Dna moczanowa – zapobieganie podagrze u mężczyzn

8. 2. 2018 · Magdalena Stoczyńska · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Dna moczanowa – zapobieganie podagrze u mężczyzn

Dna moczanowa to choroba, która atakuje nagle. Zwykle związana jest z Twoim sposobem odżywiania się. Dna moczanowa, czyli podagra staje się powoli kolejną chorobą cywilizacyjną i w głównej mierze dotyczy mężczyzn. Żeby łagodzić objawy choroby i zapobiegać jej nawrotom, warto stosować zdrową i zbilansowaną dietę oraz unikać pewnych kategorii produktów. Dowiedz się, jak wygląda napad dny moczanowej i jak możesz mu zapobiec.

Co to jest dna moczanowa i kogo dotyczy?

Dna moczanowa spowodowana jest odkładaniem w tkankach kryształów moczanu sodu, które powstają w wyniku nieprawidłowego metabolizmu puryn – jednego ze związków chemicznych niezbędnych w ludzkim organizmie. Najczęściej zajmuje stawy, co zazwyczaj objawia się atakami bardzo silnego bólu, obrzękiem i zaczerwienieniem stawu.

Dna moczanowa występuje głównie mężczyzn w średnim i starszym wieku. Częstotliwość występowania dny moczanowej zwiększa się wraz z dostatnim życiem, co wiąże się z nieprawidłową dietą, otyłością i innymi chorobami cywilizacyjnymi, jak np. nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, czy choroba niedokrwienna serca.

Jakie są objawy dny moczanowej?

Dna moczanowa najczęściej rozpoczyna się atakiem zapalenia pojedynczego stawu – najczęściej jest to staw palucha, ale mogą to być również inne stawy stopy, staw kolanowy, barkowy, nadgarstek, stawy palców rąk. Charakterystyczny jest bardzo silny ból stawu, który pojawia się najczęściej w nocy, nasila się i staje się trudny do zniesienia. Zaatakowany staw jest obrzęknięty, zaczerwieniony i gorący. Może wystąpić dodatkowo gorączka z dreszczami oraz uczucie ogólnego rozbicia.

Dolegliwości, nawet nieleczone mijają stopniowo w ciągu kilku dni. Chociaż z reguły zapalenie dotyczy jednego stawu, może też wystąpić zapalenie kilku stawów w tym samym czasie lub dolegliwości „przenoszą się” z jednego stawu na kolejny. Po pierwszym ataku dny następuje okres wycofania objawów choroby. W tym momencie kluczowe jest wprowadzenie zmiany stylu życia, a także często konieczne okazuje się leczenie farmakologiczne.

ból kolan

Jak wygląda profilaktyka dny moczanowej?

Żeby zapobiegać dnie moczanowej:

  • dbaj o utrzymanie prawidłowej masy ciała,
  • ogranicz spożycie alkoholu – głównie czerwonego wina i piwa,
  • pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu – wypijaj co najmniej 2 litry płynów w ciągu dnia,
  • zaprzestań palenia tytoniu,
  • kontroluj ciśnienie tętnicze krwi, sprawdzaj okresowo poziom cukru, lipidów w krwi,
  • stosuj odpowiednią dietę.

Jak wygląda dieta przy dnie moczanowej?

W przypadku dny moczanowej dieta stanowi bardzo ważny element terapii. Jest pomocna w zapobieganiu nawrotom choroby i łagodzeniu jej objawów.

Dieta w dnie moczanowej zależy od stanu zaawansowania choroby. I tak: w czasie napadu dieta powinna być bardziej rygorystyczna, ale w okresie remisji choroby możesz pozwolić sobie na nieco więcej.

Najważniejsza jest zasada pięciu małych posiłków na dobę. Ważne, żeby tego przestrzegać i nie kumulować jedzenia, np. w dwóch dużych posiłkach dziennie. Ostatni posiłek zjeść na 3 − 4 godziny przed snem. W ten sposób unikniesz zatrzymywania się w organizmie większej ilości kwasu moczowego.

Przy dnie moczanowej warto wyeliminować z diety pewne produkty spożywcze. 

dieta przy dnie moczanowej

Jeśli cierpisz na podagrę, warto uważać na te produkty:

  • podroby (np. wątróbki, serca, nerki, ozorki),
  • ryby i przetwory rybne (np. szproty, śledzie, sardynki, tuńczyk, łosoś, dorsz, sandacz, mintaj),
  • wędliny, kiełbasy, parówki,
  • warzywa strączkowe (np. ciecierzyca, soja, fasola, groszek),
  • mięso, głównie mięso czerwone (np. wołowina, jagnięcina, wieprzowina, drób, dziczyzna),
  • grzyby,
  • czekolada,
  • warzywa (np. szpinak, kukurydza, bakłażany, papryka, cykoria, kapusta, roszponka, ogórki, marchew, kalarepa, sałata, rzodkiewki, buraki, ziemniaki, pomidory, cukinie, kalafior, seler, szparagi, cebula),
  • owoce (np. jabłka, gruszki, wiśnie, ananas, kiwi, czereśnie, śliwki, truskawki, pomarańcze, banany),
  • przetwory zbożowe (pieczywo razowe, pszenne), ryż, kasze, makarony,
  • mleko i przetwory mleczne,
  • jaja,
  • orzechy.

 

Więcej artykułów na ten temat

Magdalena Stoczyńska