Mamo, bez stresu! Stres w ciąży a zdrowie dziecka

3. 7. 2017 · Magdalena Mossakowska · 4 minuty czytania
  • zdrowa mama

Ciąża to stan równie piękny, co wymagający. Dla organizmu kobiety jest niewątpliwie jednym z najistotniejszych w życiu. Bywa przepełniony emocjami i to właśnie one grają najważniejszą rolę w pierwszych miesiącach ciąży. Co zrobić, aby ograniczyć stres i nie dać wpędzić się w gonitwę złych myśli?

Silny stres w ciąży – objawy

Już od pierwszych chwil dziecko chłonie wszystkie emocje matki – zarówno te dobre, jak i złe. Obawy o przebieg ciąży, strach przed porodem, zdenerwowanie codziennymi sytuacjami mogą składać się na przewlekły stres, który jest również silnie odczuwany przez dziecko i ma na nie negatywny wpływ.

Jeżeli:

  • czujesz stały niepokój,
  • zdarzają Ci się nagłe wybuchy płaczu,
  • odczuwasz złość, którą kierujesz na najbliższych,
  • zauważasz brak apetytu (sprawdź leki i suplementy na brak apetytu)
  • i miewasz częste infekcje...

to czas zapanować nad emocjami i przywrócić równowagę emocjonalną swojemu organizmowi. To pomoże w rozwoju dziecka, a Tobie ułatwi przejście przez ten najważniejszy w życiu stan z uśmiechem.

Stres w ciąży - wpływ na dziecko

Duży stres w ciąży skutkuje wzmożonym wydzielaniem kortyzolu, czyli hormonu stresu, który może mieć negatywny wpływ na dziecko i prowadzić do wad rozwojowych, niedożywienia czy zbyt wczesnego porodu. Nie należy jednak wpadać w błędne koło i zamartwiać się takimi skutkami, które powoduje silny stres w ciąży, a starać się wywoływać pozytywne myśli i prowadzić spokojne życie.

Bardzo powszechny jest stres na początku ciąży, który szczególnie w tym momencie powinien być opanowywany przez przyszłe mamy. To wtedy zachodzą najważniejsze procesy w kształtowaniu narządów dziecka i nic nie powinno ich zakłócać. Spokój wewnętrzny i opanowanie pomogą w prawidłowym rozwoju i zagwarantują wzmocnienie małego organizmu. Zatem w pierwszych miesiącach szczególnie przyglądaj się swoim emocjom i kieruj je na właściwe tory, a wyeliminujesz niepożądane skutki. Stres w ciąży niech będzie ostatnim tematem, o którym myślisz, bo przecież to nie stres, a ciąża jest najważniejsza.

 

Sposoby walki ze stresem w ciąży

Już wiesz, że musisz unikać stresu, ale zadajesz sobie pytanie jak to robić? Przede wszystkim należy działać. Jeśli pracujesz, powiadom o swoim stanie przełożonych i współpracowników – będą wiedzieli, aby oszczędzać Ci stresowych sytuacji i  zadbają o przydzielanie odpowiednich zadań. Jeśli masz problemy, zgłaszaj je, proś o pomoc i wsparcie. Związany z pracą stres i nerwy w ciąży nie są Ci do niczego potrzebne.

Jeśli przebywasz na zwolnieniu, zrób plan i konsekwentnie go realizuj, pod warunkiem, że pozwala Ci na to stan zdrowia. Zapisz się na zajęcia, np. pływania, jogi dla kobiet w ciąży, nauki języka. Wykorzystuj tan czas na delikatną, rozluźniającą aktywność lub zapomniane przyjemności, np. zapisz się lekcje rysunku albo gry na pianinie. Zaplanuj wizyty u masażysty i korzystaj z relaksacyjnych masaży dla kobiet w ciąży. Dbaj o siebie i swój wygląd, bo to na pewno wzmocni Twoją pewność siebie i pozwoli Ci spojrzeć na problemy z innej perspektywy. Będziesz zrelaksowana, Twoje dni wypełnią angażujące umysł zajęcia i zapomnisz o stresie.

Dodatkowo zorganizuj grupę wsparcia. Zaproś do niej inne koleżanki i sąsiadki, które też są w ciąży i takie, które już mają dzieci. Będzie Wam łatwiej omówić swoje problemy i skonsultować swoje wątpliwości. Nerwy i stres w ciąży zostaną wyeliminowane, a przecież o to właśnie chodzi. 

