Zielona kawa – właściwości i zastosowanie w służbie zdrowia i urody

9. 12. 2021 · Michał Mazik · 7 minut czytania
  • właściwości ziół

Zielona kawa działa na organizm podobnie jak tradycyjna, ale nie powoduje typowych dla niej skutków ubocznych. Można z niej śmiało korzystać dla zdrowia i urody. Zielona kawa na odchudzanie to najbardziej znane dobroczynne działanie. Ponadto działa antyoksydacyjnie i sprawdza się w wielu innych obszarach. Jak prawidłowo stosować zieloną kawę?

Zielona kawa – co to jest?

Zielona kawa (raw coffee, green coffee), podobnie jak tradycyjna palona, jest produkowana z nasion kawy arabskiej (Coffea arabica), jednak w przeciwieństwie do niej nie jest poddawana procesowi palenia. Ziarna zostają po prostu oczyszczone z łuski nasiennej i w takiej formie trafiają do sprzedaży. Produkt jest więc w 100% naturalny.

 

Podstawowe informacje o zielonej kawie
Znany także jako: Raw coffee, green coffee
Zastosowanie i działanie:Na odchudzanie, na przyspieszenie metabolizmu, profilaktycznie w leczeniu chorób, przeciw cukrzycy, jako kosmetyk
Zielona kawa a alergia: Może uczulać
Ciąża i karmienie piersią: Niewskazane

 

Dzięki rezygnacji z obróbki termicznej zielona kawa ma bardziej wartościowy skład. Zawiera m.in. kwas chlorogenowy, który podczas palenia ulega rozkładowi. Poznano wiele właściwości leczniczych kawy zielonej, o których wspominamy poniżej. Ciągle trwają badania na ten temat, niewykluczone więc, że zakres działania zielonej kawy jest jeszcze szerszy, niż sądzimy.

Sprawdź właściwości kawy w kosmetykach.

 

Grupa związków biologicznie czynnych w zielonej kawie
Witaminy: witamina C, witamina K, PP, witaminy z grupy B
Polifenole:kwas chlorogenowy, galusan epigalusokatechiny, galusan katechiny, epigalokatechina oraz epikatechina
Alkaloidy purynowe:kofeina, teofilina i teobromina
Substancje lotne:linalol, geraniol
Kwasy fenolowe:kwas kawowy i jego estry z kwasem chinowym
Sole mineralne:wapń, fluor, magnez, żelazo, potas, krzem, fosfor, jod
Inne:garbniki, węglowodany, białko, lipidy

 

Zielona kawa – właściwości zdrowotne

Zielona kawa ma dobroczynny wpływ na sferę fizyczną, jak i umysłową. Zawiera szereg związków aktywnie czynnych, które usprawniają pracę organizmu i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób. Można korzystać z niej jako naturalnego leku lub substytutu dla tradycyjnej kawy.

zielona kawa - na co działa? jak leczy?

Zielona kawa – działanie prozdrowotne i przegląd najważniejszych właściwości

  • Zielona kawa a odchudzanie – to najbardziej znana właściwość wynikająca z wysokiej zawartości kwasu chlorogenowego. W połączeniu z kofeiną powoduje spadek wagi, szybsze spalanie tkanki tłuszczowej i słabsze przyswajanie przez organizm cukrów prostych. Jej efektywność udowodniono naukowo. Zawartość kofeiny powoduje wzrost termogenezy. Sprawdź suplementy diety na odchudzanie.
  • Zielona kawa a cukrzyca – jak podano powyżej, produkt ogranicza wchłanianie cukrów, może więc przeciwdziałać cukrzycy. Natomiast w przypadku wystąpienia choroby należy ostrożnie korzystać z zielonej kawy.
  • Właściwości antyoksydacyjne – zielona kawa zawiera związki, które likwidują wolne rodniki. Przyspiesza usuwanie z organizmu metali ciężkich. Tym samym opóźnia procesy starzenia i może ograniczyć ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych. Sprawdź, na czym polega profilaktyka nowotworów.
  • Zielona kawa ogranicza zmęczenie – picie zielonej kawy dodaje energii; dotyczy to zarówno aspektu fizycznego, jak i psychicznego.
  • Poprawa koncentracji – zieloną kawę warto pić przed czynnościami wymagającymi dużego skupienia, np. podczas nauki lub wykonywania trudnych zadań w pracy.
  • Zielona kawa a wątroba – regularne picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób wątroby. Jednakże pod tym względem kawa czarna jest skuteczniejsza od kawy zielonej. Sprawdź leki na wątrobę.
  • Zielona kawa a właściwości antystresowe – napój pozwala zrelaksować się i pobudza produkcję hormonów, które pomagają zwalczyć stres, a także poprawiają nastrój.

