Stres w ciąży – jak wpływa na dziecko? Poznaj objawy i skutki!

28. 7. 2023 · 5 minut czytania

Jak stres w ciąży wpływa na dziecko? Co powinno Cię zaniepokoić i kiedy zacząć szukać wsparcia medycznego? Poznaj sprawdzone sposoby na uspokojenie emocji!

Magdalena Mossakowska
Magdalena Mossakowska
Stres w ciąży – jak wpływa na dziecko? Poznaj objawy i skutki!

Ciąża to stan równie piękny, co wymagający. Dla organizmu kobiety jest niewątpliwie jednym z najistotniejszych w życiu. Bywa przepełniony emocjami i to właśnie one grają najważniejszą rolę w pierwszych miesiącach.. Co zrobić, aby ograniczyć stres w ciąży i nie  wpędzić się w gonitwę złych myśli?

Stres w ciąży - przyczyny

Magdalena Ślaska pisze:

„Stres w ciąży może mieć różne przyczyny. Obawy wzbudzają m.in. kwestie związane z wychowaniem dziecka lub przebiegiem porodu. Niepokój kobiet często wzmagają też zmiany w wyglądzie ciała i szybkie przybieranie na wadze. Sytuacji nie poprawiają ponadto wahania hormonalne, które potęgują zdenerwowanie i negatywnie wpływają na nastrój".

Przeczytaj więcej na temat przyczyn i sposobów radzenia sobie ze stresem.

 

Silny stres w ciąży – objawy

Już od pierwszych chwil dziecko chłonie wszystkie emocje matki – zarówno te dobre, jak i złe. Obawy towarzyszące przyszłej mamie, mogą składać się na przewlekły stres, który jest również silnie odczuwany przez dziecko i ma na nie negatywny wpływ.

Jeżeli:

  • czujesz stały niepokój,
  • zdarzają Ci się nagłe wybuchy płaczu,
  • odczuwasz złość, którą kierujesz na najbliższych,
  • zauważasz brak apetytu (sprawdź leki i suplementy na pobudzenie apetytu)
  • i miewasz częste infekcje...

to czas zapanować nad emocjami i przywrócić równowagę emocjonalną swojemu organizmowi. To pomoże w rozwoju dziecka, a Tobie ułatwi przejście przez ten najważniejszy w życiu stan z uśmiechem.

stres w ciąży

Duży stres w ciąży może spowodować u Ciebie:

  • Nadmierne napięcie mięśni prowadzące do bólu i dyskomfortu,
  • Ucisk w klatce piersiowej,
  • Zawroty i ból głowy,
  • Nadpotliwość,
  • Zaburzenia snu,
  • Problemy żołądkowe, jak np. wymioty, zgaga.

Część z tych objawów występuje naturalnie u kobiet oczekujących na dziecko, co utrudnia zdiagnozowanie źródła problemu.  Aby wyeliminować stres w ciąży, skup się na sobie i swoich emocjach. Zastosuj techniki relaksacji i obserwuj swój organizm".

- dodaje Magdalena Ślaska

Stres w ciąży - skutki dla dziecka

Stres matki w ciąży zwiększa  wydzielanie kortyzolu, czyli hormonu stresu, co niesie poważne skutki dla dziecka – może prowadzić do wad rozwojowych, niedożywienia lub zbyt wczesnego porodu. Bardzo powszechny jest stres na początku ciąży, który szczególnie w tym momencie powinien być opanowywany przez przyszłe mamy. To wtedy zachodzą najważniejsze procesy w kształtowaniu narządów dziecka i nic nie powinno ich zakłócać. Spokój wewnętrzny i opanowanie pomogą w prawidłowym rozwoju i zagwarantują wzmocnienie małego organizmu.

„Nerwy  w ciąży mogą:

  • Wywołać przedwczesny poród lub poronienie,
  • Zwiększyć ryzyko wrodzonych wad płodu,
  • Przyczynić się do nieprawidłowego rozwoju struktur mózgowych,
  • Skutkować niedotlenieniem lub niedożywieniem płodu,
  • Doprowadzić do niższej masy urodzeniowej,
  • Zwiększać prawdopodobieństwo urodzenia dzieci z autyzmem, ADHD, depresją, zespołem Downa".

- dodaje Magdalena Ślaska

nerwy w ciąży

Płacz i stres w ciąży – jak sobie z tym radzić? Sposoby

Już wiesz, że musisz unikać stresu, ale zadajesz sobie pytanie jak to robić? Przede wszystkim należy działać. Jeśli pracujesz, powiadom o swoim stanie przełożonych i współpracowników – będą wiedzieli, aby oszczędzać Ci stresowych sytuacji i zadbają o przydzielanie odpowiednich zadań. Jeśli masz problemy, zgłaszaj je, proś o pomoc i wsparcie. Związany z pracą stres i nerwy w ciąży nie są Ci do niczego potrzebne.

