Zmęczenie (45)

Zmęczenie jest czymś naturalnym dla Twojego ciała — to znak, że dobrze wykonałeś swoje zadania i czas na zasłużony odpoczynek. Ale co robić, gdy ten stan nie mija albo pojawia się za wcześnie, np. z samego rana, zanim zaczniesz pracę? Być może warto sięgnąć po leki i suplementy na zmęczenie.

Sortuj według
Zmęczenie

Zmęczenie

Objawy i przyczyny ustawicznego zmęczenia

Zespół chronicznego zmęczenia (z ang. Chronic Fatique Syndrom, CFS) to złożone zaburzenie, którego głównym objawem jest uczucie krańcowego wyczerpania trwające od minimum 6 miesięcy. Poza tym u pacjenta musi wystąpić co najmniej 4 z 8 kluczowych symptomów:

  • zaburzenia pamięci i koncentracji,
  • ból gardła/chrypka,
  • powiększenie szyjnych lub pachowych węzłów chłonnych,
  • nieuzasadnione bóle mięśni
  • „wędrujące” bóle stawów (bez obrzęku i zaczerwienienia),
  • nietypowe bóle głowy,
  • sen, który nie daje wypoczynku,
  • wyczerpanie po wysiłku fizycznym/psychicznym trwające dłużej niż dobę.

Przewlekłe zmęczenie może być objawem wielu chorób, od infekcji po zaburzenia psychiczne, dlatego dopiero dogłębna analiza stanu zdrowia umożliwia postawienie właściwej diagnozy. Poza tym u podstawy ciągłego uczucia wyczerpania często leży inna dolegliwość (np. anemia, bezdech senny, cukrzyca, fibromialgia, choroby układu krążenia itd.). Leki na zmęczenie dobiera się więc w oparciu o poznanie podłoża spadku energii. 

Sposoby na poprawienie samopoczucia i zwiększenia energii

Pewna miara stresu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak jeśli jego poziom przekracza bezpieczną granicę, działa to destrukcyjnie na Twoje ciało. Może doprowadzić nie tylko do CFS, ale też wyczerpania nerwowego, wypalenia i poważnych zaburzeń psychicznych (m.in. depresji). 

Aby zwiększyć poziom energii, przede wszystkim musisz zredukować poziom stresu — zadbać o jadłospis, ruszać się na świeżym powietrzu albo sięgnąć po leki na zmęczenie. Znajdź też czas na relaks i „cyfrowy detoks” przed snem — wyłącz komputer czy telefon co najmniej pół godziny przed pójściem do łóżka. Poza tym dobrze przewietrz sypialnię.

Odpowiednia dieta

Unikaj fast-foodów, słodyczy i wysoko przetworzonej żywności, których spożywanie daje tylko chwilowy zastrzyk energii. Zamiast nich wybierz owoce i warzywa, bogate w witaminy i minerały, które dostarczają także suplementy na zmęczenie. Dbaj też o odpowiedni poziom nawodnienia i unikaj używek.

Aktywność fizyczna

Gdy czujesz się skrajnie wyczerpany, nawet myśl o jakiejkolwiek aktywności fizycznej może „boleć”. Zacznij powoli — od spokojnego spaceru na świeżym powietrzu, jazdy na rowerze albo truchtu. Ruch pomoże Ci nabrać dystansu do problemów i wyzwoli przypływ endorfin — hormonów szczęścia.

Suplementy na zmęczenie

Suplementy na zmęczenie zawierają substancje, które dodają energii — kofeinę, żeń-szeń czy guaranę. Warto po nie sięgnąć, żeby poprawić swoje samopoczucie.

Leki na zmęczenie i kontrolne badania

Przyczyną wyczerpania często są niedobory różnych pierwiastków i witamin, dlatego leki na zmęczenie mają na celu uzupełnienie ich braków. W ich składzie znajdziesz witaminy z grupy B, magnez, żelazo, selen czy potas. Bardzo ważne jest monitorowanie poziomu mikro- i makroelementów w organizmie, więc nie wahaj się poprosić lekarza o skierowanie na badania kontrolne.