Właściwości lecznicze zielonej kawy są w dużej mierze związane z profilaktyką. Regularne picie obniża ryzyko wystąpienia wielu schorzeń – od chorób układu krwionośnego po infekcje.

zielona kawa - właściwości prozdrowotne

Zielona kawa - zastosowanie w kosmetyce

Główne zastosowanie zielonej kawy w służbie urody to ułatwienie dbania o szczupłą, zdrową i atrakcyjną sylwetkę. Na tym jednak nie kończy się zakres działania green coffee.

  • Wewnętrzne i zewnętrzne stosowanie ogranicza występowanie cellulitu i pozwala się go pozbyć.
  • Dodawana do kosmetyków ujędrnia i wygładza skórę.
  • Opóźnia powstawanie zmarszczek.
  • Jednocześnie chroni ją przed podrażnieniami wynikającymi ze szkodliwego działania promieniowania UV.

Napary z parzenia zielonej kawy (po odcedzeniu fusów) można stosować jako płukankę do włosów. W ten sposób odżywia się włosy, przyspiesza porost i zapobiega ich wypadaniu (jeśli wynika to z zaburzonej gospodarki hormonalnej).

Uwaga! Zielonej kawy z kofeiną nie powinny stosować osoby ze skłonnością pękania naczynek.

Maseczka z zielonej kawy

Składniki:

  • zmielone ziarna zielonej kawy,
  • jogurt naturalny,
  • 1-2 łyżki miodu.

Wykonanie:

Zmieloną kawę należy zaparzyć gorącą wodą. Po wystygnięciu odlewa się nadmiar płynu, a fusy miesza się z kilkoma łyżkami jogurtu naturalnego oraz 1-2 łyżkami miodu. Dokładnie wymieszaną maseczkę należy nałożyć na twarz, szyję i dekolt. Można ją zmyć po 10-15 minutach. 

Sprawdź, jak kofeina wpływa na laktację.

Zielona kawa – zastosowanie w kuchni

Kawa zielona ma mniej uniwersalne zastosowanie w kuchni od kawy palonej. Nie jest dodawana do ciast i deserów. Stosuje się ją głównie w formie napojów. Można pić jednorodny napar (tylko z ziaren kawy) lub przyprawiać ją (np. imbirem, garam masala, mieszankami przypraw do kawy). To poprawi smak, ale jednocześnie wzmocni prozdrowotny efekt. Odradza się słodzenie kawy cukrem. Kawa zielona ma łagodny, lekko kwaskowaty smak.

zielona kawa - jak parzyć?

Zielona kawa - właściwości zdrowotne a stosowanie

Aby zmaksymalizować efekt działania zielonej kawy, należy spożywać ją regularnie. Szacuje się, że optymalna dawka to dwie filiżanki dziennie. Jest bardziej sprężysta i twardsza od palonej. Gorzej mieli się w młynku, dlatego warto kupić ją w formie zmielonej. Parzy się ją tradycyjnie, wrzątkiem. Zaleca się ją pić po lekkim wystygnięciu. Najlepiej spożywać ją rano (zwłaszcza przy odchudzaniu) i na ok. 30 minut przed spożyciem posiłku.

Sprawdź, jak kawa wpływa na organizm przed treningiem.

