Witamina D (196)

Sortuj według
Witamina D

Witamina D

Witamina D jest jednym z najważniejszych składników niezbędnych do poprawnego funkcjonowania organizmu. Zarówno niedobór witaminy D, jak również jej nadmiar, może prowadzić do poważnych konsekwencji dla Twojego zdrowia. W jakich postaciach dostępna jest witamina D3? Jaką kupić, aby uzupełniać codzienne zapotrzebowanie organizmu? Gdzie naturalnie występuje witamina D3?


Co to jest witamina D?


Witamina D to tak naprawdę zbiór rozpuszczalnych w tłuszczach związków chemicznych, z których największe znaczenie dla organizmu mają witamina D3 (cholekalcyferol) oraz witamina D2 (ergokalcyferol). Ta grupa związków odpowiada za szereg procesów, dlatego dostarczanie witaminy D w odpowiednich dawkach jest niezwykle ważne dla Twojej dobrej kondycji i samopoczucia.


Witamina D a D3 - czym się różnią?


Najprościej rzecz ujmując, witamina D3 jest jednym z najważniejszych elementów składowych mieszaniny substancji znanych jako witamina D. Większość preparatów zawiera witaminę D3, ponieważ uważa się, że lepiej zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na witaminę D.


 


Idąc dalej, jaka jest różnica między witaminą D3 a D2? Witaminę D3 pozyskuje się ze źródeł zwierzęcych, a D2 - z roślinnych. Jeśli więc szukasz produktu, który można określić mianem “wegańska witamina D”, potrzebujesz właśnie witaminy D2.


Właściwości witaminy D


Jakie są właściwości i funkcje witaminy D w Twoim organizmie?



  • wzmacnianie mięśni,

  • odpowiednia mineralizacja kości,

  • wpływ na wchłanianie się wapnia i fosforu w przewodzie pokarmowym,

  • zapewnienie prawidłowego wzrostu,

  • zmniejszenie ryzyka alergii, chorób autoimmunologicznych czy nowotworów,

  • wspomaganie pamięci i koncentracji.


Wskazania do stosowania witaminy D


Bardzo wielu Polaków cierpi na niedobór witaminy D, chociaż nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. Tak naprawdę w naszym klimacie suplementacja tej witaminy wydaje się koniecznością (oczywiście po konsultacji z lekarzem i ustaleniu właściwej dawki). Witaminę D warto zacząć suplementować już od pierwszych dni życia (i to niezależnie od sposobu karmienia).


Witamina D dla dzieci


Witamina D3 dla dzieci ma ogromne znaczenie, ponieważ wpływa na poprawny rozwój kości i postawy kręgosłupa. Niedobory witaminy D u dzieci przyczyniają się do rozwoju m.in. krzywicy. Witamina D3 dla niemowląt jest jeszcze ważniejsza. Na wczesnym etapie rozwoju witamina D rzutuje na prawidłowość procesu zrastania ciemiączka czy utrzymanie właściwego napięcia mięśniowego. Odpowiednio suplementowana witamina D dla noworodka zapewnia jego dobry rozwój.


Witamina D dla dorosłych


Odpowiednia suplementacja witaminy D3 ma duże znaczenie także dla Twojego zdrowia. Przyjmowanie zalecanej dziennej dawki wyraźnie wpływa na zwiększenie wytrzymałości kości, w tym także zębów. Ponadto witamina D wspiera pracę układu krążenia i zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów. Jest to szczególnie istotne u osób prowadzących aktywny tryb życia. Jednak również osoby wykonujące pracę biurową powinny zwrócić uwagę na odpowiednią suplementację.


 


Praca siedząca przyczynia się bowiem do zwiększonego ryzyka zapadnięcia na wiele chorób (w tym chorób układu krążenia), osłabienia mięśni, a także kości. Odpowiednie dawkowanie witaminy D pomoże zminimalizować ryzyko wystąpienia przewlekłych chorób i schorzeń.


 


Jednym ze źródeł tej witaminy jest słońce (a dokładniej promienie słoneczne, dzięki którym witamina D wytwarzana jest w skórze). Jednak zimowe miesiące i praca biurowa nie sprzyja naturalnemu powstawaniu tej witaminy. Dlatego też z czasem mogą pojawiać się objawy niedoboru.


Witamina D – niedobór


Niedobór witaminy D ma skutki, które często możesz odczuwać na co dzień. Jest to przede wszystkim zmęczenie i osłabienie organizmu, bóle głowy oraz oczu, brak apetytu, apatia oraz ból mięśni.


 


Osoby dorosłe mogą również zachorować na osteoporozę. Pojawiają się skurcze, słabną mięśnie, mogą też wystąpić problemy z chodzeniem. Poza narządami ruchu niedobór witaminy D może objąć także inne obszary Twojego organizmu. Negatywne konsekwencje zaburzonego stężenia tego składnika w organizmie dotykają także układu pokarmowego, jamy ustnej czy zębów.


Jak uzupełniać witaminę D w naszym organizmie?


