Dlaczego strzela w stawach podczas ćwiczeń? Co z tym robić?

14. 9. 2017 · Adrian Suszczyński · 5 minut czytania
  • bezpieczny sport

Jeśli coś Ci strzela w stawach, to najlepiej od razu idź do lekarza. Czasami strzelanie dotyczy tylko jednego stawu, a czasami kilku. Dlaczego strzela w stawach i co można z tym zrobić? O tym wszystkim postaram się krótko i zwięźle napisać.

Jeśli wstajesz rano i myślisz: „Strzelają mi stawy”, nigdy tego nie ignoruj. Każda anomalia w funkcjonowaniu organizmu jest sygnałem ostrzegawczym, że coś jest nie tak. Bagatelizowanie problemu stwierdzeniem „starość nie radość” nie jest dobrym rozwiązaniem.

Strzelające stawy – przyczyny

Strzelające stawy w całym ciele? Przyczyn może być wiele. Większość dolegliwości wynika przede wszystkim z trybu życia, jaki prowadzisz.

Strzelanie stawów może być objawem:

  • zwyrodnienia (więcej na ten temat dowiesz się z artykułu "Dziwne trzeszczenie i bóle stawów")
  • stanu zapalnego
  • chondromalacji (zdiagnozowano mi ją w rzepkach w wieku lat 18 i do dzisiaj pamiętam ten ból, więc nie polecam)
  • innej choroby, która niezdiagnozowana i nieleczona pod opieką specjalisty będzie miała drastyczne konsekwencje

Co jeszcze powoduje strzelanie stawów?

1. Brak ruchu

Jeżeli jesteś typem mało aktywnym, to strzelające stawy są wynikiem braku „smarowania”. Skąd się bierze? Przyczyny są dwie, pierwsza to wspomniany brak ruchu – organ nieużywany zanika. Jeżeli mało się ruszasz, to organizm stwierdza, że nie musi produkować zbyt wiele smaru (fachowo zwanego mazią).

Sprawdź, jak uniknąć kontuzji w sporcie.

W sytuacji, gdy z jakiegoś powodu Twoja aktywność fizyczna wzrasta, organizm nie wyrabia się z produkcją, nie ma smarowania, a jak wiadomo, nie posmarujesz, nie pojedziesz, a i z chodzeniem będzie ciężko.

2. Niedożywienie

Druga przyczyna to niedożywienie. Mimo że na sklepowych półkach jedzenia nie brakuje, niestety jego jakość pozostawia wiele do życzenia. Do tego dochodzą złe nawyki żywieniowe, czyli klasyczna kawa na śniadanie, w ciągu dnia jakaś kanapka albo drożdżówka i wreszcie wieczorem, kiedy wreszcie wrócisz do domu, pierwszy posiłek zjedzony na spokojnie.

Muszę również wspomnieć o zaniedbywaniu uzupełniania płynów. W lecie pewnie częściej pamiętasz o tym, żeby się napić, bo jest gorąco, więc po prostu czujesz, że chce Ci się pić. Sęk w tym, że gdy czujesz pragnienie, to jest już za późno. Oznacza to, że organizm zaczyna być odwodniony i wysyła rozpaczliwe sygnały.

Odżywianie jest kluczowe, by organizm właściwie funkcjonował. Jesteś tym, co jesz. Jeśli jesz nieregularnie i nie dostarczasz swojemu organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, to nie będzie dobrze działał. To tak jak w samochodzie – jeśli zatankujesz chrzczone paliwo, a olej wymienisz raz na kilka lat, to silnik prędzej czy później po prostu się rozleci.

 

 

Co zrobić, żeby stawy nie strzelały?

Jak już wspomniałem: najważniejsza jest odpowiednia, bogata w białko dieta oraz właściwe nawadnianie organizmu. Zdecydowanie odradzam wszelkie napoje gazowane z dużą zawartością cukru. Jeśli już koniecznie chcesz pić np. napój izotoniczny, to wybierz taki, który nie zawiera cukru lub po prostu zrób taki napój sam. W sieci znajdziesz mnóstwo przepisów na tego typu trunek, najczęściej z cytryną, odrobiną soli i miodu. Sprawdź, jak przygotować domowy napój izotoniczny.

Nie przesadzaj z treningiem, bo przetrenowanie może mieć bardzo poważne konsekwencje dla Twojego zdrowia, a przecież ćwiczysz po to, żeby być zdrowym. Pamiętaj o przerwach między treningami. Musisz dać czas swojemu organizmowi na regenerację.

Czy strzelanie palcami dłoni jest niezdrowe?

Na koniec ciekawostka! Na pewno znasz kilka osób, które składają razem palce dłoni, a następnie wypychają je do zewnątrz, czemu towarzyszy charakterystyczny trzask stawów. Może nawet sam to robisz. Mi się to zdarza, zwłaszcza gdy długo pracuję przy komputerze, robię to odruchowo i bez specjalnego zastanowienia. Wielokrotnie słyszałem, że jest to niezdrowe i może powodować artretyzm.

