Zapalenie ścięgna piętowego − najczęstsza kontuzja biegaczy

24. 1. 2020 · Irmina Turek · 4 minuty czytania
  • choroby
Zapalenie ścięgna piętowego − najczęstsza kontuzja biegaczy

Stan zapalny ścięgna Achillesa rozwija się w efekcie uszkodzenia ścięgna na przykład w wyniku urazu lub nadmiernego obciążenia. Jak leczyć przeciążone ścięgno Achillesa? Zapalenie ścięgna wiąże się zwykle z długotrwałą rekonwalescencją ze względu na słabe ukrwienie tkanki. Zobacz, co to jest „zapalenie Achillesa” i jakie daje objawy.

Ścięgno Achillesa − co to jest?

Ścięgno Achillesa jest największym ścięgnem w organizmie człowieka. Łączy ono mięśnie łydki z kością pięty, przez co umożliwia poruszanie się. To miedzy innymi dzięki tej strukturze możesz skakać i biegać czy chodzić po schodach.

zapalenie ścięgna piętowego

Zapalenie ścięgna Achillesa − przyczyny

Niestety, ta ważna struktura bywa często narażona na powstanie stanu zapalnego. Stan zapalny ścięgna Achillesa rozwija się w efekcie różnego rodzaju urazów.

Na problemy z ścięgnem Achillesa często uskarżają się osoby aktywne.

Stan zapalny w ścięgnie powstaje zwykle na skutek nadmiernego obciążenia. Dlatego też często doskwiera biegaczom i innym sportowcom (np. tenisistom), którzy z racji na trenowane dyscypliny obciążają tą strukturę. Sportowcy, a w szczególności biegacze, zarówno ci zawodowi, jak i amatorzy, mogą w łatwy sposób doprowadzić do przeciążenia ścięgna piętowego. Niedostateczne przygotowanie do biegania, narzucanie sobie zbyt ambitnych tras i dystansów może prowadzić do stanu zapalnego ścięgna. Innym czynnikiem związanym z bieganiem, który ma wpływ na potencjalne powstawanie kontuzji jest twardość podłoża, po którym biegasz. Im twardsze podłoże, tym łatwiej o kontuzje.

zapalenie ścięgna achillesa

Ścięgna z wiekiem tracą na elastyczności i mogą łatwiej ulegać kontuzjom, naderwaniom i drobnym, często nawet niezauważalnym urazom. Ścięgno to, ze względu na małe ukrwienie, goi się bardzo wolno. Dlatego też często nadmiernie obciążone może stopniowo się osłabiać.

Sytuacje, w których narażenie na uraz ścięgna jest większe to:

  • zbyt intensywny trening po okresie odpoczynku,
  • bieganie po twardym podłożu,
  • układanie stóp do wewnątrz w trakcie treningu,
  • noszenie nieodpowiedniego obuwia
  • chodzenie w obuwiu na wysokim obcasie
  • nadwaga i otyłość

O zerwaniu ścięgna Achillesa z punktu widzenia sportowca przeczytasz tu: Zerwanie ścięgna Achillesa. Ćwiczenia, które pomogą Ci wrócić do formy.

zapalenie achillesa

Zapalenie ścięgna Achillesa − objawy

Zapalenie ścięgna piętowego (stan zapalny) objawia się najczęściej uczuciem dyskomfortu, sztywności i bólem w dolnej części łydki. W zależności od postępowania stanu zapalnego, ból może być odczuwany albo w sposób ciągły, albo tylko w niektórych momentach. Ból może być również odczuwany przy samym dotyku dołu łydki, nawet jeśli pozostaje ona w spoczynku. Przy zapaleniu ścięgna piętowego może pojawić się też obrzęk.

Jeśli w wyniku kontuzji dolna część łydki lub pięta zaboli nagle mocno i pojawi się obrzęk istnieje prawdopodobieństwo, że ścięgno Achillesa mogło zostać zerwane. W takich przypadkach zalecana jest niezwłoczna konsultacja z lekarzem.

Zapalenie ścięgna Achillesa − leczenie i rehabilitacja

Zapalenie ścięgna można rozpoznać za pomocą badania USG lub rezonansu magnetycznego. Często też lekarz jest w stanie określić problemy ze ścięgnem na podstawie oceny sprawności i mobilności pacjenta, kiedy poprosi go o wykonanie paru prostych ćwiczeń.

ścięgno achillesa zapalenie

Postępowanie w zapaleniu ścięgna Achillesa zależy od indywidualnego stanu poszkodowanego. Żeby złagodzić ból można zastosować dostępne w aptekach preparaty przeciwbólowe i przeciwzapalne. Jeśli wystąpi obrzęk warto przyłożyć do nogi chłodny okład.

Leczenie zapalenia ścięgna piętowego jest zwykle czasochłonne, bo struktura ta regeneruje się wolno. Głównie zaleca się wtedy odciążanie ścięgna i stwarzanie dobrych warunków do odbudowy. Dlatego też warto ograniczyć intensywność treningów i starać się wykonywać je na miękkim podłożu. Dodatkowo, dobrze jest zaopatrzyć się w odpowiednie wkładki do butów, które zmniejszą siły działające na ścięgno. Lekarz lub fizjoterapeuta może zalecić szereg ćwiczeń, które przyspieszą dochodzenie do formy.

W sytuacjach, kiedy powyższe metody nie przyniosą poprawy można rozważyć, po konsultacji z lekarzem, leczenie chirurgiczne.

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek