Układ nerwowy (534)

Tempo życia, stres oraz różne problemy powodują, że wiele osób zapada na choroby układu nerwowego. Aby wspomóc działanie tego ważnego systemu, warto sięgnąć po leki i suplementy na układ nerwowy. Ich regularne stosowanie może podnieść komfort życia i ukoić zszargane nerwy.

Sortuj według
Układ nerwowy

Układ nerwowy

Najczęstsze problemy z układem nerwowym

Układ nerwowy to najbardziej złożony system w ludzkim organizmie. Dzielimy go na centralny i obwodowy. Ponieważ układ ten kontroluje wszystkie narządy i tkanki, choroby neurologiczne stanowią bardzo dużą i zróżnicowaną grupę dolegliwości. Najczęstsze problemy neurologiczne to:

  • bóle głowy różnego rodzaju (m.in. migrena, klasterowe bóle głowy),
  • choroby infekcyjne (zapalenia o wielu podłożach, np. wirusowym, bakteryjnym),
  • choroby neurodegeneracyjne (choroba Alzheimera czy Parkinsona, SM),
  • zaburzenia otępienne,
  • neuropatie (choroby obwodowego układu nerwowego),
  • choroby neuropsychiatryczne (OCD, ADHD, zespół Tourette’a),
  • nowotwory,
  • epilepsja,
  • choroby naczyniowe (miażdżyca, udar niedokrwienny i krwotoczny).

Również choroby z innych dziedzin medycyny (np. cukrzyca, encefalopatia wątrobowa) mogą powodować zaburzenia działania układu nerwowego. Zaś choroby neurologiczne często wywołują symptomy charakterystyczne dla zaburzeń psychicznych (m.in. senność, obniżenie nastroju, urojenia czy lęki). Dlatego jednoznaczne stwierdzenie, że dana dolegliwość wynika z problemów z układem nerwowym, sprawia duże trudności.

Jak wspomóc układ nerwowy?

Leki na układ nerwowy to tylko jeden ze sposobów na wzmocnienie tego ważnego systemu. Wspieranie układu nerwowego nie różni się zbytnio od ogólnie pojętego dbania o zdrowie i dobre samopoczucie: spożywanie zbilansowanych posiłków, aktywność fizyczna i zapewnianie sobie odpowiedniej miary snu i odpoczynku. Bardzo dobrze na system nerwowy działają składniki odżywcze opisane w tabeli.

 

Składnik

Działanie

Źródło

Tryptofan

Ulega przekształceniu do serotoniny (hormonu szczęścia) i melatoniny (regulatora cyklu dobowego).

Białko jaj, dorsz, soja, sezam

Kwasy omega-3

Wspomagają metabolizm tkanki mózgowej.

Tłuste ryby, olej lniany, orzechy włoskie

Magnez

Zapewnia optymalne funkcjonowanie układu nerwowego.

Kasza gryczana, kakao, migdały, pistacje

 

Suplementy na układ nerwowy

Suplementy na układ nerwowy często mają za zadanie uzupełnić braki witamin, które pozytywnie wpływają na jego pracę. Są to:

  • witamina A — wzmacnia neurony i opóźnia proces starzenia się,
  • witaminy z grupy B — wspomagają pamięć, koncentrację i stabilność emocjonalną,
  • witamina C — reguluje syntezę tzw. hormonów stresu,
  • witamina D — zmniejsza drażliwość i nerwowość,
  • witamina E — pomaga radzić sobie z rozdrażnieniem i złym samopoczuciem.

Pamiętaj, że suplementy diety na układ nerwowy nie zastąpią właściwej diety i zdrowego trybu życia.

Leki na układ nerwowy - składniki i działanie

Leki na układ nerwowy bez recepty nie wystarczą w przypadku poważnych zaburzeń neurologicznych, ale mogą pomóc w codziennej walce ze stresem. Często zawierają naturalne wyciągi ziołowe, które zwiększają sprawność systemu nerwowego i pomagają w jego regeneracji. Niektóre składniki takich leków to:

  • ekstrakt z miłorzębu dwuklapowego — zwiększa zdolności poznawcze, pamięć i koncentrację oraz rozwój naczyń mózgowych,
  • żeń-szeń — poprawia pamięć i koncentrację,
  • lecytyna — uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych,
  • L-tianina — pomaga odbudować uszkodzone komórki nerwowe,
  • gliacyna — zmniejsza stres, minimalizuje skutki udarów i wstrząsów mózgu (zwłaszcza w połączeniu z witaminami z grupy B).