7-dniowy jadłospis dla cukrzyka seniora – wypróbuj nasze tygodniowe menu!

29. 1. 2021 · Bartosz Kulczyński · 5 minut czytania
7-dniowy jadłospis dla cukrzyka seniora – wypróbuj nasze tygodniowe menu!

Cukrzyca to przewlekła choroba, której skutki mogą mieć wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Niestety u osób starszych dolegliwość ta współwystępuje z innymi chorobami, co dodatkowo może komplikować jej przebieg. Jeśli jednak zastosujemy odpowiednie menu dla cukrzyka seniora, to możemy, nawet mimo chorób współwystępujących, skutecznie wpłynąć na stan zdrowia i samopoczucia. Jak powinna wyglądać dieta w cukrzycy u osób starszych?

Dania dla cukrzyka seniora – co powinny zawierać?

Podstawowym aspektem, o który trzeba zadbać w diecie osoby chorej na cukrzycę, jest niski indeks glikemiczny produktów. Przekłada się to na tak zwany niski ładunek glikemiczny całego posiłku. Dlaczego to takie ważne? Otóż indeks glikemiczny produktu spożywczego wskazuje na to, w jak dużym stopniu wpływa on na zwiększenie stężenia glukozy we krwi po spożyciu.

Indeks gikemiczny w diecie cukrzyka

Produkty bogate w błonnikcharakteryzują się niskim indeksem glikemicznym, dlatego to właśnie one powinny stanowić podstawę jadłospisu dla cukrzyka seniora. Należą do nich na przykład:

  • ryż brązowy,
  • płatki owsiane,
  • pieczywo razowe,
  • makaron pełnoziarnisty,
  • kasze gruboziarniste
  • czy też owoce o niskiej zawartości cukru: maliny, truskawki, jagody, jeżyny, kiwi oraz granat.

Ponadto wszystkie surowe warzywa są dozwolone w jadłospisie cukrzyka, ponieważ zawarty w nich błonnik czyni je produktami o niskim indeksie glikemicznym. W przypadku warzyw gotowanych należy uważać na marchew, buraki, groszek czy kukurydzę. Poddając je działaniu wysokiej temperatury, sprawiamy, że ich indeks glikemiczny wzrasta. Dlatego też przygotowując ciepłe dania dla cukrzyka seniora, należy ich unikać w jadłospisie.



Jadłospis dla cukrzyka seniora – aspekty praktyczne

Komponując dietę dla cukrzyka w podeszłym wieku, warto zwrócić uwagę na to, by były w niej wykorzystywane produkty sezonowe i/lub lokalne. Te zwykle są najbardziej świeże, bogate w wartości odżywcze, a jednocześnie ich cena nie jest wygórowana. Przykład? Zamiast owoców takich jak papaja, mango, awokado czy granat, lepiej bazować na naszych rodzimych produktach: jabłkach, gruszkach, śliwkach czy chociażby porzeczkach. Oczywiście sezonowe owoce warto kupować, kiedy są już dostępne u krajowych producentów.

menu dla seniora cukrzyka - przykład

Poznaj polskie superfoods!

Przykładowy, 7-dniowy jadłospis dla cukrzyka seniora

Przygotowałem dla Ciebie 7-dniowy spis dań, który idealnie wpisuje się w zalecenia diety dla seniora diabetyka. Znajdź w nim coś smacznego dla siebie!

DZIEŃ 1

  • Śniadanie: Razowe kanapki z twarożkiem i pomidorem
  • Drugie śniadanie: Koktajl z jabłka, kefiru i cynamonu
  • Obiad: Pierś z kurczaka w sosie pomidorowym na brązowym ryżu
  • Podwieczorek: Orzechy włoskie i kawałki gruszki
  • Kolacja: Sałatka z kaszy gryczanej, kiszonego ogórka i fety
  • Przekąska (po kolacji lub w ciągu dnia): Sałatka z fetą, pomidorami i nasionami słonecznika

DZIEŃ 2

  • Śniadanie: Owsianka z jabłkiem, jogurtem i cynamonem
  • Drugie śniadanie: Kanapki razowe z chudą wędliną i ogórkiem kiszonym
  • Obiad: Pulpety z indyka w sosie pieczarkowym z kaszą pęczak
  • Podwieczorek: Sałatka z pomarańczy i orzechów włoskich
  • Kolacja: Kanapki razowe z pastą z fety i ogórka
  • Przekąska (po kolacji lub w ciągu dnia): Słupki marchewki, migdały

