Slow jogging – rodzaj biegania stworzony dla każdej kondycji!

7. 12. 2021 · Olga Rymarska · 6 minut czytania
  • aktywny senior
Slow jogging – rodzaj biegania stworzony dla każdej kondycji!

Polski świat sportu już od dłuższego czasu idzie śladem zaczerpniętych z Japonii sposobów na sprawne ciało i długie życie. Nie od dziś również wiadomo, że umożliwia to m.in. aktywność fizyczna. Słyszałeś już o slow jogging? To japońska metoda biegania, która (wykluczając pewne przeciwwskazania) jest stworzona dla każdego i to niezależnie od wieku! Poznaj ją bliżej, czytając artykuł!

Co to jest slow jogging?

Aby dokładnie zrozumieć, czym jest ,,slow jogging” (ang. ,,wolny trucht”), na początku warto skupić swoją uwagę na drugim członie tej nazwy. Z ogólnodostępnej definicji wynika, że jogging polega na truchtaniu o prędkości nie większej niż 9 km/h. Z kolei metoda biegania, której poświęcony jest ten artykuł, wiąże się z truchtem o prędkości 3-5 km/h i wykonaniu mniej więcej 180 kroków biegowych w ciągu minuty. Dodatkowo to właśnie ostatnie parametry (nazywane kadencją biegową) są w nim najistotniejsze, a nie szybkość. Technika ta nazywa się również truchtem bez zadyszki, ponieważ w trakcie slow joggingu można rozmawiać bez uczucia zmęczenia.

Sprawdź, jak zacząć biegać po 60 roku życia!

Znający się na fizjologii sportu profesor Hiroaki Tanaka stworzył slow jogging po to, aby każdy bez względu na wiek, wagę oraz kondycję mógł uprawiać aktywność fizyczną związaną z bieganiem. Taką, która nie będzie obciążająca globalnie (dla organizmu), jak i lokalnie (np. dla mięśni). W tym miejscu często pojawia się pytanie, jak wpływa slow jogging na kolana. Odpowiadamy: aktywność ta dzięki odpowiedniej technice jest bezpieczna dla zdrowia stawów. Co więcej, trenerzy personalni zachęcają do przemieszczenia się wolnym truchtem do sklepu, na przystanek autobusowy lub podczas spaceru z psem. Choć może wydawać się to zaskakujące, w praktyce wskazuje na dużą przystępność tej aktywności fizycznej.

Sprawdź, na czym polega trening funkcjonalny dla osób starszych.

slow jogging - co to jest?

Slow jogging – efekty i korzyści zdrowotne dla seniorów

Jednym ze sposobów na spalanie tkanki tłuszczowej jest właśnie slow jogging. Odchudzanie to proces, w którym nie może zabraknąć aktywności fizycznej. Z tego względu wolne truchtanie polecamy zarówno osobom starszym, które mają nadwagę, jak i seniorom borykającym się z otyłością. Wszyscy, którzy zdecydują się na regularny trucht bez zadyszki, mogą również liczyć na poprawę wydolności fizycznej, a tym samym kondycji. Niewielkie tempo truchtu nie obciąża organizmu oraz ciała. Slow jogging jest zatem bezpieczny w nadciśnieniu tętniczym, a nawet w zwyrodnieniach stawów i osteoporozie. Dodatkowo:

  • skutecznie dotlenia organizm,
  • zmniejsza ilość złego cholesterolu i ryzyko wystąpienia miażdżycy
  • oraz reguluje ciśnienie tętnicze.

 

 

Slow jogging sam w sobie jest sportem niekontuzyjnym i nie prowadzi do wyczerpania organizmu. Okaże się więc doskonałą formą ruchu dla osób mało aktywnych z przeciętną kondycją lub osób starszych, które dopiero rozpoczynają przygodę z bieganiem. Oprócz tego do swoich cykli ćwiczeniowych mogą jako osobną jednostkę treningową wprowadzać go seniorzy sportowcy. To pozwoli im na budowanie jeszcze większej wytrzymałości.

slow jogging - jak trenować?

