Kiedy brać witaminy – rano czy wieczorem?

10. 12. 2020 · Magdalena Habuz-Falińska · 2 minuty czytania
Kiedy brać witaminy – rano czy wieczorem?

Najczęściej pora przyjmowania witamin nie ma większego znaczenia. Jej określenie może być jednak bardzo pomocne przy wyrabianiu sobie pewnych dobrych nawyków – systematyczności ich zażywania.

Zdecydowanie większe znaczenie od czasu spożywania suplementów witaminowych ma to, z czym są one przyjmowane. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (witamina A, witamina D, witamina E i witamina K) korzystniej łykać razem z posiłkiem bogatotłuszczowym, co zwiększa znacznie ich wchłanialność. Witaminy  rozpuszczalne w wodzie (np. wszystkie z grupy B) lepiej przyjmować z kolei na czczo, około pół godziny przed  śniadaniem, popijając szklanką wody. Witaminę C, mimo że również należy to tych rozpuszczalnych w wodzie, zaleca się zażywać do posiłku, ponieważ poprawia przyswajanie żelaza z pokarmu.

Witaminy, które można kupić bez recepty, wykazują działanie fizjologiczne oraz mogą wchodzić we wzajemne interakcje z przyjmowanymi na co dzień lekami (np. witamina K znosi działanie niektórych leków przeciwzakrzepowych). Przed zakupem preparatu warto zasięgnąć rady lekarza lub farmaceuty, czy dany preparat jest  dla nas wskazany. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zawsze warto oddzielić zażywanie obu preparatów w czasie.



 

Magdalena Habuz-Falińska