Najlepszym sposobem na uzupełnienie niedoborów jest ruch na świeżym powietrzu, najlepiej przez co najmniej pół godziny. Jednak przez dużą część roku w naszej szerokości geograficznej pogoda nie sprzyja spacerom.


 


W takiej sytuacji pomocne mogą okazać się suplementy, w których zawarta jest witamina D3. Apteka Dr.Max oferuje szeroki wybór produktów, w których głównym składnikiem jest właśnie witamina D. Dla niemowląt dostępna jest w formie doustnego aerozolu, natomiast dla dorosłych najczęściej występuje w formie tabletek lub kapsułek. Dostępna jest również witamina D3 w kroplach oraz witamina D dla dzieci w bezpiecznej dla zdrowia dawce.


Witamina D - dawkowanie


W przypadku witaminy D często stosuje się pewną wystandaryzowaną jednostkę. 1 µg to 40 jednostek międzynarodowych (j.m. lub I. U.). Zalecana dawka witaminy D zależy od wieku, płci, masy ciała, sytuacji życiowej i stanu zdrowia danej osoby. Lista poniżej zawiera standardowe wytyczne.


Witamina D - norma dobowa



  • noworodki (0-6 miesięcy): 400 j.m.,

  • niemowlęta (6-12 miesięcy): 400-600 j.m.,

  • dzieci (1-10 lat): 600-1000 j.m.,

  • młodzież i dorośli (11-65 lat): 800-2000 j.m.,

  • seniorzy (65-75 lat): 800-2000 j.m.,

  • najstarsi seniorzy (powyżej 75 lat): maks. 2000 j.m.,

  • kobiety w ciąży i w czasie laktacji: 2000 j.m.


 


Pamiętaj jednak, że to lekarz powinien zalecić niezbędną dawkę, w jakiej potrzebna Ci jest ta substancja. Na przykład witamina D w ciąży jest równie ważna, co w czasie jej planowania. Jeśli planujesz powiększenie rodziny, porozmawiaj o suplementacji ze specjalistą.


Witamina D 2000, 4000 - co to znaczy?


Popularne oznaczenie na preparacie – witamina D 2000 – oznacza najczęściej stosowaną codzienną dawkę u osoby dorosłej, która znajduje się w jednej kapsułce (2000 jednostek, czyli 50 µg). Dlatego dla niektórych to właśnie kapsułki lub tabletki są najwygodniejszą formą suplementacji tej witaminy. Preparat opisany jako “Witamina D 4000” zawiera 100 µg tej witaminy.


 


Tabletki, kapsułki czy kropelki zawierają różne stężenie składnika i stosowane są w zależności od indywidualnego zapotrzebowania. Należy na to zwrócić szczególną uwagę, ponieważ większość preparatów z witaminą D dostępna jest bez recepty.


 


Warto również sięgnąć po zestawy witamin, w których zawarta jest witamina D. Apteka Dr.Max oferuje preparaty, w których znajdziesz także inne witaminy niezbędne dla poprawnego funkcjonowania organizmu. Uzupełniający się duet to witamina D + K2. Witamina K2 ma istotny wpływ na prawidłową kondycję tętnic i naczyń krwionośnych. Wspiera również procesy biologiczne takie jak odnowa tkanek czy wzrost komórek. Wspomaga także wytrzymałość kości.


Witamina D - czy można ją przedawkować?


W praktyce, jeśli dostarczamy naszemu organizmowi witaminę D w pożywieniu lub wystawiając się na działanie promieni słonecznych, nie da się jej przedawkować. Problem może się za to pojawić, gdy nadużywamy preparatów witaminowo-mineralnych. Przekraczanie zalecanej dawki jest toksyczne, dlatego zawsze należy bezwzględnie trzymać się wytycznych lekarza.


Witamina D – nadmiar


Nadmiar witaminy D w organizmie zdarza się dużo rzadziej niż jej niedobór. Jego najczęstsze objawy to dolegliwości ze strony układu pokarmowego (nudności, wymioty, biegunka, zaparcia, brak apetytu), wzmożona potliwość i pragnienie, osłabienie, rozdrażnienie czy świąd skóry. U dzieci występuje również spowolnienie wzrostu.


Witamina D - źródła


W czym jest witamina D? Podobnie jak większość innych witamin, również witamina D znajduje się w niektórych produktach żywieniowych. Niestety, w znacznej większości są to tłuste ryby morskie, jak łosoś, węgorz, czy makrela, które nie należą do często spożywanych produktów. Ich sporadyczne spożywanie jest niewystarczające, aby uzupełnić codzienne zapotrzebowanie.


Witamina a słońce


Nie bez powodu witamina D jest określana jako “witamina słońca”. Komórki skóry wytwarzają witaminę D dzięki promieniom słonecznym. Dlatego tak istotne są nawet półgodzinne spacery, a kiedy słońca brak, uzupełnianie dawki witaminy D poprzez dodatkową suplementację.


Witamina D3 - cena


W zależności od formy (witamina D w kroplach/tabletkach/aerozolu) oraz wielkości opakowania zmienia się cena preparatów, których głównym składnikiem jest witamina D.