Wiosenne przeziębienie − nie daj mu się!

6. 3. 2019 · Irmina Turek · 4 minuty czytania
  • profilaktyka

 

Jak uniknąć przeziębienia na wiosnę i dlaczego, kiedy przyroda budzi się do życia, ludzki organizm często odczuwa zmęczenie i spadek formy? Pamiętaj, że zawsze możesz wspomóc swój system odpornościowy dietą, snem, odpowiednimi witaminami i aktywnością fizyczną. Zobacz, jak uniknąć wiosennego przeziębienia.

Osłabienie wiosenne − co to właściwie jest?

Na wiosnę wszystko wokół się zmienia. Dzień staje się dłuższy, dni cieplejsze i warunki atmosferyczne bardziej sprzyjają aktywnemu wypoczynkowi. Na rynku pojawiają się sezonowe owoce i warzywa i wszystko wraca do życia. Skąd, zatem bierze się wiosenne osłabienie organizmu?

Twoje ciało pokazuje w ten sposób, że jest zmęczone brakiem ruchu, słońca i zimowym chodem. Często też zimą Twoja dieta jest uboższa w witaminy i minerały niż w sezonie letnim. A to przekłada się na gorsze samopoczucie po zimie. Na wiosnę możesz zacząć czuć senność, bóle głowy czy ogólne przemęczenie. Wiosenne osłabienie może też przyczynić się do łatwiejszego złapania infekcji. Na skutek zmieniających się pór roku mogą występować też okresowe obniżenia nastroju i trudności z koncentracją.

wiosenne osłabienie

Dowiedz się więcej o wiosennym przesileniu z artykułu: Co zrobić, żeby wiosenne przesilenie nie dało Ci się we znaki?

Wiosenne przeziębienie − skąd się bierze?

Spadek odporności na wiosnę potęgują większe różnice temperatur − jeszcze rano była zima, a w południe mamy już lato! Zmiany pogody sprawiają, że nie trudno o przegrzanie czy wychłodzenie organizmu. Czasem też trudno odpowiednio dopasować garderobę do zmieniającej się gwałtownie w ciągu dnia aury. To, w połączeniu z osłabionym po zimie systemem odpornościowym, powoduje, że nie trudno o tak niechciane przeziębienie.

wiosenne przeziębienie przyczyny

Przeziębienie to nic innego jak wirusowa infekcja, która objawia się stanem zapalnym błony śluzowej nosa, gardła i zatok przynosowych. Przenosi się drogą kropelkową lub przez bezpośredni kontakt z chorym. Klasycznymi objawami przeziębienia jest kaszel, katar i ból lub podrażnienie gardła („drapanie w gardle”). Dodatkowo może pojawić się gorączka, ból głowy czy ogólne uczucie rozbicia i osłabienia.

Sposoby na wiosenne zmęczenie − jak radzić sobie z wiosennym osłabieniem?

Jest parę sposobów, które pomogą zmniejszyć dokuczliwe objawy wiosennego przesilenia. Jednym z nich będzie na pewno dbanie o odpowiednią ilość snu i tak zwaną higienę snu. Oznacza to w praktyce zapewnienie sobie dobrych warunków do spania, co poprawi jego jakość. Warto przesypiać w miarę możliwości 8 godzin dziennie ciągiem, w ciszy, najlepiej w przewietrzonym pokoju i przy zgaszonym świetle. Zobacz, jak dbać o dobry sen: Zaburzenia snu: jak ich uniknąć i w końcu się wyspać?

Kolejną rzeczą, która może pomóc uporać się z trudnościami dnia codziennego jest pożywne śniadanie i regularność posiłków w ciągu dnia (najlepiej około 5 równo rozłożonych w czasie). Jedz śniadanie − Twoją bazę na cały dzień − powoli i w odpowiedniej atmosferze. Dobrze jeżeli będzie naprawdę wartościowe i nie będzie składać się wyłącznie z kawy.

Energii na co dzień doda Ci również większa aktywność fizyczna. Wbrew pozorom, zmęczenie ćwiczeniami doda Ci energii na okres wiosenny! Jeśli sprzyja temu pogoda, najlepiej uprawiać sporty w terenie i korzystać ze słońca i świeżego powietrza.

jak sobie radzić z wiosennym osłabieniem

Witaminy na wiosenne zmęczenie − czy suplementować dietę?

Czym możesz się wspomóc w walce z infekcjami na wiosnę? Jeśli chcesz zastosować coś prewencyjnie, to najlepiej sięgnij po kompleksy witamin i minerałów, które pomogą uzupełnić niedobory. Często tego typu preparaty mają również dodatki wyciągów z roślin, takich jak np. żeń-szeń czy różeniec górski (rhodiola). Wyciągi te dodatkowo działają adaptogennie, czyli wspierają siły organizmu w przystosowywaniu się do różnych, zmiennych warunków otoczenia.

suplementy diety na wiosenne zmęczenie

Jeśli czujesz już osłabienie i zbliżające się przeziębienie, możesz sięgnąć po preparaty zawierające inozynę. Składnik ten wspomaga układ odpornościowy w walce z infekcjami wirusowymi. Zastosowany odpowiednio wcześnie może uchronić Cię przed rozwojem przeziębienia. Jeśli natomiast wystąpią już objawy przeziębienia, wtedy sięgnij po preparaty skierowane konkretnie na dane objawy. W aptekach dostępne są zarówno produkty w formie saszetek do rozpuszczania w wodzie, jak i tabletki czy aerozole do nosa.

Oczywiście oprócz wzmacniania organizmu warto również pamiętać, jak uniknąć zarażenia się infekcją wirusową. Dobrze jest zwrócić uwagę na częste mycie rąk i używanie żeli antybakteryjnych i unikanie kontaktu z osobami chorymi.

Więcej artykułów na ten temat