Witamina B3 PP (9)

Witamina B3 (PP, niacyna) pełni bardzo ważną rolę w organizmie. Jest konieczna w wielu przemianach metabolicznych, bierze udział w ponad 300 reakcjach biochemicznych. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego i nerwowego, a jej niedobór może oznaczać kłopoty ze zdrowiem.

Sortuj według
Witamina B3 PP

Witamina B3 PP

Rola witaminy B3 w organizmie

Ten rodzaj witaminy z grupy Brozpuszcza się w wodzie i jest odporny na działanie temperatury. Witamina PP występuje we wszystkich komórkach. To prekursor koenzymów (NAD i NADP) oksydoreduktaz, dzięki czemu bierze udział w przemianie białek, węglowodanów, lipidów i kwasów nukleinowych. Uczestniczy także w procesach wytwarzania energii w mitochondriach. Niacyna uczestniczy w syntezie hormonów płciowych (kortyzolu i tyroksyny). Do jednej z jej ważniejszych ról w organizmie można zaliczyć wspomaganie profilaktyki miażdżycowej poprzez redukcję stężenia niekorzystnego LDL i poziomu trójglicerydów. Ponadto witamina B3 korzystnie wpływa na skórę, włosy, paznokcie i nasz stan psychiczny.

Witamina B3 (PP, niacyna) - przyczyny i objawy niedoboru

Witamina PPnaturalnie występuje w wielu produktach spożywczych. Jej niedobór z reguły jest spowodowany:

  • Niedożywieniem,
  • Stosowaniem diety eliminacyjnej lub odchudzającej,
  • Długotrwałym przyjmowaniem leków na gruźlicę,
  • Nadmiernym spożywaniem alkoholu. 

Znaczne niedobory niacyny mogą powodować chorobę zwaną pelagrą, która objawia się poprzez otarcia, zaczerwienienia i szorstkość skóry na obszarach narażonych na działanie promieni słonecznych. Witamina B3 w zbyt małej ilości w organizmie objawia się także poprzez zaparcia, biegunki, stany zapalne jamy ustnej, nadmierne wypadanie włosów czy zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego.

Kiedy warto suplementować witaminę B3?

Niacyna w zbyt dużej ilości w organizmie występuje niezwykle rzadko, dlatego może ją przyjmować każdy z nas. Witamina PP w szczególności suplementowana powinna być przez osobyz jej niedoborem lub z grupy ryzyka, do których należą  m.in.

  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią,
  • Osoby starsze i schorowane,
  • Osoby niedożywione, stosujące diety,
  • Osoby z zaburzeniami wchłaniania jelitowego i nerkowego tryptofanu,
  • Osoby nadużywające alkoholu,
  • Osoby cierpiące na rakowiaka (nowotwór).

Biorąc pod uwagę rodzaj preparatu, w jakim dostępna jest witamina B3, aptekaoferuje m.in. tabletki, kapsułki czy krople.

Witamina B3 (PP, niacyna) – gdzie jest jej najwięcej i jakie jest jej zapotrzebowanie?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B zależy od płci i wieku. Najwyższe jej dawki powinny przyjmować kobiety w ciąży i karmiące piersią (17-18 mg na dzień). Dla osoby dorosłej zaleca się 14-16 mg, a dla dzieci od 6 do 16 mg. 

Witamina B3 w żywności występuje jako kwas nikotynowy (w produktach pochodzenia zwierzęcego) i jego amid (w produktach roślinnych).  Niacyna najczęściej znajduje się m.in. w:

  • Drożdżach, 
  • Rybach,
  • Orzeszkach ziemnych,
  • Nabiale,
  • Fasoli,
  • Otrębach pszennych,
  • Migdałach,
  • Grochu,
  • Pomidorach,
  • Chudym mięsie,
  • Kaszy gryczanej.