Witamina C (168)

Sortuj według
Witamina C

Witamina C

Dzięki swoim właściwościom witamina C, czyli kwas askorbinowy, ma szerokie zastosowanie, i to nie tylko w medycynie. Ponieważ wykazuje ona silne działanie przeciwutleniające, jest także wyjątkowo doceniana przez kosmetologów. Nie ulega jednak wątpliwości, że najczęściej wykorzystuje się ją w celach leczniczych oraz do profilaktyki różnych chorób. Najbardziej popularne wydaje się w tej kwestii wspomaganie Twojego systemu odpornościowego.


Rola witaminy C w organizmie


Kwas askorbinowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Ponieważ nasze komórki nie potrafią samodzielnie wyprodukować tego składnika, należy go dostarczyć wraz z pożywieniem.


Witamina C - właściwości


 


Witamina C to przede wszystkim bardzo silny przeciwutleniacz (antyoksydant). W praktyce oznacza to, że ten kwas neutralizuje reaktywne formy tlenu, często siejące spustoszenie w ludzkich tkankach. Ponadto wspomaga on regenerację przeciwutleniaczy hydrofobowych. Dzięki temu spowodowane działaniem wolnych rodników zniszczenia lipidów, białek i kwasów nukleinowych są znacznie mniejsze.


 


A jak kwas askorbinowy wpływa na odporność? Oczywiście duże znaczenie w tej kwestii mają jego właściwości antyutleniające, ale to nie wszystko. Witamina C zmniejsza również produkcję hormonów stresu, które bardzo osłabiają odporność. Ponadto witamina ta zwiększa aktywność komórek odpornościowych (w tym limfocytów) i ma działanie antyhistaminowe.


 


Poza działaniem proodpornościowym, witamina C bierze także udział w produkcji kolagenu. Odpowiada on zarówno za jędrność skóry, jak i tworzenie się chrząstki stawowej. Oznacza to, że witamina C bierze czynny udział we wspieraniu układu kostno-stawowego i odpowiada za jego poprawne funkcjonowanie. Kwas askorbinowy wpływa też na elastyczność stawów i tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji u sportowców.


 


Warto wymienić również inne działania witaminy C – ułatwia ona asymilację żelaza, utrzymuje prawidłowy stan tkanki łącznej (ponieważ wspiera prawidłową syntezę kolagenu), wzmacnia zęby i dziąsła, zabija bakterie powodujące próchnicę oraz stabilizuje psychikę.


 


Podsumowując, najważniejsze funkcje witaminy C w organizmie to:



  • opóźnianie lub zatrzymywanie procesu utleniania,

  • wspomaganie odporności,

  • umożliwienie syntezy kolagenu,

  • aktywacja wielu enzymów,

  • udział w syntezie różnych ważnych związków chemicznych (np. kortykosteroidów czy niektórych neuroprzekaźników).


Witamina C - lek czy suplement diety?


Stwierdzenie, że przyjmowanie witaminy C jest najlepszym sposobem na przeziębienie, to popularny… mit. Wyjątek stanowią maratończycy, narciarze i żołnierze przebywający w bardzo niskich temperaturach. Przyjmowanie przez nich 2 g kwasu askorbinowego dziennie spowodowało zmniejszenie zapadalności na przeziębienie o połowę.


Choć w czasie przeziębienia lub grypy zwiększenie dziennej dawki witaminy C nie ma wpływu na przebieg choroby, to podczas stosowania jej profilaktycznej suplementacji masz szansę zauważyć istotne zmiany. Utrzymywanie właściwego poziomu witaminy C sprawia, że ryzyko przeziębienia w czasie zwiększonej liczby zachorowań może zmaleć o 8% u dorosłych oraz o 14% u dzieci. Dlatego niezwykle ważna jej jest odpowiednia suplementacja.


Witamina C – dawkowanie i zapotrzebowanie


Dobowa dawka witaminy C dla człowieka wynosi od 25 do nawet 120 mg (w zależności od wieku, płci i sytuacji życiowej).


Dawkowanie witaminy C u dorosłych


Kobiety potrzebują jej standardowo 75 mg, a mężczyźni - 90 mg. Ogólnie przyjęta norma mówi, że u osoby dorosłej dzienna dawka spożycia witaminy C nie powinna przekroczyć 1000 mg.


