Ból piszczeli – jakie są przyczyny i jak radzić sobie z bólem kości piszczelowej?

21. 10. 2022 · Ewelina Zygmunt · 5 minut czytania
  • urazy mięśni i stawów

Ból piszczeli może dotknąć zarówno osoby uprawiające sport, jak i te, które stronią od aktywności fizycznej. Schorzenie objawia się tkliwością kości piszczelowej oraz piekącym bólem w przedniej części podudzia. Kontuzja zazwyczaj nie jest groźna, jednak zdarza się również, że piszczel boli na skutek poważnych urazów i chorób. Sprawdź, jakie czynniki wywołują ból i jak sobie z nim poradzić.

Ból kości piszczelowej – przyczyny

Przyczyny bólu w obrębie piszczeli mają różnorodny charakter. Należą do nich między innymi:

  • Nieprawidłowo dobrane obuwie – przede wszystkim mowa o zbyt ciasnych butach oraz takich, które zaburzają nasz naturalny chód (np. wysokie obcasy). Mają one niekorzystny wpływ na ścięgna Achillesa. Wówczas stopa znajduje się w niefizjologicznym ułożeniu, co prowadzi do licznych ucisków, mikrouszkodzeń oraz stanów zapalnych w obrębie tkanek, powodując między innymi ból piszczeli,
  • Brak równowagi mięśniowej – nadmierne napięcie mięśni goleni z powodu przeciążeń może doprowadzić do powstania w ich rejonie punktów o dużej wrażliwości (punktów spustowych), powodując ból piszczeli,
  • Błędy treningowe – często powtarzanymi błędami treningowymi jest pomijanie rozgrzewki, bieganie po twardej nawierzchni, czy zbyt intensywny trening,
  • Choroby i kontuzje w obrębie kości piszczelowej – do najczęstszych kontuzji wysiłkowych należy naderwanie mięśnia łydki. Ponadto schorzeniem, które może prowokować ból w obrębie górnej części kości piszczelowej, jest choroba Osgooda-Schlattera, dotykająca głównie nastolatków w okresie intensywnego wzrostu.

Ciągły ból piszczeli może być także zwiastunem choroby zakrzepowej lub przewlekłej niewydolności żylnej. Często towarzyszą temu zmiany troficzne skóry – pajączki i żylaki. Wiele osób cierpiących na schorzenia ze strony stawów uskarża się na ból kończyn dolnych pod wpływem gwałtownych zmian atmosferycznych. Ta wrażliwość zwana meteopatią objawia się również zaostrzeniem przewlekłych chorób lub zmianami nastroju.

Nieleczony, przewlekły ból piszczeli może prowadzić do powstania:

  • Syndromu napięcia przyśrodkowej części piszczeli z dodatkowym objawem opuchniętych nóg,
  • Zespołu ciasnoty przedziałów powięziowych z narastającym bólem w przednio-bocznej części piszczeli, obrzękiem i osłabieniem siły mięśniowej,
  • Zmęczeniowego złamania kości piszczelowej na skutek powtarzających się mikrourazów.
Ból kości piszczelowej przyczyny

Co zrobić i jak złagodzić ból piszczeli?

Aby złagodzić ból piszczeli i nie dopuścić do pogłębiania problemu, w pierwszej kolejności powinniśmy zapewnić tkankom czas na odpoczynek i regenerację. Warto wówczas wprowadzić aktywność fizyczną, która nie będzie powodowała obciążeń układu kostno-mięśniowego np. jazdę na rowerze lub pływanie. Przy intensywnym bólu i obrzęku ulgę przyniosą okłady z lodu, przykładane do bolesnego obszaru przez 10-15 minut co 2-3 godziny. W łagodzeniu bólu goleni bardzo dobre rezultaty daje również aplikacja taśm kinezjologicznych. Kinesiotaping znacznie odciąża mięśnie kończyn dolnych i wspomaga proces gojenia oraz przywraca właściwe napięcie mięśniowe. 

