Waga w ciąży pod kontrolą − jak jeść dla dwojga, a nie za dwoje?

20. 1. 2018 · Magdalena Mossakowska · 5 minut czytania
  • odżywianie w ciąży

Ile powinno się przytyć w ciąży? Jak zmienia się przyrost wagi w każdym trymestrze? Co składa się na te ciążowe kilogramy? Choć nie trudno znaleźć uniwersalną odpowiedź na to pytanie, bo każda z nas jest inna, istnieją pewne normy i wskaźniki, które pomogą Ci się zorientować, na jakim etapie ciąży jesteś. Pamiętaj także, że wagę w ciąży trzeba kontrolować, bo zbyt niska, ale i zbyt wysoka waga, może być niezdrowa dla Twojego dziecka.

Kalkulator wagi. Ile przytyć w ciąży?

Przede wszystkim zapomnij o pytaniu „ile powinno się przytyć w ciąży?”. Nie ma na to uniwersalnej odpowiedzi. Każda kobieta zaczyna ciążę z inną wagą, różni nas przebieg ciąży, a także predyspozycje do tycia. Oczywiście, istnieją pewne normy wagowe na każdy trymestr, ale raczej możesz traktować je informacyjnie, żeby mieć ogólne pojęcie, jak kształtuje się dynamika przybierania na wadze w ciąży na poszczególnych jej etapach. Pewnym jest natomiast, że waga w ciąży powinna być kontrolowana, bo zarówno zbyt wolne, jak i szybkie przybieranie na wadze może zagrażać zdrowiu Twojego dziecka. 

kobieta w ciąży

W dokładniejszym określeniu optymalnej wagi dla Ciebie pomoże Ci wskaźnik BMI (Body Mass Index), który określa najkorzystniejszy stosunek masy ciała do wzrostu. Wynik uzyskuje się dzieląc wagę w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia prawidłowy wynik powinien znaleźć się w przedziale 18,6 – 24,9. Wartości poniżej wskazują na niedowagę.

Gdy przyszła mama ma niedowagę dobrze będzie jeżeli przybierze na wadze 13 − 17 kg. Natomiast osoby z nadwagą powinny przytyć 8 − 10 kg.

Sprawdź, czego unikać w ciąży.

Co składa się na dodatkowe kilogramy?

W idealnym świecie jedyne dodatkowe kilogramy w ciąży to te, które przypadają na rozwijającego się w brzuchu dzidziusia. Jednak nawet ta zbędna fałdka tłuszczyku ma swoje uzasadnienie w naturze − w ten sposób organizm magazynuje energię na czas karmienia.

Średni przyrost wagi w ciąży wynosi 12 kg – 14 kg, na które składają się:

  • 3 − 4 kg − masa dziecka,
  • 0,7 − 1 kg − waga łożyska,
  • 1 kg – waga wód płodowych,
  • 1 kg − waga macicy pod koniec ciąży,
  • 3,7 kg − waga krwi i innych płynów ustrojowych, która zapewnia przyszłej mamie utrzymanie ciąży,
  • 3,5 kg − maksymalny „zapas tłuszczyku” − mniej więcej tyle przyszła mama potrzebuje dla utrzymania ciąży (łącznie z masą rosnących piersi).

Waga w poszczególnych trymestrach ciąży. Jak to wygląda?

Przyrost wagi podczas ciąży nie jest jednostajny i znaczące różnice można zaobserwować już na przestrzeni poszczególnych tygodni ciąży.

W pierwszym trymestrze prawdopodobnie przybierzesz na wadze najmniej. Część z przyszłych mam męczy się w tym czasie z mdłościami lub awersją do niektórych potraw.

Przypływ energii, a co za tym idzie większa ochota na jedzenie przychodzi w drugim trymestrze. To z kolei przekłada się na szybsze tycie.

W trzecim trymestrze rozwijający się maluszek ma już wykształconą większość narządów i skupia się na obrastaniu w tłuszczyk. Nie zdziw się więc, że brzuch nagle nabierze pokaźnych kształtów.

rozwój ciąży

Tak więc, w ciąży na poszczególnych etapach możesz przytyć:

  • w I trymestrze ciąży ok. 1 − 2 kg,
  • w II trymestrze ciąży − ok. 6 kg,
  • w III trymestrze ciąży − ok. 5 kg.

 Sprawdź, jak kontrolować wagę w ciąży.

 

Te widełki wagowe pozwolą Ci monitorować, czy ewentualne odstępstwa nie są zbyt duże. Jeżeli zauważyłaś jakąś anomalię, a Twoja waga odbiega znacznie od tych przedziałów, Twoje wątpliwości z pewnością rozwieje ginekolog przy najbliższej wizycie kontrolnej. W razie potrzeby zleci zastosowanie odpowiedniej diety.

Przede wszystkim, najważniejszy jest rozwój płodu, a nie sam przyrost masy ciała. Jednakże każda niepokojąca Cię kwestia powinna zostać skonsultowana z lekarzem prowadzącym – warto wówczas wykonać badania hormonów tarczycy, a także zwrócić szczególną uwagę na spożywane pokarmy, płyny oraz wdrożoną aktywność fizyczną.