 


Każdy lek i suplement diety należy stosować z rozwagą i zgodnie z zaleceniami lekarza lub producenta. Ta zasada obejmuje również witaminę C. Nie możesz zapominać o tym, że zastosowanie jej w niewłaściwych dawkach (zarówno w postaci jednoskładnikowej, jak i w postaci suplementu) wiąże się z ryzykiem przedawkowania. Dlatego na pytanie: “Witamina C 1000 mg - ile razy dziennie ją łykać?” odpowiedź brzmi: Maksymalnie 1 raz, i to najlepiej po konsultacji z lekarzem.


 


A jak wygląda zapotrzebowanie na kwas askorbinowy u szczególnych grup osób, takich jak dzieci czy kobiety w ciąży?


Witamina C dla dzieci


Witamina C dla niemowląt i dzieci również jest bardzo ważna. Niemowlęta do 28 dnia życia potrzebują 25-40 mg kwasu askorbinowego. Gdy dziecko osiągnie już wiek 2 lat, dawkę można zwiększyć do 50 mg. Na rynku są dostępne preparaty przeznaczone specjalnie dla najmłodszych – m.in. musujące tabletki do rozpuszczania w wodzie, krople i syropy, ale także lizaki czy żelki, których głównym składnikiem jest witamina C. Apteka internetowa Dr.Max także ma je w swojej ofercie.


 


Witamina C w ciąży i w czasie laktacji


Kwas askorbinowy należy do witamin, które są bezpieczne dla kobiet w ciąży, ponieważ jego nadmiar nie gromadzi się w organizmie. Kobieta w ciąży potrzebuje 100 mg witaminy C, a w czasie laktacji - nawet 120 mg.


Witamina C - objawy niedoboru


Niedobór kwasu askorbinowego prowadzi do wystąpienia licznych dolegliwości. Jednak rozwinięcie się poważnej choroby spowodowanej awitaminozą poprzedzają pewne sygnały ostrzegawcze.


 


Jakie są objawy niedoboru witaminy C?



  • Szybkie męczenie się,

  • senność,

  • skłonność do pojawiania się siniaków,

  • brak apetytu,

  • suchość skóry,

  • spadek odporności fizycznej i psychicznej.


 


Na szczęście w krajach rozwiniętych niedobór witaminy C jest rzadko spotykany. Najczęściej dotyka on osoby palące papierosy, co skutkuje pojawianiem na ich skórze wielu drobnych zmarszczek.


Witamina C – skutki niedoboru


Najbardziej znanym efektem niedoboru witaminy C jest szkorbut, czyli krwawienie i owrzodzenie dziąseł oraz wypadanie zębów, kruchość i łatwe pękanie naczyń krwionośnych, bóle stawów, nieprawidłowe zrastanie się kości oraz powolne gojenie się ran.


Przedawkowanie witaminy C i skutki uboczne


Witaminę C oczywiście można przedawkować. Jej nadmiar nie jest toksyczny, ale może wywoływać różnego rodzaju dolegliwości. Są to m.in. bóle brzucha, nudności, biegunka, wymioty, wysypka na skórze i nagłe obniżenie odporności. Witamina C rozpuszcza się w wodzie, dzięki czemu nie gromadzi się w organizmie, a jej wydalanie następuje z moczem oraz potem. Cała nadwyżka kwasu askorbinowego jest więc usuwana z Twojego organizmu.


Witamina C w tabletkach czy w innej formie?


Witamina C dostępna jest w różnych formach. Do najbardziej powszechnych należą: witamina C – tabletki oraz witamina C – krople. Z kolei witamina C do rozpuszczania pozwoli Ci podzielić maksymalną dobową dawkę na mniejsze porcje (np. po 200 mg), które są dużo lepiej wykorzystywane przez organizm.


Jeżeli więc preferujesz przyjmowanie witamin w formie płynu, na aptecznych półkach dostępna jest również rozpuszczalna witamina C w proszku.


Naturalna witamina C - gdzie jest jej najwięcej?


Powszechnie wiadomo, że kwas askorbinowy występujący w produktach spożywczych jest najlepiej przyswajalny dla ludzkiego organizmu. Gdzie występuje naturalna witamina C? Najwięcej kwasu askorbinowego znajdziesz w owocach, warzywach i ziołach.


Oto najlepsze źródła witaminy C:



  • natka pietruszki,

  • czerwona papryka,

  • warzywa kapustne (kapusta, brukselka, brokuł, kalafior),

  • owoce dzikiej róży,

  • czarne i czerwone porzeczki,

  • cytrusy,

  • kiwi.


Witamina C - cena


W zależności od formy (tabletki, krople, w proszku), składu oraz od pojemności opakowania zmienia się cena produktów z witaminą C.