zwyrodniałe krążki międzykręgowe. W związku z tym, że krążki pełnią funkcję amortyzowania i przenoszenia obciążeń, które nakładane są na kręgosłup, często narażone są na uszkodzenia i zwyrodnienie, czyli dyskopatie. W wyniku uszkodzeń krążka może dochodzić do osłabienia struktury pierścienia włóknistego i przesuwania jądra miażdżystego. Może skutkować to mocnym bólem, a przy większym przesunięciu jądra, uciskiem na korzenie nerwowe i bólem promieniującym wzdłuż korzeni.

Co ciekawe, rwa nie musi zawsze zaczynać się nagle i objawiać się od razu ostrym bólem. W zależności czy przyczyną jest uraz, czy nagłe silne obciążenie, czy stopniowo rosnący ucisk, może narastać etapami. Natomiast typowe dla rwy jest to, że nawet drobne ruchy, chodzenie czy chociażby kaszel, po prostu bolą.

Rwa kulszowa − kogo dotyczy?

Bóle krzyża dotyczą prawie każdego. Objawy rwy kulszowej pojawiają się, choćby epizodycznie, nawet u 1/3 społeczeństwa. Chorobę zwyrodnieniową kręgosłupa zalicza się do chorób cywilizacyjnych. Jest ona mocno związana zarówno z trybem życia, jak i pracą zawodową czy brakiem aktywności fizycznej. Najbardziej narażone na rwę są osoby, u których występuje nadmierne obciążenie kręgosłupa, czy to przez otyłość, czy przez rodzaj wykonywanej pracy, czy przez małą aktywność fizyczną i osłabienie mięśni szkieletowych.

Kogo dotyka rwa kulszowa

Rwa kulszowa − ćwiczenia

Wprawdzie w przypadku napadu rwy, głównym zaleceniem jest odpoczynek i odciążanie kręgosłupa, jednak po ustaniu fazy ostrej można wdrażać już odpowiednie ćwiczenia. Ruch i ćwiczenia są bardzo ważne, tak kiedy dopadła Cię już rwa kulszowa, jak i jeśli nie chcesz jej poznać osobiście. Warto pamiętać, że im wcześniej wdroży się odpowiednie ćwiczenia, tym mniejsze jest ryzyko przejścia ostrego bólu kręgosłupa w stan przewlekły.

Istnieje również szereg zabiegów fizykoterapeutyczne, które możesz stosować, ale najlepiej sprawdzą się one i tak w połączeniu z odpowiednimi ćwiczeniami. Najlepiej, jeśli ćwiczenia na rwę kulszową rehabilitant ustala indywidualnie. Wtedy zadba o prawidłowe ich wykonanie, aż do czasu, kiedy będziesz już w stanie samodzielnie ćwiczyć w domu.

Ćwiczenia na rwę kulszową

A jakie ćwiczenia na rwę kulszową wykonywać? Zwykle zalecane są ćwiczenia rozciągające, wykonywane powoli i precyzyjnie, ale też odpowiednie ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i mięśnie przykręgosłupowe. W zależności od nasilenia dolegliwości bólowych i od stopnia zapoznania z ćwiczeniami, możesz ćwiczyć własną siłą, przy niewielkiej pomocy rehabilitanta.

Jakie ćwiczenia przy rwie kulszowej

Jeżeli rwa dokucza bardziej lub wymaga tego ćwiczenie rehabilitant może poruszać Twoimi kończynami w odpowiednich pozycjach. Terapia aktywna, kiedy to chory głównie sam wykonuje ćwiczenia, może być wykonywana też pod lekkim obciążeniem, np. w basenie z wykorzystaniem oporu wody.

Rwa kulszowa − ćwiczenia w domu

Oprócz ćwiczeń ustalonych przez rehabilitanta, nawet żeby zapobiec rwie kulszowej i bólom kręgosłupa, zalecane są takie aktywności jak: pływanie, jazda na rowerze czy spacery. Polepszają one wydolność i siłę mięśniową bez zwiększania obciążenia na kręgosłup.

Sporty te są polecane w okresach remisji bólów kręgosłupa, jak i jako ich zapobieganie. Istnieje też szereg ćwiczeń, które możesz wykonywać w domu na macie. Są to m.in.: przeprosty w pozycji leżącej lub stojącej czy statyczne spinanie mięśni brzucha. Warto jednak pamiętać, że u osób z problem kręgosłupa zawsze lepiej na początku skonsultować się z rehabilitantem i upewnić się, czy wykonujesz je w prawidłowy sposób.

Ćwiczenia w domu na rwę kulszową

Rwa kulszowa − zapobieganie

W zapobieganiu rwy kulszowej nie ma stuprocentowo skutecznej metody. Ale możesz zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia przepuklin, a co za tym idzie, ucisku na nerwy. Warto pamiętać, że problemy zwyrodnieniowe kręgosłupa mają charakter nawracający i wkomponowanie w swoją rutynę kilku dobrych nawyków, pomoże Ci cieszyć się lepszym zdrowiem i komfortem na co dzień.

I tak, ważne jest, żeby ograniczyć zbędne obciążenia kręgosłupa. Dlatego w przypadku nadwagi, postaraj się trochę schudnąć. Dodatkowo, pomogą Ci ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i mięśnie przykręgosłupowe, a także ćwiczenia aerobowe i rozciągające. Bardzo ważna jest też odpowiednia postawa ciała i unikanie nadmiernego obciążenia kręgosłupa.

Zobacz, też co zrobić, żeby nie dopadła Cię dyskopatia: Co zrobić, żeby nie dopadła Cię dyskopatia? Profilaktyka zwyrodnień kręgosłupa.

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek