Bieganie w ciąży – tak czy nie? Z cyklu „ciąża to nie choroba”

28. 11. 2017 · Magdalena Mossakowska · 5 minut czytania
  • aktywność w ciąży

Jeśli jesteś w ciąży, powinnaś być aktywna i zażywać ruchu, o ile nie ma ku temu żadnych medycznych przeciwwskazań. Kwestią indywidualną natomiast pozostaje, jakiego rodzaju będzie to aktywność. Bieganie jest świetnym sposobem na utrzymanie formy i dotlenienie organizmu. Jednak w okresie ciąży pojawia się kilka „ale”...

Ciąża a bieganie: „Chyba Pani zwariowała!”. Oto moja historia

Zazwyczaj informacja o ciąży wywraca świat przyszłej mamy do góry nogami i mija chwila, nim oswoisz się z nową rzeczywistością. Kiedy to następuje, zaczyna się wielkie planowanie, jak zadbać o siebie w tym wyjątkowym okresie. Poza odpowiednią dietą, najlepsze, co możesz zrobić, to codzienna dawka ruchu. Tylko czy i jaki sport można uprawiać w ciąży? I tu pojawiają się schody – odpowiedzi jest tyle, ilu ginekologów.

Doskonały przykład stanowi moja pierwsza wizyta u ginekologa po zrobieniu testów ciążowych, podczas której usłyszałam potwierdzenie tego, na co wskazywały dwie kreski – „będzie Pani miała dziecko”. Niestety to koniec pozytywnych aspektów tej wizyty. Potem dowiedziałam się, że powinnam zrezygnować z zajęć fitness, a po pytaniu o bieganie w ciąży lekarz spojrzał na mnie jak na wariatkę i poinformował, że jeśli zależy mi na dziecku, powinnam ograniczyć się do spacerów.

Nie muszę chyba tłumaczyć, że to była pierwsza i zarazem ostatnia wizyta u tego pana. Mam świadomość, że trafiłam wyjątkowo niefortunnie i takie historie nie zdarzają się zbyt często. Większość lekarzy ma szerszą wiedzę o aktywności fizycznej w ciąży, bo i więcej kobiet nie chce rezygnować ze sportu.

 Sprawdź witaminy dla kobiet w ciąży.

 

Aktywność fizyczna w ciąży – kiedy jest możliwa?

Jeśli Twoja ciąża przebiega bez komplikacji, dobrze się czujesz, a ponadto wcześniej uprawiałaś jakąś formę aktywności, nie powinno być przeciwwskazań, abyś kontynuowała ćwiczenia w jej trakcie. Lekarz uwzględni, co i w jakiej częstotliwości trenowałaś, i oceni, jaki zestaw ćwiczeń będzie dla Ciebie odpowiedni. W razie wątpliwości doradzi wizytę u trenera zajmującego się kobietami w ciąży.

Sprawdź, czego unikać w ciąży.

Kiedyś trafiłam na wypowiedź zawodowej sportsmenki, która bardzo celnie określiła ćwiczenia w trakcie ciąży jako czas na podtrzymanie kondycji, a nie jej budowanie. Pamiętaj o tym! Jeśli nie uprawiałaś jakiejś dyscypliny sportu przed ciążą (uprzedzam: samo posiadanie karty Multisport się nie liczy, ćwiczenie od trzech miesięcy też ciężko nazwać trenowaniem), tym bardziej nie powinnaś brać się za nią, jeśli spodziewasz się dziecka. Szczęśliwie istnieje wiele propozycji ćwiczeń ogólnorozwojowych bezpiecznych dla kobiet w ciąży, które przed nią miały nic wspólnego ze sportem.

czy można biegać w ciąży

 

Gdy lekarz pozwoli Ci ćwiczyć, pamiętaj:

1. Wybierz zajęcia przeznaczone specjalnie dla kobiet w ciąży.

2. Jeśli w Twojej okolicy brakuje zajęć uwzględniających Twój obecny stan lub karnety są bardzo drogie, zajrzyj do internetu. Znajdziesz tam dziesiątki programów ćwiczeń odpowiednich na każdy trymestr ciąży. Wcześniej proponuję sprawdzić kompetencje i komentarze o osobie, która je opublikowała. Musisz mieć pewność, że te ćwiczenia są bezpieczne dla Ciebie i dziecka.

3. Zawsze mniej przy sobie butelkę z wodą i rób przerwy na mały łyczek.

4. Przerwij ćwiczenia, gdy tylko poczujesz się gorzej.

5. Pamiętaj o drobnej przekąsce po ćwiczeniach (owoc, zbożowy baton).

6. Zadbaj o odpowiedni strój (spodnie nieuciskające brzucha, a w trosce o swoje piersi  dobrze podtrzymujący stanik sportowy).

A co na to lekarz?

Ciąża nie jest chorobą, ale wyjątkowym stanem, w czasie którego w Twoim organizmie zaczyna się rozwijać nowe życie. Umiarkowana aktywność fizyczna podczas ciąży pozwoli Ci na przygotowanie się do wysiłku związanego z porodem, a po porodzie umożliwi szybszy powrót do formy. Pamiętaj, aby rodzaj aktywności oraz jej intensywność omówić z lekarzem prowadzącym ciążę

mówi dr n. med. Magdalena Stoczyńska.

Bieganie w ciąży: to można czy nie?

Czy można biegać w ciąży? Uzyskanie od lekarza pozytywnej odpowiedzi na to pytanie to za mało, by móc zacząć bezpiecznie biegać. Niezwykle istotną kwestią jest kontrola tętna w trakcie ćwiczeń. Prawdopodobnie przed ciążą musiałaś się porządnie namęczyć, by organizm zareagował skokiem ciśnienia, jednak w obecnym stanie może wystarczyć zaledwie kilka minut delikatnego biegu.

Sprawdź, czy w ciąży można chodzić na basen.

Kiedy szukałam informacji na temat biegowych planów treningowych dla ciężarnych, często trafiałam na propozycje marszobiegów, które polecane są szczególnie w drugim i trzecim trymestrze. Na czym polegają? Przez kilka minut truchtasz, a potem wolny bieg powinien przejść w marsz. Następnie robisz przerwę, uspokajasz tętno i powtarzasz wszystko od początku.

Pamiętaj jednak, że dopiero specjalista, który weźmie pod uwagę stopień zaawansowania ciąży oraz Twoją „biegową historię”, będzie mógł ocenić, jaki trening (liczba sekwencji i ich długość) będzie dla Was bezpieczny. Taka konsultacja jest konieczna, przecież teraz nie liczy się jedynie wytrzymałość Twojego organizmu, ale także zdrowie jego chwilowego mieszkańca.

Dlatego jeśli nie biegałaś regularnie przed ciążą albo zaczęłaś na kilka miesięcy przed, warto rozważyć inny rodzaj aktywności w czasie ciąży. Wprawdzie ciąża to nie choroba, ale całkowicie zmienia gospodarkę hormonalną kobiety i powoduje, że więzadła i stawy są rozluźnione, dlatego właśnie w jej trakcie tak łatwo o skręcenie kostki czy kontuzję stawu skokowego.

Najnowsze artykuły

  • Szałwia w ciąży – czy można ją bezpiecznie pić?

    W przebiegu ciąży często występują dolegliwości, z którymi ciężarne próbują walczyć terapią ziołami. Niestety nie wszystkie zioła są w ciąży dozwolone. Jak na tym tle wypada szałwia lekarska? Czy picie szałwii w ciąży jest bezpieczne?
    • odżywianie w ciąży
    Szałwia w ciąży – czy można ją bezpiecznie pić?
    • odżywianie w ciąży
  • Ból żołądka w ciąży – przyczyny i leczenie

    Ból w obrębie jamy brzusznej, w tym ból żołądka w czasie ciąży, to objaw, który może zaniepokoić przyszłe mamy. Poznaj jego przyczyny, niepokojące symptomy alarmowe oraz sposoby leczenia!
    • dolegliwości ciążowe
    Ból żołądka w ciąży – przyczyny i leczenie
    • dolegliwości ciążowe
  • Czy można pić miętę w ciąży?

    Mięta to jedno z ziół redukujących nieprzyjemne objawy żołądkowe występujące u kobiet w ciąży? Czy mięta jest bezpieczna dla ciężarnych? Ile mięty można pić w ciąży? Odpowiadamy!
    • właściwości ziół
    • odżywianie w ciąży
    Czy można pić miętę w ciąży?
    • właściwości ziół
    • odżywianie w ciąży
  • Nadciśnienie w ciąży – przyczyny, objawy i leczenie

    Nadciśnienie w ciąży może wynikać z wielu przyczyn. Często są one trudne do zidentyfikowania. Dowiedz się, jak powinno wyglądać leczenie podwyższonego ciśnienia u kobiety spodziewającej się dziecka!
    • dolegliwości ciążowe
    • ciśnienie krwi
    Nadciśnienie w ciąży – przyczyny, objawy i leczenie
    • dolegliwości ciążowe
    • ciśnienie krwi
  • Ból głowy w ciąży – jakie są jego przyczyny i jak sobie z nim radzić?

    Ból głowy w ciąży, podobnie jak poza nią, najczęściej ma charakter idiopatyczny. Jednak może być również spowodowany chorobą stanowiącą zagrożenie dla życia. Z tego powodu nie należy go bagatelizować.
    • dolegliwości ciążowe
    • boląca głowa
    Ból głowy w ciąży – jakie są jego przyczyny i jak sobie z nim radzić?
    • dolegliwości ciążowe
    • boląca głowa
  • Pielęgnacja twarzy w ciąży – o czym musisz pamiętać?

    Pielęgnacja twarzy w ciąży bywa kłopotliwa, ponieważ szalejące hormony mogą wywołać niewystępujące wcześniej zmiany skórne. Sprawdź, jak dbać o cerę w ciąży i jakich kosmetyków używać.
    • skóra w ciąży
    Pielęgnacja twarzy w ciąży  – o czym musisz pamiętać?
    • skóra w ciąży
  • Jak dbać o piersi w ciąży?

    Ciąża to czas dużych zmian. Wiele z nich dotyczy biustu przyszłej mamy, dlatego dowiedz się, jak właściwie dbać o piersi w oczekiwaniu na dziecko!
    • skóra w ciąży
    Jak dbać o piersi w ciąży?
    • skóra w ciąży
  • Jak przygotować się do porodu?

    Poród stanowi zwieńczenie 9 miesięcy oczekiwania przyjścia maleństwa na świat. Odpowiednie przygotowanie się do rozwiązania zmniejsza ryzyko powikłań okołoporodowych oraz powikłań późnych.
    • zdrowa mama
    Jak przygotować się do porodu?
    • zdrowa mama

Przeczytaj też

  • Zapalenie pęcherza w ciąży – jak mu zapobiec i jak sobie z nim radzić?

    Czy wiesz, że zapalenie pęcherza w ciąży dotyka około 16% kobiet? Jak sobie z nim radzić? Kiedy udać się do ginekologa? Poznaj domowe sposoby leczenia!
    • dolegliwości ciążowe
    Zapalenie pęcherza w ciąży – jak mu zapobiec i jak sobie z nim radzić?
    • dolegliwości ciążowe
  • Mamo, bez stresu! Stres w ciąży a zdrowie dziecka

    Jak stres w ciąży wpływa na dziecko? Co powinno Cię zaniepokoić i kiedy zacząć szukać wsparcia medycznego? Poznaj sprawdzone sposoby na uspokojenie emocji! 
    • zdrowa mama
    Mamo, bez stresu! Stres w ciąży a zdrowie dziecka
    • zdrowa mama
  • Blizny po ospie u dzieci – czy to w ogóle zniknie?

    Co zrobić, żeby uniknąć blizn po ospie? Jak zmotywować dziecko do tego, żeby nie rozdrapywało krost? Poznaj sposoby na walkę z nieestetycznymi zmianami skórnymi!
    • blizny i rany
    Blizny po ospie u dzieci – czy to w ogóle zniknie?
    • blizny i rany
  • My i bobas na wakacjach: wyprawka dla noworodka na lato [LISTA]

    Jak przygotować się na wakacje z noworodkiem? Co zabrać ze sobą? O czym pamiętać, szykując się do podróży? Tego dowiesz się z naszego artykułu. Zachęcamy do lektury!
    • opieka nad noworodkiem
    • opieka nad niemowlakiem
    My i bobas na wakacjach: wyprawka dla noworodka na lato [LISTA]
    • opieka nad noworodkiem
    • opieka nad niemowlakiem
  • Długie starania o dziecko – jak się nie poddawać?

    Od wielu lat bezskutecznie starasz się o dziecko? Jeśli tak, dowiedz się, co może wpływać na problemy z zajściem w ciążę. Sprawdź, jak ważne jest zminimalizowanie stresu! 
    • płodność
    Długie starania o dziecko – jak się nie poddawać?
    • płodność
  • Połóg po cesarce – inny niż po porodzie naturalnym. Co powinnaś wiedzieć?

    Jesteś po zabiegu cesarskiego cięcia? Jeśli tak, dowiedz się, co zrobić, aby przyspieszyć regenerację organizmu. Sprawdź, czy wolno Ci przystawiać maleństwo do piersi!
    • dolegliwości po ciąży
    Połóg po cesarce – inny niż po porodzie naturalnym. Co powinnaś wiedzieć?
    • dolegliwości po ciąży
  • Jak szybko zajść w ciążę?

    Zależy Ci na jak najszybszym poczęciu dziecka? Jeśli tak, przeczytaj nasz artykuł. Znajdziesz w nim porady dotyczące określania dni płodnych, a także dowiesz się, jakie badania warto wykonać.
    • płodność
    Jak szybko zajść w ciążę?
    • płodność
  • Cukrzyca ciążowa to nie koniec świata. Jak przejść ciążę z cukrzycą?

    Czy wiesz, że cukrzyca ciążowa dotyka około 5% kobiet spodziewających się dziecka? Jak sobie z nią radzić? Na co uważać, układając codzienne menu? Dowiedz się więcej!
    • dolegliwości ciążowe
    • cukrzyca
    Cukrzyca ciążowa to nie koniec świata. Jak przejść ciążę z cukrzycą?
    • dolegliwości ciążowe
    • cukrzyca

Więcej artykułów na ten temat