Poradnik dla astmatyka: jak dbać o układ oddechowy?

15. 7. 2018 · Irmina Turek · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Poradnik dla astmatyka: jak dbać o układ oddechowy?

Życie z astmą bywa niełatwe. Jeżeli żyjesz z tą chorobą, pewnie wiesz, jak ważna jest higiena układu oddechowego. Żeby zapanować nad chorobą najważniejsze jest przestrzeganie ustalonego schematu leczenia. Możesz też wprowadzić szereg dobrych nawyków, żeby poczuć się lepiej. Zobacz, jak dbać o układ oddechowy przy astmie.

Jak chronić układ oddechowy?

W przypadku astmy, bardzo ważne jest, żeby poznać czynniki, które powodują zaostrzenie choroby i wystąpienie problemów z oddychaniem. Kluczem do tego, żeby zapanować nad chorobą, jest po prostu jej zrozumienie.

Higiena układu oddechowego u astmatyków wiąże się z ograniczeniem czynników, które powodują napady, a jeżeli jest to możliwe, z całkowitym ich wyeliminowaniem.

Do czynników, które powodują napady astmy należą m.in.:

  • kontakt z alergenami

Jeżeli chorujesz na astmę, staraj się unikać kontaktu z substancjami wywołującymi alergie. Reakcja alergiczna może wiązać się z dusznością i skurczem dróg oddechowych.

Unikaj kontaktu z alergenami jeśli jesteś astmatykiem

  • zakażenia układu oddechowego

Infekcje wirusowe dróg oddechowych u astmatyka mogą powodować napady duszności. Dlatego, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, wspomagaj swoją odporność i unikaj kontaktu z osobami przeziębionymi. Możesz to robić za pomocą naturalnych środków np. lipy. Zobacz, jak może pomóc Ci ona zwalczyć przeziębienie i grypę w moim artykule: Lipa – właściwości naturalnego panaceum na przeziębienie.

  • zanieczyszczenia powietrza

Temat zanieczyszczeń powietrza jest bardzo obszerny. Nie wszystkie zanieczyszczenia jesteś w stanie wyeliminować. W sytuacji, gdy astmatyk mieszka w dużym mieście czy rejonie, gdzie zanieczyszczenia powietrza są duże, utrzymanie pełnej kontroli nad chorobami dróg oddechowych może być dużo trudniejsze. Możesz natomiast starać się ograniczyć ekspozycje na zanieczyszczenia i pyły. Żeby to zrobić codziennie zapoznawaj się odczytami i pomiarami na konkretny dzień. W zależności od jakości powietrza, możesz zaplanować swoje zajęcia. Spędzaj więcej czasu na zewnątrz w dni, kiedy jakość powietrza jest dobra, a przy złych odczytach − lepiej zostań w domu. Możesz rozważyć też zaopatrzenie się w urządzenie oczyszczające powietrze w domu.

Zobacz też, jak walczyć z zanieczyszczeniem powietrza w domu: Rośliny oczyszczające powietrze i inne sposoby jak chronić się przed smogiem

Zanieczyszczone powietrze źle wpływa na astmatyków

  • środki chemiczne

Zachowaj także ostrożność przy stosowaniu różnych środków chemicznych, czy to do sprzątania, czy przy okazji remontów. Preparaty w sprayu i opary farb, po dostaniu się do dróg oddechowych, będą działać drażniąco nawet na osoby całkowicie zdrowe. Jako astmatyk, masz większą podatność na podrażnienia dróg oddechowych i łatwo możesz dostać w takim przypadku napadu duszności.

  • papierosy i dym

Unikaj też dymu tytoniowego. Fakt, że palenie papierosów jest niezdrowe, nie jest niczym nowym. Natomiast palenie przy astmie jest kategorycznie odradzane! Choć nie zawsze masz na to wpływ, staraj się nie być nawet biernym palaczem. Nawet mimowolne wdychanie dymu z papierosów pogarsza wydolność oddechową i kontrolę choroby. Dlatego jeśli ktoś z Twojego najbliższego otoczenia pali, postaraj się uprzedzić taką osobę, że palenie w Twoje obecności jest dla Ciebie szczególnie szkodliwe.

Rzuć palenie i unikaj dymu tytoniowego jeśli jesteś astmatykiem

  • wysiłek fizyczny

Intensywny wysiłek fizyczny może prowadzić do hiperwentylacji u astmatyka, a to może powodować duszność. Warto zatem postawić na umiarkowaną intensywność ćwiczeń i stopniować wysiłek. Jeśli chcesz zwiększyć swoją aktywność, warto omówić ten temat z lekarzem prowadzącym, który doradzi Ci, które dyscypliny sportu będą bezpieczniejsze dla wrażliwych oskrzeli i jak reagować, kiedy dopadnie Cię duszność podczas ćwiczeń.

Wysiłek fizyczny nie jest wskazany dla astmatyków

  • silne emocje

Gwałtowne, silne emocje u astmatyka mogą skutkować pojawieniem się napadu duszności.

  • jedzenie i dodatki do żywności

Jeżeli cierpisz na alergie pokarmowe, po zjedzeniu „zakazanej potrawy” może dojść do napadu astmy − tak samo, jak w przypadku kontaktu z innego rodzaju alergenami.

Napad astmy i alergie pokarmowe

Jeśli chcesz dbać o higienę układu oddechowego, za wszelką cenę unikaj czynników drażniących lub przynajmniej ogranicz je do minimum.

Jak dbać o higienę układu oddechowego?

Zwracanie uwagi na czynniki drażniące to jednak nie wszystko. Warto też wdrożyć parę przyzwyczajeń, które pomogą chronić Twój układ oddechowy. Staraj się więc unikać kontaktu z osobami przechodzącymi infekcje układu oddechowego.

Zwracaj też uwagę, żeby wdychać powietrze nosem. Pomaga to zmniejszyć ilość zanieczyszczeń, jakie trafiają do Twoich płuc, a także powoduje to lepsze ogrzanie wdychanego powietrza.

Jak dbać o higienę układu oddechowego

Duszności i reakcje alergiczne mogą być czasem wynikiem stosowanych przez Ciebie leków (szczególnie na inne przypadłości niż astma). Dlatego jeżeli cierpisz na astmę, zawsze powiedz o tym lekarzowi, nawet podczas konsultacji, która nie dotyczy układu oddechowego. O swoim schorzeniu powiedz także farmaceucie, kiedy robisz zakupy w aptece.

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek