Kontuzje i urazy (35)

Kontuzje zdarzają się każdemu z nas. Czasami są to lekkie urazy, takie jak nadwyrężenia ścięgien, ale nierzadko są to przypadki dużo poważniejsze, np. złamania. Szczególnie narażoną na kontuzje grupą są sportowcy, zwłaszcza Ci trenujący zawodowo. Urazy sportowe mogą mieć różnorodne podłoże, a często wszystko zależy od rodzaju podejmowanej aktywności fizycznej. Spotkać można kontuzje sportowe wielu typów – od skręceń i złamań, przez skaleczenia i otarcia, aż po bóle pleców. Istnieją jednak sposoby, które pomagają przygotować się do aktywności fizycznej w taki sposób, który pozwala na zminimalizowanie możliwości powstania urazów.

Urazy sportowe – jak zapobiegać?

Jak zapobiegać kontuzjom? Jednym z kluczowych elementów jest dieta. Odpowiednie odżywianie organizmu i dostarczanie mu wszystkich najpotrzebniejszych wartości odżywczych sprawi, że każda część organizmu będzie silniejsza. Warto wykonać szereg kompleksowych badań, które wskażą ewentualnie występujące niedobory. Należy poinformować również lekarza o wysiłku fizycznym jaki podejmujemy, ponieważ organizm osoby aktywnej potrzebuje innych proporcji witamin (np. witamin z grupy B) i składników mineralnych (np. żelaza czy wapnia), niż organizm osoby prowadzącej siedzący tryb życia. Kontuzje sportowe występują także wtedy, gdy ćwiczenia odbywają się w nieodpowiednim obuwiu lub na niskiej jakości sprzęcie. Warto zadbać o to, aby buty dobrane były do typu aktywności, ponieważ nieodpowiedni rodzaj może osłabić stawy, a nawet wywołać ich silne uszkodzenia. Należy też pamiętać o stopniowym zwiększaniu intensywności ćwiczeń, ponieważ najczęściej urazy sportowe wynikają z przetrenowania organizmu, który nie jest odpowiednio przygotowany i zostaje poważnie nadwyrężony.