Dieta dla osób po 80 roku życia. Porady żywieniowe dietetyka dla seniorów

25. 1. 2021 · Katarzyna Boczar · 5 minut czytania
Dieta dla osób po 80 roku życia. Porady żywieniowe dietetyka dla seniorów

Osoby po 80 roku życia wymagają szczególnej troski pod względem żywienia oraz aktywności fizycznej. Najczęściej seniorzy cierpią na wiele dolegliwości oraz zażywają różne leki. Z pewnością odpowiednie nawyki żywieniowe pomogą im poprawić samopoczucie i podniosą komfort na emeryturze. W tym artykule opiszę, jaka jest najlepsza dieta po 80 roku życia i w jaki sposób należy ją stosować.

Jadłospis dla seniora po 80 roku życia – postaw na produkty lekkostrawne!

U osób starszych bardzo często występują choroby oraz dolegliwości układu pokarmowego np. refluks żołądkowo-przełykowy, nowotwór żołądka i jelit. Wielu seniorów ma za sobą również operacje chirurgiczne (np. usunięcie pęcherzyka żółciowego) lub zabiegi wymagające stosowania odpowiedniej diety. Z kolei niektórym doskwiera problem związany z gryzieniem i przełykaniem pokarmu spowodowany całkowitym lub częściowym brakiem uzębienia.

Wszystkie wymienione wyżej czynniki wymagają stosowania jadłospisu, który nie będzie powodował przykrych dolegliwości żołądkowych (np. nudności, wymiotów, zaparć, bólu brzucha). Najbardziej odpowiednią dla osób po 80 roku życia jestdieta lekkostrawna (łatwostrawna), stanowiąca modyfikację podstawowych zaleceń żywieniowych przygotowanych dla osób zdrowych Spożywanie przez osoby starsze produktów łatwych w trawieniu nie będzie obciążało przewodu pokarmowego, a tym samym nie zaostrzy występujących już objawów chorobowych. Nie będzie także koniecznie stosowanie dodatkowych preparatów na wspieranie trawienia

Zalecenia dla seniorów przy diecie łatwostrawnej

Jak wspomniałam wcześniej, dieta łatwostrawna to modyfikacja żywienia przeznaczonego dla osób zdrowych. Oznacza to, że zapotrzebowanie energetyczne powinno być ustalane indywidualnie dla każdego seniora. Można to z łatwością zrobić za pomocą kalkulatorów dostępnych w Internecie, poprosić o to lekarza lub pielęgniarkę w przychodni POZ bądź udać się na konsultację do dietetyka. Specjalista uwzględni tryb życia, aktywności, preferencje żywieniowe.

dieta po 85 roku życia - zalecenia

Sprawdź również, jak wygląda piramida żywienia dla osób starszych.

Zasadniczą różnicę, którą należy uwzględnić w diecie po 80 roku życia, stanowi sposób przyrządzania posiłków. Niezalecane jest smażenie, wędzenie, dodawanie wszelkiego rodzaju zasmażek, grillowanie i tradycyjne pieczenie. Warto przygotowywać potrawy na parze, gotować, piec w folii oraz w przypadku problemów z gryzieniem i połykaniem - miksować lub rozdrabniać.

  • Ważne, aby spożywane posiłki były niewielkie oraz podawane regularnie i często (5-6 razy w ciągu dnia).
  • Należy także pamiętać o częstym piciu wody oraz innych płynów. Najczęściej jest to ok. 1,5 - 2 litrów na dobę, chyba że zalecenia związane z chorobą, na którą cierpi senior, są inne (np. w przypadku przewlekłej choroby nerek należy mocno ograniczyć przyjmowanie płynów).
  • W diecie łatwostrawnej trzeba unikać przypraw takich jak pieprz i sól. Smak soli można z powodzeniem zastąpić ziołami.

Poznaj zalecenia dietetyczne dla seniora cukrzyka.