Slow jogging – przeciwwskazania

O przeciwwskazaniach dotyczących uprawiania slow joggingu mówimy w przypadku oczywistych sytuacji. Przykładowo trzeba wstrzymać się od aktywności w przypadku świeżych urazów ortopedycznych lub infekcji wirusowych. Podobna sprawa się ma, jeśli chodzi o nieleczone nadciśnienie tętnicze. Mimo że tempo slow joggingu przypomina szybsze chodzenie i prowadzi do względnie niewielkiego wzrostu tętna, to w przypadku wspomnianego schorzenia może jeszcze bardziej rozregulować parametry ciśnieniowe. Jeśli więc czujesz, że Twój stan zdrowia może wykluczać aktywność fizyczną, skonsultuj się z lekarzem.

Ale czy osoby po 70. roku życia, cierpiące na otyłość lub podejmujące sporadyczną aktywność fizyczną są wykluczone z uprawiania slow joggingu? Oczywiście, że nie! Warto jednak pamiętać o tym, że wolne truchtanie również należy do sportu, dlatego częstotliwość i długość treningu trzeba dostosować m.in. do wytrzymałości swoich mięśni, aby nie doszło do przeciążeń. Pamiętaj, że slow jogging ma sprawiać Ci przyjemność, a nie stanowić walkę o coraz lepsze wyniki.

Sprawdź maści i leki na stłuczenia.

Slow jogging – jak zacząć i na co zwrócić uwagę podczas aktywności?

Pamiętaj, że niniejszy artykuł nie powinien być dla Ciebie jedynym źródłem informacji na temat tego, jak zacząć uprawiać slow jogging. Oprócz poznania teorii zachęcamy do skorzystania ze wskazówek trenera. Instruktor na żywo nauczy Cię poprawnej techniki wolnego truchtu i wyeliminuje ewentualne błędy, które być może się pojawią. Tylko dzięki temu będziesz w stanie podejmować tę aktywność w bezpieczny dla Twojego ciała sposób. Na początek możesz zacząć uprawiać slow jogging w domu, aby po prostu wypróbować tę metodę. Nie potrzebujesz ogromnej przestrzeni – wystarczy, że będziesz przemieszczać się po swoim salonie lub (jeśli taki posiadasz) podłużnym korytarzu.

slow jogging dla seniora

Na początek poświęć na slow jogging 15-20 minut dziennie, a następnie wydłużaj czas aktywności. Pamiętaj o wyprostowanej sylwetce i lekko uniesionym podbródku. Patrz przed siebie i nie spuszczaj wzroku. W każdym sporcie bardzo ważny jest również oddech. Podczas truchtu oddychaj spokojnie i miarowo, nie wstrzymując powietrza.  Podczas slow joggingu zawsze odbijaj się ze śródstopia i ląduj na nim. To właśnie ta część stopy odpowiada za amortyzację, chroniąc stawy przed szkodliwymi dla nich wstrząsami.

Sprawdź również przykładowe ćwiczenia na brzuch dla osób starszych.

Slow jogging – czerp przyjemność z biegania, które wcześniej wydawało Ci się aktywnością ponad Twoją wytrzymałość!

Seniorze, zapewne nie raz pomyślałeś, że bieganie jest męczące, powoduje zadyszkę, a do tego sprawia największą przyjemność osobom, które regularnie uprawiają sport. Slow jogging to jednak czysta przyjemność! Pamiętaj, że nie musisz rozpoczynać sportowej przygody od aktywności takiej jak bieganie, która polega na szybkim przemieszczaniu się. Zacznij od wolnego truchtania. To forma ruchu, która z pewnością przypadnie do gustu Twojemu organizmowi. Załóż wygodne buty i odzież, potem zabierz ze sobą sąsiada, przyjaciółkę lub członka rodziny. Nikt z Was nie pożałuje czasu spędzonego na świeżym powietrzu!

 

Źródła:

  1. Kozakiewicz M.: Slow jogging. Japońska droga do witalności. Wydawnictwo Pascal 2019, s. 120-165.
  2. Kirkham S.: Jak zacząć biegać. Wydawnictwo Buk Rower 2011, s. 56-70.
  3. Rogóż G.: Bieganie dla początkujących i zaawansowanych. Wydawnictwo Samo Sedno 2016, s. 170-220.

Więcej artykułów na ten temat