Stłuczenie biodra po bieganiu – jak szybko wrócisz do treningów?

13. 10. 2017 · Adrian Suszczyński · 5 minut czytania
  • profilaktyka urazów

Przyszła jesień, spadają liście z drzew, pada deszcz, błoto, mokre kamienie każdy z tych czynników może spowodować poślizg, utratę równowagi i bolesne stłuczenie biodra. Jak długo trwa ta kontuzja i ile będzie trwał powrót do biegania?

Wszystko zależy od tego, jak silny był upadek i czy jest to tylko „obicie”, czy też poważniejszy uraz. Oczywiście nie bez znaczenia są możliwości regeneracyjne Twojego organizmu, a na to wpływ może mieć mnóstwo czynników.

Jak nie stłuc biodra? Przeczytaj, na co uważać i jak wyratować się z opresji

Z moich osobistych doświadczeń wynika, że najbardziej zabójczym połączeniem są mokre liście i skała lub mocno ubita nawierzchnia. Tam, gdzie biegam, najczęściej jest to glina lub skała wapienna. Każda z tych kombinacji daje efekt podobny do potknięcia się na skórce banana w kreskówkach.

Oczywiście najlepszą metodą jest profilaktyka, czyli ostrożne stawianie stóp, i podejrzliwość w stosunku do tego, co może się kryć pod liśćmi. Jeśli biegasz w zimie, na pewno nauczyłeś się biegać ostrożnie po lodzie. Bieganie po liściach i mokrych skałach oraz „wyśmiganej” glinie jest bardzo podobne. Jednak nawet najbardziej doświadczony biegacz może popełnić błąd i zostać zaskoczony przez zdradliwe podłoże.

Zobacz, jak biegać jesienią.

Jeśli warunki są trudne, najlepiej biegać po znanej sobie trasie, zwłaszcza po zmroku, gdy dni są niestety coraz krótsze. Kolejna rzecz, która może uratować Cię przed poważnym urazem, to nauczenie się bezpiecznego upadania. Nawet jeśli już stracisz równowagę, nie wszystko jest stracone. Wiem, że łatwo mówić, bo wszystko zazwyczaj dzieje się w ułamku sekundy, ale w tym czasie możesz jeszcze spróbować skierować swoje ciało w jakimś kierunku. Najlepiej, żeby była to trawa, krzaki lub coś takiego, co zamortyzuje upadek.

Po drugie, staraj się chronić newralgiczne części ciała, czyli głowę, kolana, łokcie i nadgarstki. Warto wykorzystać też to, co jest w zasięgu ręki, czyli drzewa i gałęzie, zwłaszcza podczas zbiegania w dół. Wymaga to oczywiście doświadczenia, więc warto ćwiczyć taką asekurację, gdy warunki terenowe są dobre.

Zobacz kompresy ciepło zimne.

Niestety nawet zastosowanie wszystkich środków bezpieczeństwa nie uchroni Cię przed upadkiem. Podczas biegania i jazdy na rowerze wywróciłem się niezliczoną ilość razy. Jednak zawsze oprócz kilku siniaków, otarć czy zadrapań i jednego złamanego palca nigdy nie było to nic poważnego. ból nogi po bieganiu

Stłuczenie biodra – jak długo boli?

Jak wspomniałem wcześniej, ból biodra zależy od bardzo wielu czynników. Pierwszym z nich jest oczywiście to, czy jest to niegroźne stłuczenie, czy niestety złamanie. Jeżeli poślizgnięcie zakończyło się wywinięciem orła i twardym przyziemieniem, to istnieje szansa, że doszło do złamania. Jeżeli czujesz, że ból jest bardzo duży i ledwo lub wcale nie możesz ruszać nogą, to po prostu wezwij pomoc. Dobrze jest biegać z kimś, kto w razie upadku będzie mógł Ci pomóc. Jeśli biegasz sam, jedyne co zostaje, to wezwać pogotowie, więc zdecydowanie nie zapominaj zabrać z domu telefonu.

Sprawdź, jak działa maść rozgrzewająca.

Jeżeli ból nie jest zbyt duży i jesteś w stanie o własnych siłach się przemieszczać, spokojnym tempem wróć do domu. Jeżeli następnego dnia ból będzie taki sam lub się nasili, koniecznie udaj się do lekarza. Jeżeli ból ustępuje, to poza stosowaniem maści przeciwbólowej odpuść treningi przynajmniej na kilka dni.