Dieta po 80 roku życia - produkty dozwolone i zakazane

Aby senior czuł się dobrze i nie cierpiał na nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego, należy wyeliminować pewne potrawy z jadłospisu. Czego koniecznie trzeba unikać, a jakie produkty można z powodzeniem włączyć do diety osoby starszej?

Owoce i warzywa

W diecie seniora po 80 roku życia należy stosować owoce i warzywa obrane, bez pestek. Najlepiej, aby były gotowane, duszone lub pieczone. W ograniczonych ilościach można jeść kalarepę, brokuły i kalafior.

Niedozwolone jest spożywanie:

  • warzyw kapustnych,
  • rzodkiewki,
  • papryki,
  • gruszek,
  • śliwek,
  • rzepy,
  • cebuli,
  • czosnku,
  • a także kukurydzy.

Nie wolno również jeść warzyw i owoców w zalewie octowej, w czekoladzie oraz  suszonych owoców czy dżemów w wysoką zawartością cukru.

jak powinna wyglądać dieta po 85 roku życia?

Wypróbuj przepis na koktajl z owoców jagodowych i awokado.

Mleko oraz jego przetwory

Nie powinno się spożywać:

  • tłustego mleka,
  • mleka w proszku,
  • serów pleśniowych i topionych,
  • a także tłustej śmietany.

Zamiast tego z powodzeniem można stosować kefir, jogurt naturalny, mleko do 2% zawartości tłuszczu, a także słodką śmietanę.

Produkty zbożowe

Zabronione jest:

  • wszelkie pieczywo cukiernicze,
  • słodkie płatki zbożowe,
  • ryż brązowy,
  • makaron ciemny,
  • kasza gryczana
  • i kasza pęczak.

Można stosować: jasne pieczywo, sucharki, bułki pszenne, kaszę jęczmienną, jaglaną, manną, ryż biały, drobne makarony oraz błyskawiczne płatki owsiane i jaglane.

Dowiedz się, dlaczego warto jeść kasze.

Produkty pochodzenia zwierzęcego

Produkty niedozwolone:

  • surowe mięso,
  • jaja,
  • ryby,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • tłuste mięsa: wieprzowina, kaczka, schab, boczek, golonka, gęś, słonina.

Można spożywać: jaja na twardo i miękko, omlet, indyka i kurczaka bez skóry, mięso z królika oraz cielęcinę. W ograniczonej ilości można jeść także: chude ryby, np. dorsza mintaja, a także wędliny.   

Tłuszcze

Niedozwolone są:

  • smalec,
  • oleje: palmowy i kokosowy
  • oraz twarde margaryny.

Można stosować: oliwę z oliwek, olej lniany, rzepakowy, słonecznikowy i sojowy oraz masło i miękkie margaryny. Należy ograniczyć orzechy.

dieta dla seniora po 85 roku życia - porady

Wprowadź zmiany w diecie po 80 roku życia

Wraz z wiekiem zmieniają się potrzeby i możliwości organizmu. Ulubione produkty i potrawy nierzadko należy zastąpić składnikami, które nie będą obciążały żołądka, jelit czy wątroby. Dzięki stosowaniu diety łatwostrawnej senior zachowa zdrowie i dobre samopoczucie oraz uwolni się od nieprzyjemnych dolegliwości związanych z układem pokarmowym. Jeśli nie wiesz, jak powinien wyglądać Twój jadłospis, koniecznie udaj się po poradę do dietetyka! Specjalista uwzględni Twoje preferencje smakowe oraz zapotrzebowanie kaloryczne dostosowane do trybu życia.

 

Źródła:

  1. Nagel P.; Dieta lekkostrawna; Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia. Dostępny w Internecie: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/dieta-lekkostrawna. [dostęp: 18.01.2021].
  2. Dieta łatwostrawna - zasady i wskazania; Czasopismo Gastroenterologia Praktyczna. Dostępny w Internecie: https://gastroenterologia-praktyczna.pl/a1836/Dieta-latwostrawna-----zasady-i-wskazania.html/m337. [dostęp: 18.01.2021].
  3. Jarosz M.; Żywienie osób w wieku starszym; PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2019.


 

Katarzyna Boczar