Jeśli przebywasz na zwolnieniu, zrób plan i konsekwentnie go realizuj, pod warunkiem, że pozwala Ci na to stan zdrowia. Zapisz się na zajęcia, np. pływania, jogi dla kobiet w ciąży, nauki języka. Wykorzystuj tan czas na delikatną, rozluźniającą aktywność lub zapomniane przyjemności, np. zapisz się lekcje rysunku albo gry na pianinie. Zaplanuj wizyty u masażysty i korzystaj z relaksacyjnych masaży dla kobiet w ciąży. Dbaj o siebie i swój wygląd, bo to na pewno wzmocni Twoją pewność siebie i pozwoli Ci spojrzeć na problemy z innej perspektywy.

Dodatkowo zorganizuj grupę wsparcia. Zaproś do niej inne koleżanki i sąsiadki, które też są w ciąży i takie, które już mają dzieci. Będzie Wam łatwiej omówić swoje problemy i skonsultować swoje wątpliwości. Stres i nerwy w ciąży zostaną wyeliminowane, a przecież o to właśnie chodzi.

Pamiętaj, że jednorazowy, silny stres nie jest powodem do niepokoju. Jeśli jednak   łapiesz się na tym, że nerwy  ciągle przejmują kontrolę nad Twoim umysłem, skorzystaj ze wsparcia profesjonalisty. Udaj się na wizytę do ginekologa prowadzącego ciążę, położnej lub psychologa i podziel się z nimi swoimi obawami. Spisz wszystkie pytania, zanotuj wątpliwości, które Cię nachodzą i poproś o rzetelne odpowiedzi. Taka szczera rozmowa i wsparcie lekarza pozwolą wyeliminować obawy i ograniczyć  duży stres w ciąży.

 

    Co na stres w ciąży?

    Magdalena Ślaska pisze:

    Ciągły stres w ciąży negatywnie wpływa na płód. Choć wielu sytuacji nie da się wyeliminować, postaraj się zmniejszyć poziom negatywnych emocji.

    • Znajdź czas dla siebie i rozwijaj pasje – maluj, słuchaj muzyki, szydełkuj, czytaj,
    • Skorzystaj z technik relaksacyjnych. Ćwiczenia oddechowe, medytacja czy masaż mogą zdziałać cuda,
    • Nie zaniedbuj aktywności fizycznej – spacery, pływanie czy rozciąganie to bezpieczne formy aktywności,
    • Pij napary ziołowe – dobrze sprawdzają się m.in. mięta, rumianek, melisa (więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule o bezpiecznych ziołach w ciąży),
    • Postaw na aromaterapię, w dyfuzorze możesz umieścić kilka kropel olejku lawendowego, miętowego, cytrynowego.

    Pamiętaj, że nie wszystkie zioła, olejki eteryczne i ćwiczenia są polecane kobietom w ciąży, dlatego wcześniej skonsultuj się z lekarzem.

    Nerwy i stres w ciąży – nie daj się im!

    Nerwy w ciąży stanowią nieodłączny element codzienności. Trudno uchronić się przed złymi wiadomościami czy stresem związanym z przebiegiem porodu lub wychowaniem dziecka. Żeby zminimalizować skutki negatywnych emocji, stosuj techniki relaksacyjne. Zwróć także uwagę na dietę i aktywność fizyczną".

    Źródła

    1. Źródło: J. Jośko-Chojska, Traumatyczne przeżycia matki ciężarnej a zdrowie jej dziecka, w: Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 15 Nr 3 (2016) , https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-d53e5e60-9694-4602-8cfb-2c3c3bcf0924/c/Josko_Ochojska_J_2016_Traumatyczne_przezycia_matki.pdf

      Więcej artykułów na ten temat

      • Czy wiesz, że w mleku kobiety znajduje się trzy razy więcej nikotyny niż w osoczu jej krwi? Co zrobić, by nie narażać maleństwa? Poznaj sposoby na rzucenie szkodliwego nałogu!
      • Spanie na brzuchu w ciąży − czy to zdrowe?

        Spanie na brzuchu w ciąży − czy to zdrowe?

        · 4 minuty czytania
        Czy w ciąży można spać na brzuchu? Trudno o jednoznaczną odpowiedź na ten temat. Dużo zależy od etapu ciąży oraz indywidualnych zaleceń lekarskich. Dowiedz się więcej!
      • Katar w ciąży może stanowić objaw rozwijającej się infekcji dróg oddechowych albo alergii. Dowiedz się, ile może trwać i w jaki bezpieczny sposób możesz złagodzić jego nasilenie.
      O autorze
      Magdalena Mossakowska
      Magdalena Mossakowska
      Świeżo upieczona mama. Na trasie „przewijak - łóżeczko - pralka” staram się wyrwać chwilę dla siebie. Brak czasu sprawił, że miejsce ukochanych książek, chwilowo zastąpiły krótkie teksty i felietony, a wycieczki do kina – seriale. Jako, że szkoda czasu na nietrafione pozycje i godzinne poszukiwania w internecie, tutaj znajdziecie efekty moich poszukiwań nt. opieki i zdrowia dziecka.
      Przeczytaj więcej od tego autora
      O autorze
      Magdalena Mossakowska
      Magdalena Mossakowska
      Świeżo upieczona mama. Na trasie „przewijak - łóżeczko - pralka” staram się wyrwać chwilę dla siebie. Brak czasu sprawił, że miejsce ukochanych książek, chwilowo zastąpiły krótkie teksty i felietony, a...
      Przeczytaj więcej od tego autora