 
 

Kolejnym decydującym czynnikiem jest to, w jakiej kondycji jest Twój organizm. Jeżeli Twoja dieta jest uboga w białka oraz inne substancje odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie Twojego organizmu, to szansa na poważny uraz rośnie. Dlatego pamiętaj o odpowiedniej i zbilansowanej diecie.

Może też być tak, że ból biodra nie musi być tylko efektem upadku, ale również stanu zapalnego, który zaczął się rozwijać wcześniej. Dlatego jeżeli ból nie ustępuje, koniecznie skonsultuj się ze specjalistą.

Sprawdź, kiedy ból biodra świadczy o zwyrodnieniu.

Powrót do biegania – kiedy można wrócić do treningów po stłuczeniu biodra?

Jeżeli ból ustąpił i nie odczuwasz już żadnych dolegliwości, możesz wrócić do treningów. Pamiętaj jednak, że im dłużej trwała przerwa, tym wolniej powinieneś zwiększać obciążenie treningowe. Zacznij od krótkich i mało intensywnych biegów. Jeśli nie pojawią się żadne dolegliwości bólowe, możesz stopniowo zwiększać ilość treningów i wracać do formy. Pamiętaj oczywiście o rozgrzewce i rozciąganiu. Nie zapominaj też o złotej zasadzie biegania w trudnych warunkach, czyli jeśli widzisz, że teren jest niepewny – zwolnij.  

Najnowsze artykuły

  • DOMS (opóźniona bolesność mięśni) – czym jest i jak to załagodzić?

    Prawdopodobnie nie ma osoby, która choć raz w życiu nie miała zakwasów po intensywnym wysiłku fizycznym. Czy to na pewno były zakwasy? A może DOMS? Czym jest DOMS, jakie ma objawy i jak je łagodzić?
    • regeneracja po treningu
    DOMS (opóźniona bolesność mięśni) – czym jest i jak to załagodzić?
    • regeneracja po treningu
  • Uraz nadgarstka − jak sobie poradzić z kontuzją nadgarstka?

    Do najczęstszych urazów nadgarstka należą: złamania, skręcenia i zwichnięcia oraz stłuczenia. Leczenie kontuzji obejmuje unieruchomienie ręki, schładzanie bolesnego obszaru oraz odpowiednio dobraną rehabilitację.
    • urazy mięśni i stawów
    Uraz nadgarstka − jak sobie poradzić z kontuzją nadgarstka?
    • urazy mięśni i stawów
  • Zakwasy po treningu - czym są i jak się ich pozbyć?

    Co zrobić, żeby nie mieć  zakwasów? Dlaczego należy zadbać o regenerację organizmu? O czym pamiętać, przygotowując się do treningu? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu!
    • regeneracja po treningu
    • dolegliwości układu mięśniowego
    Zakwasy po treningu - czym są i jak się ich pozbyć?
    • regeneracja po treningu
    • dolegliwości układu mięśniowego
  • Przetrenowanie mięśni i organizmu – objawy oraz skutki zmęczonych mięśni. Sprawdzone wskazówki, jak wyjść z przetrenowania!

    Przetrenowanie często zdarza się u sportowców, zwłaszcza gdy brakuje czasu na regenerację. Prowadzi do uszkodzenia mięśni, a nawet - infekcji. Sprawdź, jakie są objawy i skutki przetrenowania organizmu!
    • regeneracja po treningu
    Przetrenowanie mięśni i organizmu – objawy oraz skutki zmęczonych mięśni. Sprawdzone wskazówki, jak wyjść z przetrenowania!
    • regeneracja po treningu
  • Naderwany mięsień łydki (łydka tenisisty) – przyczyny, objawy i leczenie

    Łydka tenisisty wymaga specjalistycznego leczenia. W złagodzeniu bolesnych dolegliwości pomagają leki przeciwbólowe oraz odpowiednio wdrożona fizjoterapia.
    • dolegliwości układu mięśniowego
    Naderwany mięsień łydki (łydka tenisisty) – przyczyny, objawy i leczenie
    • dolegliwości układu mięśniowego
  • Łokieć tenisisty – przyczyny, objawy i leczenie

    Łokieć tenisisty stanowi częsty problem urazu w obrębie stawu łokciowego. Przyczyna schorzenia tkwi w powtarzających się przeciążeniach. Dowiedz się, jak rozpoznać kontuzję oraz poznaj najlepsze sposoby jej leczenia.
    • urazy mięśni i stawów
    Łokieć tenisisty – przyczyny, objawy i leczenie
    • urazy mięśni i stawów
  • Ćwiczenia na staw skokowy - poznaj przykładowy trening!