DZIEŃ 3

  • Śniadanie: Jajecznica z pomidorami
  • Drugie śniadanie: Sałatka owocowa z jabłka i pomarańczy z migdałami
  • Obiad: Zupa pieczarkowa z mięsem z kurczaka
  • Podwieczorek: Budyń na mleku z mrożonymi truskawkami i orzechami
  • Kolacja: Zapiekanka brokułowa z fetą i ziemniakami
  • Przekąska (po kolacji lub w ciągu dnia): Surówka z marchewki, pietruszki i selera z oliwą z oliwek

DZIEŃ 4

  • Śniadanie: Omlet z chudą wędliną i rzodkiewką
  • Drugie śniadanie: Kanapki z twarożkiem i szczypiorkiem
  • Obiad: Schab duszony w sosie własnym z kalafiorem i kaszą gryczaną
  • Podwieczorek: Koktajl z gruszki, kakao i kefiru
  • Kolacja: Bułka razowa z pastą z makreli
  • Przekąska (po kolacji lub w ciągu dnia): Orzechy włoskie i koktajl z jogurtu oraz mrożonych truskawek

DZIEŃ 5

  • Śniadanie: Kanapki z pastą z jajka i makreli
  • Drugie śniadanie: Sałatka z gotowanym kurczakiem i pomidorami
  • Obiad: Kotleciki z kaszy gryczanej z sałatką z kiszonych ogórków
  • Podwieczorek: Surówka z marchewki, jabłka i selera z orzechami włoskimi
  • Kolacja: Kanapki z wędliną, serem żółtym i rzodkiewką
  • Przekąska (po kolacji lub w ciągu dnia): Jabłko z migdałami

DZIEŃ 6

  • Śniadanie: Omlet ze startym jabłkiem i cynamonem
  • Drugie śniadanie: Kanapki z serem żółtym i ogórkiem kiszonym
  • Obiad: Pulpeciki z fileta z dorsza w sosie koperkowym z ziemniakami
  • Podwieczorek: Kanapka z masłem i siekanymi orzechami
  • Kolacja: Sałatka z brokułem, tuńczykiem i makaronem pełnoziarnistym
  • Przekąska (po kolacji lub w ciągu dnia): Surówka z pora i białej kapusty z dodatkiem jogurtu i nasion słonecznika

 DZIEŃ 7

  • Śniadanie: Kanapki razowe z pastą z tuńczyka i jogurtu
  • Drugie śniadanie: Owsianka z gruszką, jabłkiem i migdałami
  • Obiad: Zapiekanka makaronowa z chudą wędliną i pomidorami
  • Podwieczorek: Koktajl ze świeżego buraka, marchewki i jabłka oraz migdały
  • Kolacja: Sałatka z fasoli konserwowej, kaszy bulgur i papryki
  • Przekąska (po kolacji lub w ciągu dnia): Paski papryki z pastą twarożkową

tygodniowy jadłospis dla seniora z cukrzycą

Poznaj również zalecenia żywieniowe do diety dla osób powyżej 80 roku życia.

Menu dla cukrzyka seniora – podsumowanie

Jak można zauważyć na przykładzie powyższego jadłospisu, dania dla cukrzyka seniora wcale nie muszą być skomplikowane ani wyszukane. Jeśli będziemy trzymać się zasady, by w każdym z nich podstawą były produkty bogate w błonnik (zboża pełnoziarniste, świeże warzywa i owoce, orzechy), to z pewnością uda się skomponować niedrogą, prostą i smaczną, ale i dobrze zbilansowaną dietę w cukrzycy.

 

Źródła:

  1. Baranik A. i wsp.: Praktyczne zalecenia dotyczące żywienia chorych z cukrzycą typu 2 i otyłością. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2011; vol. 2, no 4, 222–230.
  2. https://www.szkolacukrzycy.pl/szkoly/0/120/zdrowe_zywienie_w_cukrzycy.pdf. [dostęp: 26.01.2021 r.].


 

Bartosz Kulczyński