Dobry nastrój (47)

Obniżony nastrój, napięcie czy niepokój dopada czasem każdego. W celu złagodzenia objawów i poradzenia sobie z psychicznym wyczerpaniem możesz sięgnąć po leki poprawiające nastrój albo zioła i suplementy na poprawę nastroju. Jeśli jednak nadal czujesz się źle, koniecznie skonsultuj się z lekarzem!

Sortuj według
Dobry nastrój

Dobry nastrój

Leki poprawiające nastrój — co zawierają?

Leki na poprawę nastroju bez recepty zawierają substancje aktywne, które m.in. hamują rozkład serotoniny (tzw. hormonu szczęścia). Inne wpływają na układ nerwowy, wzmacniają odporność na stres i wspomagają koncentrację. Tabletki na poprawę nastroju często mają w swoim składzie różne naturalne wyciągi roślinne, które wspomagają psychikę.

Preparaty określane jako witaminy na poprawę nastroju często mają w składzie również minerały (np. magnez, cynk, chrom, selen) i inne substancje aktywne (inozytol, guaranę, tryptofan, kofeinę, taurynę, L-argininę, kwasy tłuszczowe omega-3). Z kolei suplementy na poprawę nastroju określane jako psychobiotyki zawierają bakterie kwasu mlekowego.

Krople, syrop, tabletki na poprawę nastroju — preparat w jakiej formie wybrać?

Leki na poprawę nastroju są dostępne w różnych formach. Farmaceuta z pewnością doradzi, jaki preparat pomoże Ci osiągnąć zamierzony efekt. Pastylki do ssania, krople, syropy czy wyciągi alkoholowe zazwyczaj wchłaniają się szybciej. Za to niektóre kapsułki i powlekane tabletki na poprawę nastroju wykazują przedłużone działanie. A jeśli odprężenie kojarzy Ci się z chwilą spędzoną przy gorącej herbacie, na pewno przypadną Ci do gustu zioła w wygodnych saszetkach.

Zioła na poprawę nastroju

Zioła i rośliny wykazujące działanie uspokajające i zwiększające odporność na stres często określa się mianem adaptogenów (od substancji aktywnych, które zawierają). Najpopularniejsze zioła na poprawę nastroju to:

  • dziurawiec — zmniejsza niepokój i nastroje depresyjne,
  • ashwagandha (żeń-szeń indyjski) — pomaga walczyć ze stanem psychicznego wyczerpania,
  • różeniec górski — poprawia jakość snu i przyspiesza procesy regeneracji,
  • melisa — działa uspokajająco i nasennie,
  • głóg — łagodzi nerwowe kołatanie serca,
  • wąkrotka azjatycka — ma właściwości wyciszające, przeciwlękowe i przeciwdepresyjne oraz wspomagające pamięć i koncentrację,
  • kurkuma — pomaga w powrocie do równowagi emocjonalnej i umysłowej.

Adaptogeny nie powodują chwilowego skoku energetycznego ani nie uzależniają. Jednak nie należy ich stosować dłużej niż 3 miesiące bez przerwy.

Witaminy na poprawę nastroju

Witaminy na poprawę nastroju to m.in.:

  • witaminy z grupy B (np. B6 i B12) — łagodzą zmęczenie i rozdrażnienie,
  • witamina C — wzmacnia odporność, również psychiczną,
  • witamina D — jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego,
  • witaminy K i E —pomagają w stanach napięcia i smutku.

Tabletki czy zioła na poprawę nastroju o łagodnym działaniu mogą przynieść ulgę w walce z przygnębieniem. Warto też przyjrzeć się swojej diecie i stylowi życia. Gdy czujesz wyczerpanie, weź kilka dni wolnego, więcej ruszaj się na świeżym powietrzu albo zajmij jakimś hobby. Nawet małe zmiany mogą przynieść duży efekt.

Jednak jeśli stosujesz leki poprawiające nastrój od jakiegoś czasu i nie czujesz się lepiej, koniecznie udaj się do specjalisty. Być może potrzebne Ci są silniejsze leki na depresję albo nerwicę lękową dostępne jedynie na receptę. W określeniu przyczyn obniżonego nastroju pomocne okazują się również badania diagnostyczne, ponieważ niedobory mikro- i makroelementów oraz witamin często objawiają się wyczerpaniem emocjonalnym i przygnębieniem.