To zwykłe przemęczenie czy już anemia? Sprawdź!

17. 10. 2017 · Agnieszka Raczkowska · 4 minuty czytania
  • choroby
To zwykłe przemęczenie czy już anemia? Sprawdź!

Niedokrwistość z niedoboru żelaza należy do najczęściej występujących odmian anemii. Objawy w postaci ciągłego zmęczenia, obniżonego nastroju i bólów głowy mogą przydarzyć się każdemu i łatwo jest je pomylić z symptomami przepracowania. Na anemię szczególnie są narażone miesiączkujące kobiety, dorastająca młodzież, krwiodawcy oraz sportowcy. Jeśli znajdujesz się w grupie ryzyka, to wiedz, że z anemią zwykle można sobie poradzić samodzielnie, przestrzegając kilku zasad w codziennej diecie.

Co to jest anemia?

Niedokrwistość, nazywana popularnie anemią, charakteryzuje się niskim poziomem hemoglobiny i czerwonych ciałek we krwi. Niedostateczna podaż lub nadmierna utrata żelaza hamuje syntezę hemoglobiny, wchodzącej w skład czerwonych krwinek.

Jak zapewne pamiętasz z lekcji biologii, rolą czerwonych krwinek jest dostarczanie tlenu do wszystkich tkanek i narządów ciała. Gdy żelaza jest mało, czerwonych krwinek również. Wtedy organizm cierpi z powodu niedotlenienia - staje się osowiały i pozbawiony energii. Nieleczona anemia może być bardzo groźna w skutkach.

Anemia z niedoboru żelaza: przyczyny

Co to anemia – już wiesz. W dalszej części artykułu poznasz dokładniej jej przyczyny, objawy oraz sposoby leczenia i zapobiegania dietą.

Anemia bardzo często przytrafia się osobom, które:

  • Spożywają zbyt małe ilości „produktów żelazowych”. Winą można obarczyć intensywne odchudzanie się lub kupowanie produktów wysoko przetworzonych. Na niedobór żelaza narażeni są weganie i wegetarianie, którzy zrezygnowali z czerwonego mięsa, będącego najlepszym źródłem żelaza w diecie.
  • Cierpią na zaburzone wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego. Często wynikają to z nadmiaru kawy i herbaty w diecie.
  • Mają zwiększone zapotrzebowanie na żelazo. Ten punkt dotyczy dzieci, młodzieży, kobiet w ciąży, matek karmiących oraz osób uprawiających sport.
  • Cierpią na nadmierną utratę żelaza z organizmu, które jest spowodowane obfitymi krwawieniami. Występują one u kobiet miesiączkujących lub mających nieprawidłowe krwawienia po menopauzie. Dodatkowo dotyczą krwiodawców, a także pacjentów z wrzodami, hemoroidami oraz krwawieniami z przewodu pokarmowego, powstającymi na skutek nadużywania leków przeciwbólowych.

Anemia: objawy

Każdego dnia powinniśmy uzupełniać żelazo z pożywienia. Jeśli normalna dieta nie pokrywa zapotrzebowania na ten pierwiastek, pojawiają się objawy, które można łatwo zbagatelizować.

Anemia z niedoboru żelaza jest często mylona z niewyspaniem lub zmęczeniem po pracy. W okresie jesienno-zimowym wiele osób nie przywiązuje wagi do chłodnych dłoni lub stóp. Pośpiech prowadzi do tego, że nie zauważamy coraz większej utraty włosów.

Czy wiesz, że anemia wynikająca z niedoboru żelaza obejmuje 30-70% ludności w krajach rozwijających się?

zmęczona kobieta

Najpopularniejsze objawy anemii to:

  • blada skóra, usta, dziąsła, język i spojówki oczu,
  • skłonność do powstawania siniaków,
  • stan przewlekłego osłabienia i zmęczenia,
  • zadyszka przy wykonywaniu najprostszych czynności,
  • bóle w klatce piersiowej i przyspieszone bicie serca,
  • częsta potrzeba odpoczynku i snu,
  • bóle, zawroty głowy oraz skłonność do omdleń,
  • słaba pamięć i problemy z koncentracją,
  • nerwowość oraz obniżony nastój, skłaniający się nawet ku depresji,
  • wypadanie włosów i łamliwość paznokci,
  • zimne dłonie i stopy,
  • spontaniczne drżenie mięśni,
  • u kobiet czasami zaburzenia miesiączkowania.

Anemia: dieta

Pierwsze, co powinna zrobić osoba borykająca się z anemią, to wprowadzić do codziennego jadłospisu produkty bogate w żelazo. Warto wypisać je sobie na kartce i kupować przy każdorazowych zakupach w supermarkecie. Tylko wtedy, po około 3 – 4 miesiącach, można odczuć rezultaty, w postaci lepszego samopoczucia, zdrowszego wyglądu i poprawnych wyników krwi.

Produkty bogate w żelazo to:

  • mięso wołowe,
  • podroby: wątróbka (zwłaszcza wieprzowa), nerki,
  • sardynki, ostrygi,
  • drożdże,
  • żółtka jaj,
  • rośliny strączkowe,
  • buraki,
  • orzechy laskowe, pestki dyni, nasiona sezamu,
  • suszone owoce, np. figi,
  • zielone warzywa (brukselka, brokuł, pietruszka),
  • pełnowartościowe produkty zbożowe.
Warto znać również 3 fakty, dotyczące przyswajalności żelaza z pożywienia:
1. Wzbogać posiłek o soki cytrusowe, czerwone mięso i warzywa o dużej zawartości kwasu foliowego. Badania udowodniły, że witamina C zawarta w cytrusach oraz białka i aminokwasy obecne w mięsie, zwiększają wchłanianie żelaza w jelitach.
2. Ogranicz czarną kawę, herbatę, mleko i produkty mleczne, gdyż mogą one osłabić przyswajalność żelaza z posiłków.
3. Komponując swój jadłospis, pamiętaj, że przyswajalność żelaza z produktów roślinnych jest znacznie gorsza niż z produktów pochodzenia zwierzęcego.

Do czego może doprowadzić nieleczona anemia?

Na sam koniec chciałabym Cię przestrzec. Z pozoru niewinne zmęczenie może poważnie odbić się na Twoim zdrowiu. Skutkiem nieleczonej anemii jest niedotlenienie serca, płuc i mózgu.

Osoba chora podupada na samopoczuciu i wyglądzie. Mogą się u niej rozwinąć zaburzenia neurologiczne lub psychiczne. Nie zwlekaj z leczeniem, bo powrót do zdrowia może okazać się długi i wymagający wysiłku.

Więcej artykułów na ten temat

Agnieszka Raczkowska