Picie parzonej kawy nie jest jedyną opcją. Dużo wygodniej korzystać z suplementów diety. Zielona kawa jest dostępna m.in. w formie saszetek, kapsułek i tabletek powlekanych. W tych przypadkach należy kierować się zaleceniami producentów. Oprócz tego można nabyć kosmetyki, które bazują m.in. na zielonej kawie, np. żeli do mycia.

Zielona kawa – przeciwwskazania

Zielona kawa uchodzi za bezpieczny suplement diety, ale nawet w tym wypadku są przeciwwskazania. Osoby borykające się z cukrzycą, chorobami serca i nadciśnieniem tętniczym powinny zachować środki ostrożności lub unikać spożywania. Warto skonsultować to z lekarzem. Z picia zielonej kawy powinny zrezygnować także osoby poniżej 16 roku życia.

Zielona kawa w ciąży

Odradza się spożywanie.

Zielona kawa a karmienie piersią

Spożywanie nie jest zalecane.

Zielona kawa a skutki uboczne

Obniża poziom cukru we krwi, co może być niebezpieczne dla cukrzyków. Może powodować wystąpienie reakcji alergicznych.

Sprawdź tabletki na cukrzycę.

zielona kawa i jego wpływ na zdrowie

Zielona kawa – jak parzyć?

Zieloną kawę parzy się nieco inaczej niż paloną. Zamiast wrzątku należy odczekać 2-3 minuty i zaparzyć ją gorącą wodą. Temperatura parzenia powinna wynosić około 90 stopni Celsjusza, wtedy napój jest bardziej wartościowy. Jednorazowo zaparza się 2-3 łyżeczki mielonej kawy. Kawę ziarnistą zaleca się najpierw rozdrobnić moździerzem, a dopiero później umieścić w młynku. W ten sposób minimalizuje się ryzyko uszkodzenia urządzenia twardymi ziarnami.

Kawa zielona – jak pić?

Najlepiej parzyć zieloną kawę w filiżankach i pić dwa razy dziennie. Ponadto dla właściwości zdrowotnych można używać suplementów diety, np. w formie kapsułek.

Zielona kawa – jak smakuje?

Zielona kawa w porównaniu z czarną kawą ma mniej wyczuwalny i intensywny smak. Jest łagodna, kwaskowata, można wyczuć także pewną cierpkość (wynikającą m.in. z zawartości kwasu chlorogenowego i garbników).

Sprawdź, co można pić w ciąży.

Czy zielona kawa pobudza?

Tak, ale nie ma skutków ubocznych w postaci późniejszego opadnięcia z sił czy pogorszenia koncentracji. Dodaje wigoru zarówno fizycznego, jak i umysłowego.

Czy zielona kawa ma kofeinę?

Standardowo zielona kawa ma 2-3% kofeiny, czyli zawartość tego związku jest podobna jak w kawie czarnej. W sprzedaży dostępna jest także zielona kawa bezkofeinowa. Do odchudzania warto jednak używać kawy z kofeiną, gdyż daje lepsze rezultaty.

Na co jest zielona kawa?

Głównie zastosowanie zielonej kawy to odchudzanie. Ponadto działa przeciwstarzeniowo, ogranicza ryzyko wystąpienia cukrzycy, chorób wątroby i nowotworów.

Zielona kawa a działanie – podsumowanie

Zielona kawa ma szereg dobroczynnych właściwości i warto korzystać z niej na co dzień nie tylko w celu zadbania o sylwetkę (nie zastąpi ćwiczeń i zrównoważonej diety), ale także profilaktycznie, przeciw wielu chorobom. Trzeba przyzwyczaić się do jej specyficznego smaku lub można korzystać z suplementów diety.

 

Źródła:

  1. Matysek-Nawrocka M.; Substancje biologicznie aktywne pozyskiwane z herbaty, kawy i kakao oraz ich zastosowanie w kosmetykach; Postępy Fitoterapii; 2016, 2; str.: 139–14.
  2. Jeszka M.; Flaczyk E.; Kobus-Cisowska J.; Związki fenolowe – charakterystyka i znaczenie w technologii żywności; Nauka Przyroda Technologie; 2010; 4; str: 2:19.

Więcej artykułów na ten temat