    Ćwiczenia na staw skokowy mają na celu normalizację napięcia mięśniowego oraz przywrócenie pełnego zakresu ruchu. Dowiedź się, jakie ćwiczenia wykonywać przy złamaniach bądź skręceniach stawu skokowego.
    • profilaktyka
    • bezpieczny sport
    Ćwiczenia na staw skokowy - poznaj przykładowy trening!
    • profilaktyka
    • bezpieczny sport
  • Naciągnięta pachwina – objawy, leczenie i ćwiczenia

    Kontuzja pachwiny może być wynikiem naciągnięcia mięśni, ścięgien lub więzadeł. Poznaj skuteczne ćwiczenia oraz sposoby, dzięki którym poradzisz sobie z tą dolegliwością!
    • dolegliwości układu mięśniowego
    Naciągnięta pachwina – objawy, leczenie i ćwiczenia
    • dolegliwości układu mięśniowego

Przeczytaj też

  • Maraton – trening dla początkujących

    Przygotowujesz się do maratonu? Jeśli tak, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem. Dowiesz się z niego, jak powinna wyglądać codzienna dieta i jak ćwiczyć, aby być w formie!  
    • przygotowanie do treningu
    Maraton – trening dla początkujących
    • przygotowanie do treningu
  • Trening kalisteniczny w domu dla początkujących

    Czym jest trening kalisteniczny? Czy można wykonywać go w domu? Jakich zasad przestrzegać, decydując się na taką formę aktywności? Więcej wskazówek znajdziesz w naszym artykule!
    • wydolność
    Trening kalisteniczny w domu dla początkujących
    • wydolność
  • Joga w domu – skąd brać inspiracje do ćwiczeń?

    Planujesz trenować jogę? Sprawdź, gdzie znajdziesz materiały wideo ułatwiające gimnastykę. Dowiedz się, co warto kupić, aby ćwiczyć w domu! Poznaj pozycje dla początkujących!
    • bezpieczny sport
    Joga w domu – skąd brać inspiracje do ćwiczeń?
    • bezpieczny sport
  • Buduje 60% Twoich mięśni. Glutamina – czy warto ją stosować?

    Szukasz produktów wspomagających budowę masy mięśniowej? Jeśli tak, sprawdź, jak działa L-glutamina. Dowiedz się, w jakich artykułach spożywczych znajduje się ten składnik!
    • masa mięśniowa
    Buduje 60% Twoich mięśni. Glutamina – czy warto ją stosować?
    • masa mięśniowa
  • Dlaczego strzela w stawach podczas ćwiczeń? Co z tym robić?

    Problemy ze stawami mogą być spowodowane m.in. brakiem ruchu, stanem zapalnym lub złą dietą. Co zrobić, aby zapobiec uciążliwym dolegliwościom? Kiedy warto skonsultować się ze specjalistą? Sprawdź!
    • bezpieczny sport
    Dlaczego strzela w stawach podczas ćwiczeń? Co z tym robić?
    • bezpieczny sport
  • Co daje L-karnityna? Jak ją stosować i czy warto [Porada dietetyka]

    L-karnityna to popularny suplement diety. Według zapewnień producentów jego regularne przyjmowanie ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej i przyspiesza odchudzanie. Czy rzeczywiście?
    • uzupełnienie zdrowej diety
    Co daje L-karnityna? Jak ją stosować i czy warto [Porada dietetyka]
    • uzupełnienie zdrowej diety
  • Stłuczenie biodra po bieganiu – jak szybko wrócisz do treningów?

    Ból biodra po biegu to powszechna dolegliwość. Jak uchronić się przed kontuzją? Czy można leczyć się domowymi sposobami? Kiedy udać się do lekarza. Przeczytaj nasz artykuł!
    • profilaktyka urazów
    Stłuczenie biodra po bieganiu – jak szybko wrócisz do treningów?
    • profilaktyka urazów
  • Bieganie jesienią – jak biegać, by się nie przeziębić?

    Jesień to świetna pora na bieganie, ale tylko, jeśli posiadasz odpowiedni strój do ćwiczeń. O czym pamiętać, decydując się na aktywność na świeżym powietrzu? Sprawdź nasze porady!
    • bezpieczny sport
    Bieganie jesienią – jak biegać, by się nie przeziębić?
    • bezpieczny sport

Więcej artykułów na ten temat