Elektrolity (47)

Elektrolity nie występują w organizmie na stałe. W przypadku wielu sytuacji, np. biegunek, istnieje ryzyko szybkiej utraty jonów soli, a wówczas trzeba je uzupełnić. W aptekach można otrzymać zarówno suplementy dla dzieci, jak i elektrolity dla dorosłych

Sortuj według
Elektrolity

Elektrolity

Czym są elektrolity?

Elektrolity są roztworami jonów soli, które występują w każdym organizmie ludzkim. Znajdują się we krwi oraz płynach międzykomórkowych, zapewniając człowiekowi prawidłowe funkcjonowanie. Do najważniejszych jonów, które znajdują się również w składzie takich preparatów jak elektrolity na biegunkę, zaliczamy: potas, jod, magnez, sód i żelazo. Niestety niewystarczająca ilość tych substancji w organizmie może zaburzać pracę m.in. układu nerwowego. Na szczęście można zadbać o ich odpowiednią zawartość, spożywając elektrolity do picia. 

Jaką rolę w organizmie pełnią elektrolity?

Elektrolity pełnią w organizmie szereg istotnych funkcji. Przede wszystkim tworzą gospodarkę wodno-elektrolitową, czyli odpowiadają za nawodnienie organizmu i utrzymanie prawidłowej ilości płynów w organizmie. Ponadto zapewniają zachowanie zasadowego poziomu pH (a szczególnie krwi), dzięki czemu warunkują dobre samopoczucie. 

Elektrolity w postaci jonów potasu stabilizują ciśnienie tętnicze, stymulują pracę mięśnia sercowego, a razem z jonami wapnia wpływają na pracę układu nerwowego, determinując przepływ impulsów nerwowych do mózgu. Oprócz tego wapń ma czynny udział w skurczu mięśni szkieletowych. 

Jakie są objawy i skutki niedoboru elektrolitów? 

Przyczyną niedoboru elektrolitów mogą być biegunki, wymioty, intensywny wysiłek fizyczny, przyjmowanie preparatów moczopędnych, a także zbyt rzadkie picie wody. Innym powodem jest spożycie nadmiernej ilości alkoholu, a wówczas warto sięgnąć po elektrolity na kaca. Wszystkie wymienione sytuacje mogą prowadzić do: 

  • destabilizacji ciśnienia tętniczego, którego wartość może wzrastać lub obniżać się, 
  • silnego odwodnienia organizmu objawiającego się nadmiernym łaknieniem i wiotkością skóry,
  • nieregularnymi skurczami mięśnia sercowego i mięśni szkieletowych,
  • zaburzeń pracy układu nerwowego, które skutkują spadkiem koncentracji oraz wolniejszym myśleniem,
  • znacznego osłabienia i zmęczenia.

 Jak uzupełniać poziom elektrolitów?

W uzupełnieniu niedoboru elektrolitów kluczowa jest odpowiednia dieta. Powinna być oparta na produktach zawierających jony soli, a także uwzględniać odpowiednie ilości wody mineralnej (osoby dorosłe powinny pić nie mniej niż 1,5 l dziennie) lub kokosowej. Innym sposobem są elektrolity na odwodnienie, które można stosować zamiennie z wodą źródlaną. 

Elektrolity znajdują się przede wszystkim w owocach cytrusowych (cytryny, pomarańcze) i suszonych (morele), mięsie, warzywach (pomidory). Dobrym sposobem na uzupełnienie niedoborów są również elektrolity do picia znajdujące się w saszetkach lub elektrolity na  biegunkę w formie tabletek. 

Elektrolity do picia – suplementacja elektrolitów 

Aptecznym sposobem na uzupełnienie potrzebnych jonów są elektrolity do picia. Mają postać proszku, który należy rozpuścić w określonej ilości wody (najczęściej w 100 ml). Tak sporządzony roztwór spożywa się średnio 3 razy dziennie, choć maksymalna ilość zależy od wieku. W przypadku zaburzeń ze strony układu pokarmowego warto sięgnąć po elektrolity na biegunkę.

Suplementację mogą rozpocząć również dzieci, pamiętając, by nie przekroczyć zalecanej, dziennej ilości preparatu. W aptekach dostępne są także specjalne elektrolity dla dorosłych.

Elektrolity na kaca

Elektrolity na kaca są wskazane wówczas, gdy doszło do częstego oddawania moczu lub wymiotów na skutek spożycia dużych ilości alkoholu, a tym samym utraty wody z organizmu. Preparaty te zawierają chlorki, a także jony sodu i potasu. Jako elektrolity dla dorosłych łagodzą objawy zmęczenia, dostarczając organizmowi energii i przyspieszając regenerację. Występują w postaci proszku lub tabletek. 

Jak uniknąć niedoboru elektrolitów?

Aby uniknąć niedoboru elektrolitów, warto regularnie pić elektrolity na odwodnienie. Wtedy mamy pewność, że organizm otrzymuje ich tyle, ile potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Osoby często i intensywnie uprawiające aktywność fizyczną szczególnie powinny pamiętać o odpowiednim nawodnieniu oraz uzupełnianiu minerałów. Wystarczy, aby podczas każdego treningu miały przy sobie elektrolity dla dorosłych jako napój w butelce lub w bidonie. Seniorzy ze względu na wysokie ryzyko szybkiej utraty wody z organizmu również powinni sięgnąć po preparaty uzupełniające poziom elektrolitów. W podobnej sytuacji znajdują się osoby spożywające zbyt dużo alkoholu. Najlepiej, aby ograniczyły ilość trunków lub regularnie spożywały elektrolity na kaca.