Jeśli jednak mimo wszystko miewasz gorsze momenty i łapiesz się na tym, że stres przejmuje kontrolę nad Twoim umysłem, skorzystaj ze wsparcia profesjonalisty. Udaj się na wizytę do ginekologa prowadzącego ciążę, położnej lub psychologa i podziel się z nimi swoimi obawami. Spisz wszystkie pytania, zanotuj wątpliwości, które Cię nachodzą i poproś o rzetelne odpowiedzi. Taka szczera rozmowa i wsparcie lekarza pozwolą wyeliminować obawy i ograniczyć silny stres w ciąży.

Najnowsze artykuły

  • Ćwiczenia po porodzie – jak ćwiczyć i kiedy zacząć?

    Kiedy wrócić do aktywności fizycznej po porodzie? Czy wszystkie ćwiczenia po porodzie są bezpieczne? Poznaj zalecane ćwiczenia po porodzie naturalnym i najczęstsze błędy podczas połogu.
    • zdrowa mama
    • aktywność w ciąży
    Ćwiczenia po porodzie – jak ćwiczyć i kiedy zacząć?
    • zdrowa mama
    • aktywność w ciąży
  • Zapalenie piersi – przyczyny, objawy i leczenie

    Zapalenie piersi dotyczy w głównej mierze kobiet karmiących. Może jednak rozwinąć się również poza laktacją, a także u mężczyzn. Poznaj przyczyny, objawy oraz sposoby leczenia tego stanu!
    • zdrowa mama
    Zapalenie piersi – przyczyny, objawy i leczenie
    • zdrowa mama
  • Jak przygotować się do porodu?

    Poród stanowi zwieńczenie 9 miesięcy oczekiwania przyjścia maleństwa na świat. Odpowiednie przygotowanie się do rozwiązania zmniejsza ryzyko powikłań okołoporodowych oraz powikłań późnych.
    • zdrowa mama
    Jak przygotować się do porodu?
    • zdrowa mama
  • Najczęstsze dolegliwości w ciąży. Zobacz, jak im zapobiec i jak je niwelować

    Jakie dolegliwości najczęściej spotykają kobiety w ciąży? Jak sobie z nimi radzić w sposób bezpieczny dla mamy i dziecka? Sprawdź!
    • zdrowa mama
    Najczęstsze dolegliwości w ciąży. Zobacz, jak im zapobiec i jak je niwelować
    • zdrowa mama

Przeczytaj także

  • Zapalenie pęcherza w ciąży – jak mu zapobiec i jak sobie z nim radzić?

    Czy wiesz, że zapalenie pęcherza w ciąży dotyka około 16% kobiet? Jak sobie z nim radzić? Kiedy udać się do ginekologa? Poznaj domowe sposoby leczenia!
    • dolegliwości ciążowe
    Zapalenie pęcherza w ciąży – jak mu zapobiec i jak sobie z nim radzić?
    • dolegliwości ciążowe
  • Mamo, bez stresu! Stres w ciąży a zdrowie dziecka

    Jak stres w ciąży wpływa na dziecko? Co powinno Cię zaniepokoić i kiedy zacząć szukać wsparcia medycznego? Poznaj sprawdzone sposoby na uspokojenie emocji! 
    • zdrowa mama
    Mamo, bez stresu! Stres w ciąży a zdrowie dziecka
    • zdrowa mama
  • Moje sprawdzone sposoby na katar u niemowlaka

    Katar u niemowlaka to powszechne zjawisko. Do domowych sposobów walki z zatkanym nosem należą: inhalacje, oklepywanie po plecach, stosowanie aspiratora. O czym jeszcze trzeba pamiętać? Sprawdź!
    • katar
    Moje sprawdzone sposoby na katar u niemowlaka
    • katar
  • Blizny po ospie u dzieci – czy to w ogóle zniknie?

    Co zrobić, żeby uniknąć blizn po ospie? Jak zmotywować dziecko do tego, żeby nie rozdrapywało krost? Poznaj sposoby na walkę z nieestetycznymi zmianami skórnymi!
    • blizny i rany
    Blizny po ospie u dzieci – czy to w ogóle zniknie?
    • blizny i rany

Więcej artykułów na ten temat