− mówi o stanie wagi przyszłej mamy dr n. med. Magdalena Stoczyńska. 

Jedz dla dwojga, nie za dwojga! Dieta w ciąży

Pamiętaj, że zbilansowane odżywianie nie ma nic wspólnego z odchudzaniem. Szczególnie, gdy przed zajściem w ciążę byłaś bardzo szczupła. Wszystkie wartości odżywcze, witaminy i minerały ze spożywanych posiłków zaspokajają w pierwszej kolejności potrzeby rozwijającego się w Tobie dziecka, a dopiero ich nadwyżka zasila Twój organizm. Dlatego warto zwracać uwagę na to, co jesz. Zrób to dla siebie i dla swojego maluszka.

Zarówno niedowaga, jak i otyłość przyszłej mamy może przełożyć się na niską wagę urodzeniową dziecka albo przedterminowy poród. W przypadku nadwagi w ciąży możliwe jest z kolei wystąpienie cukrzycy ciążowej i nadciśnienia.

Konsekwencje złego odżywiania w ciąży odczujesz jeszcze długo po urodzeniu dziecka. Na pewno słyszałaś od innych mam, że krótko po porodzie masowo wypadają im włosy, łamią się paznokcie, mogą też wystąpić różne problemy skórne − a to wszystko z powodu niedoboru witamin. Dlatego stwierdzenie „jedz zdrowo dla dwojga”, warto wziąć sobie do serca.

Zobacz, jak dbać o aktywność fizyczną w ciąży.

sałatka

Jak tylko przestaniesz mieć mdłości na widok warzywnych sosów lub w ogóle wróci Ci ochota na jedzenie czegokolwiek poza kiszonkami, skorzystaj z dostępnych w Internecie propozycji na zbilansowane posiłki dla przyszłych mam – może być słodko, smacznie i do tego zdrowo.

Najnowsze artykuły

  • Pielęgnacja twarzy w ciąży – o czym musisz pamiętać?

    Pielęgnacja twarzy w ciąży bywa kłopotliwa, ponieważ szalejące hormony mogą wywołać niewystępujące wcześniej zmiany skórne. Sprawdź, jak dbać o cerę w ciąży i jakich kosmetyków używać.
    • skóra w ciąży
    Pielęgnacja twarzy w ciąży  – o czym musisz pamiętać?
    • skóra w ciąży
  • Jak dbać o piersi w ciąży?

    Ciąża to czas dużych zmian. Wiele z nich dotyczy biustu przyszłej mamy, dlatego dowiedz się, jak właściwie dbać o piersi w oczekiwaniu na dziecko!
    • skóra w ciąży
    Jak dbać o piersi w ciąży?
    • skóra w ciąży
  • Jak przygotować się do porodu?

    Poród stanowi zwieńczenie 9 miesięcy oczekiwania przyjścia maleństwa na świat. Odpowiednie przygotowanie się do rozwiązania zmniejsza ryzyko powikłań okołoporodowych oraz powikłań późnych.
    • zdrowa mama
    Jak przygotować się do porodu?
    • zdrowa mama
  • Jak obliczyć termin porodu?

    Zastanawiasz się, jak obliczyć termin porodu? Skorzystaj z naszego kalkulatora ciąży!
    • mama radzi
    Jak obliczyć termin porodu?
    • mama radzi
  • Trądzik w ciąży: jak go okiełznać? Podpowiadamy!

    Przyczyny występowania trądziku w ciąży mogą być różne. Sprawdź, jak bez szkody dla rozwijającego się płodu dbać o cerę!
    • skóra w ciąży
    Trądzik w ciąży: jak go okiełznać? Podpowiadamy!
    • skóra w ciąży
  • Najczęstsze dolegliwości w ciąży. Zobacz, jak im zapobiec i jak je niwelować

    Jakie dolegliwości najczęściej spotykają kobiety w ciąży? Jak sobie z nimi radzić w sposób bezpieczny dla mamy i dziecka? Sprawdź!
    • zdrowa mama
    Najczęstsze dolegliwości w ciąży. Zobacz, jak im zapobiec i jak je niwelować
    • zdrowa mama
  • Jak rośnie brzuch w ciąży? Sprawdź kolejne etapy

    Zastanawiasz się, kiedy widać brzuch w ciąży i jak wyglądają kolejne etapy jego rośnięcia? Sprawdź koniecznie w naszym artykule!
    • zdrowa mama
    Jak rośnie brzuch w ciąży? Sprawdź kolejne etapy
    • zdrowa mama
  • Mdłości w ciąży: co pomaga w pierwszych miesiącach ciąży?

    Początki ciąży bywają bardzo trudne. Często towarzyszą im mdłości i wymioty? Co zrobić, aby zmniejszyć te dolegliwości? O czym pamiętać? Przeczytaj nasze porady!
    • mama radzi
    • zdrowa mama
    Mdłości w ciąży: co pomaga w pierwszych miesiącach ciąży?
    • mama radzi
    • zdrowa mama

Przeczytaj też

Więcej artykułów na ten temat