Bieganie w ciąży – tak czy nie? Z cyklu „ciąża to nie choroba”

28. 11. 2017 · Magdalena Mossakowska · 5 minut czytania
Bieganie w ciąży – tak czy nie? Z cyklu „ciąża to nie choroba”

Jeśli jesteś w ciąży, powinnaś być aktywna i zażywać ruchu, o ile nie ma ku temu żadnych medycznych przeciwwskazań. Kwestią indywidualną natomiast pozostaje, jakiego rodzaju będzie to aktywność. Bieganie jest świetnym sposobem na utrzymanie formy i dotlenienie organizmu. Jednak w okresie ciąży pojawia się kilka „ale”...

Ciąża a bieganie: „Chyba Pani zwariowała!”. Oto moja historia

Zazwyczaj informacja o ciąży wywraca świat przyszłej mamy do góry nogami i mija chwila, nim oswoisz się z nową rzeczywistością. Kiedy to następuje, zaczyna się wielkie planowanie, jak zadbać o siebie w tym wyjątkowym okresie. Poza odpowiednią dietą, najlepsze, co możesz zrobić, to codzienna dawka ruchu. Tylko czy i jaki sport można uprawiać w ciąży? I tu pojawiają się schody  odpowiedzi jest tyle, ilu ginekologów.

Doskonały przykład stanowi moja pierwsza wizyta u ginekologa po zrobieniu testów ciążowych, podczas której usłyszałam potwierdzenie tego, na co wskazywały dwie kreski – „będzie Pani miała dziecko”. Niestety to koniec pozytywnych aspektów tej wizyty. Potem dowiedziałam się, że powinnam zrezygnować z zajęć fitness, a po pytaniu o bieganie w ciąży lekarz spojrzał na mnie jak na wariatkę i poinformował, że jeśli zależy mi na dziecku, powinnam ograniczyć się do spacerów.

Nie muszę chyba tłumaczyć, że to była pierwsza i zarazem ostatnia wizyta u tego pana. Mam świadomość, że trafiłam wyjątkowo niefortunnie i takie historie nie zdarzają się zbyt często. Większość lekarzy ma szerszą wiedzę o aktywności fizycznej w ciąży, bo i więcej kobiet nie chce rezygnować ze sportu.

Aktywność fizyczna w ciąży – kiedy jest możliwa?

Jeśli Twoja ciąża przebiega bez komplikacji, dobrze się czujesz, a ponadto wcześniej uprawiałaś jakąś formę aktywności, nie powinno być przeciwwskazań, abyś kontynuowała ćwiczenia w jej trakcie. Lekarz uwzględni, co i w jakiej częstotliwości trenowałaś, i oceni, jaki zestaw ćwiczeń będzie dla Ciebie odpowiedni. W razie wątpliwości doradzi wizytę u trenera zajmującego się kobietami w ciąży.

Kiedyś trafiłam na wypowiedź zawodowej sportsmenki, która bardzo celnie określiła ćwiczenia w trakcie ciąży jako czas na podtrzymanie kondycji, a nie jej budowanie. Pamiętaj o tym! Jeśli nie uprawiałaś jakiejś dyscypliny sportu przed ciążą (uprzedzam: samo posiadanie karty Multisport się nie liczy, ćwiczenie od trzech miesięcy też ciężko nazwać trenowaniem), tym bardziej nie powinnaś brać się za nią, jeśli spodziewasz się dziecka. Szczęśliwie istnieje wiele propozycji ćwiczeń ogólnorozwojowych bezpiecznych dla kobiet w ciąży, które przed nią miały nic wspólnego ze sportem.

czy można biegać w ciąży

Gdy lekarz pozwoli Ci ćwiczyć, pamiętaj:

1. Wybierz zajęcia przeznaczone specjalnie dla kobiet w ciąży.

2. Jeśli w Twojej okolicy brakuje zajęć uwzględniających Twój obecny stan lub karnety są bardzo drogie, zajrzyj do internetu. Znajdziesz tam dziesiątki programów ćwiczeń odpowiednich na każdy trymestr ciąży. Wcześniej proponuję sprawdzić kompetencje i komentarze o osobie, która je opublikowała. Musisz mieć pewność, że te ćwiczenia są bezpieczne dla Ciebie i dziecka.

3. Zawsze mniej przy sobie butelkę z wodą i rób przerwy na mały łyczek.

4. Przerwij ćwiczenia, gdy tylko poczujesz się gorzej.

5. Pamiętaj o drobnej przekąsce po ćwiczeniach (owoc, zbożowy baton).

6. Zadbaj o odpowiedni strój (spodnie nieuciskające brzucha, a w trosce o swoje piersi  dobrze podtrzymujący stanik sportowy).

A co na to lekarz?

Ciąża nie jest chorobą, ale wyjątkowym stanem, w czasie którego w Twoim organizmie zaczyna się rozwijać nowe życie. Umiarkowana aktywność fizyczna podczas ciąży pozwoli Ci na przygotowanie się do wysiłku związanego z porodem, a po porodzie umożliwi szybszy powrót do formy. Pamiętaj, aby rodzaj aktywności oraz jej intensywność omówić z lekarzem prowadzącym ciążę

mówi dr n. med. Magdalena Stoczyńska.

Bieganie w ciąży: to można czy nie?

Czy można biegać w ciąży? Uzyskanie od lekarza pozytywnej odpowiedzi na to pytanie to za mało, by móc zacząć bezpiecznie biegać. Niezwykle istotną kwestią jest kontrola tętna w trakcie ćwiczeń. Prawdopodobnie przed ciążą musiałaś się porządnie namęczyć, by organizm zareagował skokiem ciśnienia, jednak w obecnym stanie może wystarczyć zaledwie kilka minut delikatnego biegu.

Kiedy szukałam informacji na temat biegowych planów treningowych dla ciężarnych, często trafiałam na propozycje marszobiegów, które polecane są szczególnie w drugim i trzecim trymestrze. Na czym polegają? Przez kilka minut truchtasz, a potem wolny bieg powinien przejść w marsz. Następnie robisz przerwę, uspokajasz tętno i powtarzasz wszystko od początku.

Pamiętaj jednak, że dopiero specjalista, który weźmie pod uwagę stopień zaawansowania ciąży oraz Twoją „biegową historię”, będzie mógł ocenić, jaki trening (liczba sekwencji i ich długość) będzie dla Was bezpieczny. Taka konsultacja jest konieczna, przecież teraz nie liczy się jedynie wytrzymałość Twojego organizmu, ale także zdrowie jego chwilowego mieszkańca.

Dlatego jeśli nie biegałaś regularnie przed ciążą albo zaczęłaś na kilka miesięcy przed, warto rozważyć inny rodzaj aktywności w czasie ciąży. Wprawdzie ciąża to nie choroba, ale całkowicie zmienia gospodarkę hormonalną kobiety i powoduje, że więzadła i stawy są rozluźnione, dlatego właśnie w jej trakcie tak łatwo o skręcenie kostki czy kontuzję stawu skokowego.

Magdalena Mossakowska