Sprawdź, co stosować na stłuczenia po treningu.

Na pewno jest to nawyk, który może zirytować osoby wokół, ale jak dowiódł amerykański naukowiec Donald. L. Unger „wyłamywanie” palców nie jest niezdrowe. Co ciekawe, badania przeprowadził sam na sobie. Ich inicjatorem były znane autorytety, takie jak mama, nauczycielka w szkole i kilka ciotek, które wielokrotnie powtarzały młodemu Donaldowi, że jak tak będzie robił, to zachoruje na artretyzm.

Przez prawie 50 lat przynajmniej dwa razy dziennie wyłamywał palce lewej ręki, podczas gdy prawa pełniła funkcję „kontrolną”. Po upływie pięciu dekad i szeregu badań nie stwierdzono u niego ani artretyzmu, ani żadnych widocznych różnic pomiędzy oboma dłońmi.

Podsumowując, jeżeli strzelają Ci stawy, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Profilaktycznie pamiętaj o wspomnianych wyżej zasadach, czyli: rozgrzewce, diecie, regeneracji, nawadnianiu i rozsądku w doborze obciążenia treningowego.

Najnowsze artykuły

Przeczytaj też

  • Moje sposoby na zakwasy (przetestowane i skuteczne)!

    Co zrobić, żeby uniknąć zakwasów? Dlaczego należy zadbać o regenerację organizmu? O czym pamiętać, przygotowując się do treningu? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika!
    • regeneracja po treningu
    Moje sposoby na zakwasy  (przetestowane i skuteczne)!
    • regeneracja po treningu
  • Dlaczego strzela w stawach podczas ćwiczeń? Co z tym robić?

    Problemy ze stawami mogą być spowodowane m.in. brakiem ruchu, stanem zapalnym lub złą dietą. Co zrobić, aby zapobiec uciążliwym dolegliwościom? Kiedy warto skonsultować się ze specjalistą? Sprawdź!
    • bezpieczny sport
    Dlaczego strzela w stawach podczas ćwiczeń? Co z tym robić?
    • bezpieczny sport
  • Stłuczenie biodra po bieganiu – jak szybko wrócisz do treningów?

    Ból biodra po biegu to powszechna dolegliwość. Jak uchronić się przed kontuzją? Czy można leczyć się domowymi sposobami? Kiedy udać się do lekarza. Przeczytaj nasz artykuł!
    • profilaktyka urazów
    Stłuczenie biodra po bieganiu – jak szybko wrócisz do treningów?
    • profilaktyka urazów
  • Kolano biegacza – czyli jak (nie) zepsuć sobie kolan [INFOGRAFIKA]

    Przeczytaj, czym jest tzw. kolano biegacza i skąd bierze się ból po treningu? Dowiedz się, co zrobić, by uniknąć kontuzji oraz urazów! Poznaj sprawdzone sposoby leczenia.
    • bezpieczny sport
    • zdrowe kolana
    Kolano biegacza – czyli jak (nie) zepsuć sobie kolan [INFOGRAFIKA]
    • bezpieczny sport
    • zdrowe kolana
  • Najczęściej występujące urazy u narciarzy

    Przeczytaj porady naszego trenera i dowiedz się, jakie kontuzje są najczęściej spotykane u narciarzy. Sprawdź, jak się przed nimi uchronić. Dowiedz się, jak zminimalizować uciążliwe dolegliwości!
    • bezpieczny sport
    Najczęściej występujące urazy u narciarzy
    • bezpieczny sport
  • Naderwanie mięśnia ramienia – jak dojść do sprawności po kontuzji?

    Naderwanie mięśnia ramienia wiąże się z ogromnym bólem i wymaga leczenia. Jak powrócić do formy po kontuzji? Kiedy trzeba skonsultować się ze specjalistą? Sprawdź szczegóły!
    • urazy mięśni i stawów
    Naderwanie mięśnia ramienia – jak dojść do sprawności po kontuzji?
    • urazy mięśni i stawów
  • „Wiosenne kolano” a ból kolan po jeździe na rowerze

    Po jeździe na rowerze boli Cię kolano? Sprawdź, co może być tego przyczyną? Dowiedz się, o czym pamiętać, przygotowując się do trasy? Przeczytaj nasze wskazówki!
    • bezpieczny sport
    „Wiosenne kolano” a ból kolan po jeździe na rowerze
    • bezpieczny sport
  • Jak powrócić do sportu po kontuzji?

    Kontuzje stanowią nieodłączną część życia sportowca. Jak zapobiegać nieprzyjemnym dolegliwościom? Co zrobić, by uchronić się przed urazami? Na co należy szczególnie uważać? Przeczytaj nasz artykuł!
    • urazy mięśni i stawów
    Jak powrócić do sportu po kontuzji?
    • urazy mięśni i stawów

Więcej artykułów na ten temat