1,5 milionów Polaków cierpi na zespół bezdechu sennego. Jak mu zapobiegać?

1. 12. 2017 · Agnieszka Dusza · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
1,5 milionów Polaków cierpi na zespół bezdechu sennego. Jak mu zapobiegać?

Niby w nocy śpisz, ale ciągle budzisz się z bólem głowy i w ciągu dnia dopada Cię zmęczenie, a do tego partner cały czas narzeka, że chrapiesz? To wszystko może świadczyć, że cierpisz na zespół bezdechu sennego, który jest bardzo często lekceważony, a w gruncie rzeczy może być niesamowicie niebezpieczny dla zdrowia. Jak sobie z nim radzić?

Zespół bezdechu sennego – czym jest i jakie są jego przyczyny?

Obturacyjny bezdech senny jest chorobą, w której podczas snu dochodzi do wielokrotnego, powtarzającego się zatrzymania lub spłycenia przepływu powietrza przez drogi oddechowe na poziomie gardła. Każdy taki epizod trwa dłużej niż 10 sekund, a jego następstwem jest poranny ból głowy, zmęczenie i brak koncentracji w ciągu dnia. 

Jak wynika z badań przedstawionych przez prof. Zbigniewa Gacionga z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego:

Na zespół bezdechu sennego, groźne zaburzenie oddychania podczas snu, cierpi 1,5 mln Polaków, ale diagnozę postawioną ma najwyżej promil z nich

– podaje Polska Agencja Prasowa (PAP).

Taki sen nie pozwala Twojemu organizmowi wypocząć. Śpisz niespokojnie i często się budzisz, żeby zaczerpnąć powietrza. Problem ze snem mogą mieć również Twoi bliscy, ponieważ całą noc chrapiesz. Chrapanie jest jednym z pierwszych objawów bezdechu sennego. 

Bezdech senny – przyczyny

Przyczyną bezdechu sennego jest spadek napięcia mięśni i zapadanie się ściany gardła, co prowadzi do zmniejszenia się jego światła, a nawet do jego całkowitego zamknięcia. Twój organizm zostaje odcięty od dostępu tlenu, co sprawia, że rytm serca przyspiesza, a Ty się budzisz, choć często nawet nie masz o tym pojęcia.

Co sprzyja powstawaniu bezdechowi sennemu?

  • nieprawidłowości w budowie dróg oddechowych (m.in. polipy, skrzywiona przegroda nosowa, nieprawidłowa budowa żuchwy)
  • otyłość
  • używki (alkohol, papierosy)
  • nadmierna ilość pokarmu spożywana przed snem

Bezdech senny powoduje rozdrażnienie i zmęczenie w ciągu dnia oraz zwiększa ryzyko nadciśnienia, zawału, a nawet udaru.

Bezdech senny – zapobieganie w kilku krokach

1. Nie dopuść do nadwagi – otyłość jest Twoim wrogiem, dbaj o odpowiednią dawkę ruchu i o zdrową dietę.

2. Zadbaj o odpowiednią higienę snu – staraj się zawsze kłaść do łóżka o tej samej porze i wstawaj po około 8 godzinach.

3. Unikaj spożywania nawet niewielkich ilości alkoholu przed snem.

4.Odpuść sobie ostatni nocny posiłek.

5. Spróbuj spać na boku – u osób z tzw. bezdechem pozycyjnym ten sposób się sprawdza i jest bardzo pomocny.

6. Unikaj leków, które zmniejszają napięcie mięśniowe – mogą dodatkowo nasilać bezdech w trakcie snu.

7. Skosultuj się z laryngologiem, bo być może w Twoim przypadku bezdech może być spowodowany nieprawidłowościami dróg oddechowych, a zabieg pomoże pozbyć Ci się problemu.

A co jeśli specjalista już zdiagnozował u Ciebie bezdech?

Zapobieganie dalej jest możliwe, jednak nie wystarczy już tylko zmiana trybu życia, tutaj musi zostać wdrożone już specjalne leczenie.

Maska na bezdech senny

Najskuteczniejszą i najczęściej stosowaną metodą jest wspomaganie oddychania w czasie snu stałym, dodatnim ciśnieniem w drogach oddechowych. Zakładana na noc maska, która jest połączona z aparatem wytwarzającym dodatnie, stałe ciśnienie w drogach oddechowych, przywraca prawidłowy przepływ powietrza. Chrapanie i bezdech zostają zlikwidowane, a rozdrażnienie i senność spowodowane brakiem snu znikają.

bezdech senny

Leczenie ortodontyczne lub operacyjne na bezdech senny

O wiele rzadziej stosowane jest leczenie ortodontyczne czy operacyjne (choć i takie sytuacje się zdarzają). W tym pierwszym przypadku na noc zakłada się aparat, który wysuwa żuchwę lekko do przodu. Mięśnie gardła napinają się, a chrapanie i bezdech zostają zlikwidowane.

Operacje natomiast przeprowadzane są w przypadkach, kiedy bezdech spowodowany jest nieprawidłowościami występującymi w drogach oddechowych. W zależności od istniejącej przeszkody wykonuje się odpowiedni zabieg np. wyprostowania przegrody nosowej czy usunięcia polipów.

Bez względu na zastosowaną metodę efekt jest ten sam – zostaje przywrócony odpowiedni przepływ powietrza, a Ty śpisz spokojnie i nie ma mowy o jakimkolwiek zmęczeniu.

Więcej artykułów na ten temat

Agnieszka Dusza