Równie istotne jest wychwycenie czynników mogących wpływać na rozwój dysfunkcji i dążenie do ich zmiany lub całkowitej eliminacji. Po przerwie w treningu powszechnym błędem jest szybki powrót do zbyt dużych obciążeń. Dlatego należy zmodyfikować obciążenia treningowe tak, aby bezpiecznie powrócić do uprawiania sportów, nie nabawiając się w krótkim czasie kolejnej kontuzji. Kluczowa jest również dbałość o dobór obuwia lub wkładek ortopedycznych korygujących ustawienie stóp i amortyzujących przeciążenia. Jeśli mimo doraźnych działań ból nóg nie ustępuje, należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.
Jak załagodzić ból piszczeli

Jak leczyć bolące piszczele?

Leczenie bólu piszczeli powinno skupić się na odnalezieniu przyczyny wywołującej schorzenie. W przypadku podejrzenia poważniejszych chorób należy rozszerzyć diagnostykę o zdjęcie RTG, scyntygrafię kości oraz badanie dopplerowskie. Skuteczną metodą terapii jest fizykoterapia: laser, ultradźwięki, magnetoterapia, a także masaż manualny. Działania ograniczają stan zapalny i usprawniają proces gojenia tkanek w obrębie piszczeli. Nieprzyjemne objawy warto złagodzić, stosując maści na stawy i ból mięśni, których zadaniem będzie redukcja stanu zapalnego oraz działanie przeciwbólowe. Jeśli dysfunkcja wywołana została przez uraz mechaniczny, a w obrębie piszczeli doszło do powstania krwiaka, ulgę przyniesie maść na siniaki.
Jak leczyć bolące piszczele

Ćwiczenia na ból piszczeli

Ćwiczenia na bolące piszczele skupiają się przede wszystkim na rozluźnieniu i rozciągnięciu określonych mięśni, aby dążyć do poprawy równowagi mięśniowo-powięziowej kończyny dolnej. Ćwiczenia wykonuj regularnie 3-5 seriami po 10 powtórzeń.

  1. Stanie na krawędziach stóp – ćwiczenie ma za zadanie rozciągnąć mięsień strzałkowy krótki. Możesz je wykonać zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Stopy oprzyj pełną powierzchnią na podłożu, następnie skieruj wewnętrzną część obu stóp równocześnie ku górze tak, aby ich zewnętrzna krawędź stykała się z podłożem. Postaraj się wytrzymać w takiej pozycji kilka sekund.
  2. Przysiad na piętach – celem ćwiczenia jest rozciąganie mięśnia piszczelowego przedniego. Uklęknij na oba kolana, stopy ułóż równolegle do goleni tak, aby podbicie stopy stykało się z podłożem. Następnie delikatnie usiądź na piętach. Jeśli czujesz duży dyskomfort, pod pośladki podłóż poduszkę.
  3. Przyciąganie pięty – do wykonania ćwiczenia potrzebna będzie taśma rehabilitacyjna, ręcznik lub szarfa. W pozycji siedzącej unieś jedną nogę równolegle do podłoża tak, aby stopa była uniesiona ku górze. Przełóż szarfę przez stopę, trzymając jej oba końce w rękach i naciągając ją w swoją stronę. Prawidłowe wykonywanie tego ćwiczenia polega na powolnym unoszeniu stopy, by opór taśmy był odczuwalny.

Podsumowanie

Ból kości piszczelowej w większości przypadków nie oznacza poważnych schorzeń, często zmiana nawyków treningowych przyniesie ulgę. Jednak przewlekłych dolegliwości nie należy bagatelizować i zawsze warto udać się na konsultację lekarską lub fizjoterapeutyczną.

Źródła:
  1. Gajewski, Interna Szczeklika, Medycyna Praktyczna, Kraków 2021
  2. Stasiewicz, J. Ślężyński, Urazowość wśród biegaczy, Polish Journal of Sports, Medycyna Sportowa, https://medycynasportowa.edu.pl/resources/html/article/details?id=205642, [dostęp 9.10.2022]
  3. A. Dziak, S. Tayara, Urazy i uszkodzenia w sporcie, wyd. Kasper, Kraków 2000. 

Najnowsze artykuły

Przeczytaj też

Więcej artykułów na ten temat