Błonnik (57)

Sortuj według
Błonnik

Błonnik

Błonnik pokarmowy nie jest przyswajalny przez organizm i nie ulega trawieniu. Nie znaczy to jednak, że jego obecność jest nam zbędna. Przede wszystkim jego niedobór skutkuje zaparciami i problemami trawiennymi.


Błonnik – co to jest?


Błonnik, zwany inaczej włóknem pokarmowym, to grupa substancji pochodzenia roślinnego należących do węglowodanów. Jest podstawowym elementem budulcowym ścian komórek w roślinach. Nie zostaje strawiony przez ludzki organizm. W skład błonnika wchodzi celuloza, lignina, hemiceluloza, pektyny, gumy i śluzy. Błonnik występuje w dwóch postaciach: rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej. Znajdują się one w obrębie komórek tej samej rośliny, jednak różnią się proporcjonalnością względem siebie. Część rozpuszczalna, która poprzez wiązanie dużych ilości wody w żołądku tworzy poczucie sytości, to gumy i pektyny. Wytwarzają one swoistą żelową substancję, która oblepia ścianki górnych odcinków układu pokarmowego i zapobiega nadmiernemu wchłanianiu węglowodanów. Błonnik rozpuszczalny działa przeciwcholesterolowo, wspomaga rozwój pożytecznej flory bakteryjnej w jelitach oraz pozwala pozbyć się z organizmu toksyn i metali ciężkich. Nierozpuszczalną część błonnika natomiast stanowią celuloza oraz lignina. Ułatwiają regulację wypróżnień i zmiękczają stolec, by nie zalegał w jelitach.


Jak działa błonnik naturalny?


Błonnik wykazuje zdolność chłonięcia wody, dlatego pobudza ślinianki do produkcji śliny i pomaga w ten sposób rozgryzać pokarmy oraz wstępnie je trawić. Wzmacnia produkcję soków trawiennych i zmniejsza ryzyko miażdżycy. Nie tylko zapobiega wchłanianiu tłuszczów, ale także kwasów żółciowych. Na podstawie badań przeprowadzonych na pewnej grupie osób, które wraz z obserwacją trwały ponad 10 lat stwierdzono, że wraz ze wzrostem spożycia produktów bogatych w błonnik maleje liczba zgonów spowodowanych chorobami serca czy układu krążenia. W ocenie wyników czynniki takie jak środowisko, w jakim żyje dana osoba, aktywność fizyczna, wiek czy płeć badanego nie były brane pod uwagę.


Błonnik pozwala również utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi. Ponadto utrzymuje odpowiednią mikroflorę w jelitach. Warto wiedzieć, że produkty bogate w błonnik na długo pozostawiają uczucie sytości, dzięki czemu nie będziesz często sięgać po słodycze. Dieta bogata w błonnik – w tabletkach czy w pożywieniu naprawdę pomaga schudnąć!


Błonnik - tabletki


To suplement diety wspomagający odchudzanie. Pęcznieje w żołądku i pozostawia uczucie sytości. Co więcej, pobudza układ trawienny do pracy, dzięki czemu ułatwia wypróżnianie. Nadaje się również do stosowania dla osób, które mają niską aktywnością fizyczną. Nie wolno jednak przesadzić z podażą błonnika, ponieważ może ona doprowadzić do wzdęć czy niedoborów niektórych pierwiastków, w tym magnezu. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości związane z błonnikiem, skonsultuj się z lekarzem.


Oczyszczający błonnik w proszku


Ten produkt występujący w proszku odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie człowieka, jeżeli jest właściwie i regularnie suplementowany. Udrażnia jelita i przyspiesza wydalanie. Błonnik pomaga również w profilaktyce nowotworów. Badania wykazały, że spożywanie produktów z wysoką zawartością błonnika redukuje ryzyko powstawania choroby nowotworowej nawet o 40%. Nie chodzi tutaj wyłącznie o nowotwory poszczególnych części układu pokarmowego, ale nawet raka piersi! Podejrzewany jest o takie działanie z powodu polepszenia procesów wydalania estrogenu wraz z kałem.


Błonnik witalny – gdzie kupić?


Błonnik witalny w aptece można dostać bez recepty, dlatego jest to łatwo dostępny suplement diety. Jeżeli interesuje Cię błonnik, sklep spożywczy również może Cię zaskoczyć: znajdziesz tam wiele naturalnych produktów z błonnikiem, takich jak siemię lniane, chleb razowy, warzywa czy kasze.


Błonnik – odchudzanie staje się lepsze


Warto sięgnąć po błonnik do picia czy błonnik w tabletkach na odchudzanie.. Przyspieszą wypróżnianie i pobudzą układ trawienny. Błonnik spożywczy można stosować bez recepty. O ile na ogół warto zażywać błonnik, suplement ten nie pozostaje obojętny dla organizmu. Jeśli podejrzewasz u siebie niedobór tego składnika lub masz wątpliwości związane z zażywaniem błonnika, warto zasięgnąć opinii lekarza i dopytać, czy nie ma przeciwwskazań do stosowania tego suplementu.