Opalanie w ciąży – jak zdrowo łapać promienie słoneczne?

16. 7. 2018 · Agnieszka Kawa · 5 minut czytania
Opalanie w ciąży – jak zdrowo łapać promienie słoneczne?

Lato nierozerwalnie kojarzy się z pięknie opaloną skórą. Te długie spacery po parkach, nad jeziorem czy na plaży i wylegiwanie się w słońcu... Ach! Można się aż rozmarzyć. Ale czy opalanie w ciąży jest bezpieczne? I co zrobić, gdy przydarzy się poparzenie słoneczne w ciąży? 

Ciąża a opalanie – obalamy mity!

Po pierwsze, opalanie w ciąży z zakrytym brzuchem to mit! Promienie słoneczne nie dostają się przez skórę do dziecka. Nie musisz więc zasłaniać brzucha w ciąży, żeby chronić dziecko. Opalanie brzucha w ciąży nie grozi tym bardziej „zagotowaniem się wód płodowych” czy poparzeniem dziecka.  

Opalanie w ciąży mity

Po drugie, w ciąży wcale nie musisz całkowicie rezygnować z opalania. Nie znaczy to oczywiście, że w ciąży można się opalać bez ograniczeń. Przy zastosowaniu kilku zasad, Ty i Twoje dziecko możecie zażyć trochę słońca!

Jak zdrowo opalać się w ciąży?

Raczej zrezygnuj z długiego przebywania na słońcu w upalne dni. W ciąży, ze względu na dodatkowe kilogramy i szalejące hormony, szybciej się męczysz i pocisz. A przy wysokiej temperaturze Twoje stopy potrafią spuchnąć do niewyobrażalnych rozmiarów.

Co najważniejsze, długotrwałe przebywanie na słońcu jest po prostu niebezpieczne. Twój organizm jest bardzo przeciążony. Wszystkie organy pracują na najwyższych obrotach, żeby Twoje dziecko zdrowo się rozwijało. Więc przebywanie na słońcu to kolejne obciążenie dla Twojego organizmu.

Ja w lecie nie byłam jeszcze nawet w połowie ciąży, a nie raz zdarzało mi się zasłabnąć, a nawet zemdleć. Z tym nie ma żartów!

Jeżeli już jesteś na słońcu, ważne, żeby był ktoś koło Ciebie i w razie potrzeby mógł zareagować. Przegrzanie się może prowadzić w skrajnych przypadkach do poronienia, a w bardziej zaawansowanej ciąży − do skurczów i przedwczesnego porodu.

Na co zwrócić uwagę przy opalaniu w ciąży

A czy w ciąży można się opalać? Pamiętaj, że skóra w ciąży staje się bardzo delikatna. Przez zmiany hormonalne jest ona bardziej wrażliwa na promieniowanie UV. Dlatego nawet krótkotrwała ekspozycja bez odpowiednich zabezpieczeń może skończyć się poparzeniami słonecznymi czy przebarwieniami na skórze. Tych ostatnich zaś bardzo ciężko się później pozbyć. Co więcej, w czasie ciąży promieniowanie UV ma większy wpływ na istniejące już przebarwienia − mogą się one pogłębić.  

Przeczytaj artykuł o usuwaniu przebarwień na skórze: Czego szukać w kosmetykach na przebarwienia od słońca? Kwasów!

 „W ciąży wzrasta poziom estrogenów, progesteronu oraz melanotropiny, które powodują ciemnienie brodawek sutkowych, warg sromowych, a także linii białej na brzuchu, która w ciąży nazywana jest linią czarną. Hormony te zwiększają też ryzyko przebarwień, z którymi większość kobiet zmaga się jeszcze przez wiele miesięcy po porodzie”

− komentuje lekarz, Aleksandra Malewska.

Pod wpływem słońca naczynia krwionośne poszerzają się, co może prowadzić do pojawienia się tzw. „pajączków”. Jeżeli masz szczególne skłonności do pękających naczynek, lepiej unikaj przebywania na słońcu.

