Witamina B6 (8)

Witamina B6 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśni i serca oraz na ciśnienie krwi. Poza tym reguluje działanie ponad 100 różnych enzymów oraz zwiększa wchłanianie magnezu. Jest też bardzo ważna dla kobiet, ponieważ łagodzi objawy PMS i bóle menstruacyjne.

Sortuj według
Witamina B6

Witamina B6

Rola witaminy B6 w organizmie

Podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B, pirydoksyna rozpuszcza się w wodzie. Bierze ona udział w:

  • przemianie glukozy w glikogen,
  • produkcji hemoglobiny i hormonów (serotoniny, adrenaliny),
  • syntezie białek i kwasów nukleinowych,
  • regulowaniu poziomu cysteiny.

Ponadto witamina B6 wspomaga układ nerwowy, mięśniowy i serce oraz wzmacnia odporność.

Witamina B6 — przyczyny i objawy niedoboru

Niedobór witaminy B6 najczęściej dotyczy:

  • kobiet w ciąży i karmiących piersią, 
  • seniorów, 
  • osób uzależnionych od tytoniu i nadużywających alkoholu,
  • pacjentów stosujących przewlekle pewne leki i antykoncepcję hormonalną.

Symptomy zbyt niskiego poziomu witaminy B6 to:

  • niedokrwistość,
  • nerwowość lub apatia,
  • zaburzenia snu i koncentracji,
  • problemy ze skórą i włosami,
  • zmniejszona odporność.

Witamina B6 w tabletkach — kiedy warto suplementować?

Największe zapotrzebowanie na witaminę B6 mają kobiety w czasie laktacji. Jest też wskazana osobom, które muszą przez długi czas przyjmować leki, bo łagodzi ich skutki uboczne. Poza tym warto sięgnąć po produkty, w których występują też inne składniki, a nie tylko sama witamina B6. Tabletki z magnezem i pirydoksyną to popularne suplementy, ponieważ witamina B6 zwiększa wchłanianie jonów tego pierwiastka nawet o 20-40%. Masz do wyboru wiele suplementów, w których znajduje się witamina B6. Cena takich preparatów wynosi 5-50 zł.

Witamina B6 – gdzie jest jej najwięcej i jakie jest jej zapotrzebowanie?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 zależy od wieku oraz płci i waha się od 0,5 do 2 mg. Jest wiele produktów żywnościowych, w skład których wchodzi witamina B6. Tabletki i suplementy to tylko jeden ze sposób na dostarczenie jej organizmowi. Najwięcej witaminy B6 zawierają drożdże, ryby, drób, jaja i mleko.