Zasady zdrowego opalania w ciąży

1. Nie wychodź na słońce między godziną 11:00 a 15:00

Wtedy słońce świeci najmocniej i dużo łatwiej o poparzenia słoneczne.

Porady dotyczące opalania w ciąży

2. Pamiętaj o stosowaniu kremu z bardzo wysokim filtrem

Najlepiej SPF 50+. Polecam Ci kremy, które są jednocześnie dermokosmetykami, np. Pharmaceris E Emotopic, dermo-ochronny krem mineralny do twarzy i ciała, SPF 50+ czy Alga Maris, sztyft przeciwsłoneczny SPF 50+. Nie zapominaj posmarować twarzy! U mnie sprawdza się ochronny krem mineralny lekko kryjący SPF 50+ SVR Sunsecure Ecran

3. Kremy z filtrem stosuj zgodnie z zalecaniami producenta

Krem musi się wchłonąć. Dlatego posmaruj się kilkanaście minut przed wyjściem na słońce. Pamiętaj też, że po pewnym czasie dobrze jest powtórzyć aplikację preparatu na skórę.

4. Chustka na głowę i okulary na oczy!

Nie wychodź na słońce bez nakrycia głowy, a oczy chroń okularami z filtrem przeciwsłonecznym.

Opalanie w ciąży - porady

5. Pij dużo wody!

Podczas upałów bardzo łatwo się odwodnić. Pamiętaj więc, żeby regulanie popijać wodę. 

6. Nie pozostawaj na słońcu dłużej niż 15 − 20 minut

Resztę czasu spędź w cieniu lub w chłodniejszym pomieszczeniu.

Poparzenia słoneczne w ciąży – co robić?

No cóż, zdecydowanie lepiej unikać takich sytuacji. Jeżeli będziesz trzymać się zasad opisanych powyżej, to oparzenia słoneczne nie będą Twoim problemem. Jeżeli się jednak zadarzą, pij dużo wody oraz ochładzaj poparzone miejsca chłodną wodą.

Co na poparzenia słoneczne w ciąży

Na skórę poparzoną przez słońce nakładaj też odpowiednie kremy lub balsamy z emolientami, które pomogą Ci odbudować płaszcz lipidowy skóry. O tym, jakie kremy są najlepsze po opalaniu pisała Ola: Najlepszy balsam nawilżający − ranking nawilżaczy skóry po opalaniu.

Łap słońce, ale z głową!

Opalanie w ciąży nie jest zakazane, a niewielka ekspozycja na słońce pozwala na wytworzenie witaminy D3, która jest ważna dla zdrowego rozwoju płodu. I wbrew utartym przekonaniom, opalanie brzucha w ciąży wcale nie jest zakazane. Jednak z opalaniem w ciąży jest podobnie jak z uprawianiem sportu w ciąży – trzeba to robić z głową. Pamiętaj, Twój organizm sam najlepiej wie, co jest dla niego najlepsze.

Jeżeli czujesz się przemęczona czy ociężała, masz prawo zrezygnować z wakacji i zostać w domu. Ja osobiście polecam wakacje poza sezonem. Jeżeli stan zdrowia Ci na to pozwala, wybierz się na wakacje (nawet do tzw. ciepłych krajów) w miesiącach jesiennych czy wiosennych.

Urlop poza sezonem to same zalety:

  • mniejsze temperatury, czyli lepsze samopoczucie i więcej zwiedzania!
  • niższe cenny
  • mniej turystów, a tłumów w ciąży też lepiej unikać

Opalanie w ciąży

Ciąża to nie choroba, jednak jest to szczególny stan, w którym powinnaś zadbać o siebie. Dlatego nawet jeżeli do tej pory zdarzało Ci się nie stosować zasad zdrowego opalania, w czasie ciąży to już konieczność!

Agnieszka Kawa