Lekarz odpowiada: jak uniknąć udaru mózgu?

19. 4. 2018 · Aleksandra Malewska · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Lekarz odpowiada: jak uniknąć udaru mózgu?

Współczesna medycyna przykłada dużą wagę do profilaktyki i edukowania pacjentów na temat różnych prozdrowotnych zachowań, dzięki którym możesz skutecznie zmniejszyć ryzyko rozwoju przewlekłych chorób, między innymi udar mózgu. Czym właściwie jest udar mózgu? Jak zapobiegać udarowi i co warto robić, żeby jak najbardziej zminimalizować ryzyko tej choroby.

Udar mózgu − czym jest?

Udar mózgu to nic innego, jak skutek nagłego zaburzenia przepływu krwi przez ośrodkowy układ nerwowy. Udar może być zarówno niedokrwienny, gdy powstaje w skutek zamknięcia dopływu krwi do mózgu (80% udarów), jak i krwotoczny (stanowi 20%) − w sytuacji, gdy dochodzi do wylewu krwi poza naczynie np. w przypadku pęknięcia tętniaka lub naczynia wewnątrzmózgowego.

Czym jest udar mózgu

Jakie są objawy udaru? W wyniku zaburzenia prawidłowego ukrwienia mózgu, dochodzi do nagłych zakłóceń jego czynności. Sprawa jest bardzo poważna, bo jeśli pacjent nie znajdzie się w krótkim czasie pod opieką lekarza, udar może skończyć się trwałym kalectwem lub nawet śmiercią.

Udar mózgu − przyczyny

Zastanawiasz się jak zapobiegać udarom mózgu? Zanim poznasz kilka prostych zasad profilaktyki, warto znać czynniki zwiększające ryzyko rozwoju tej choroby.

Czynniki ryzyka udaru:

  • wiek – ryzyko choroby wzrasta wraz z wiekiem,
  • udar częściej przydarza się mężczyznom,
  • predyspozycje genetyczne,
  • miażdżyca tętnic,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • cukrzyca,
  • hipercholesterolemia,
  • zaburzenia rytmu serca (migotanie przedsionków),
  • wady zastawek serca,
  • zaburzenia kurczliwości mięśnia sercowego,
  • otyłość,
  • palenie tytoniu,
  • nadużywanie alkoholu,
  • mała aktywność fizyczna.

Udar mózgu − profilaktyka

Na czynniki takie jak płeć, wiek, czy genetyczny „bagaż” oczywiście nie masz wpływu. Jednak w przy pozostałych czynnikach ryzyka jesteś w stanie już coś zrobić. Jeśli będziesz przestrzegać kilku prostych zasad, możesz znacznie zmniejszyć ryzyko udaru mózgu.

Oto, jak powinna wyglądać profilaktyka udaru mózgu:

1. Zadbaj o prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi

Nadciśnienie tętnicze to jedna z najczęstszych przyczyn udarów mózgu, dlatego podstawą profilaktyki jest normalizacja ciśnienia krwi. Pamiętaj, że wartość prawidłowego ciśnienia krwi nie powinna przekraczać 140/90 mmHg. Jeśli chorujesz na nadciśnienie, zgłoś się do swojego lekarza rodzinnego, który pomoże Ci leczyć tę chorobę.

Profilaktyka w udarach mózgu

2. Dbaj o prawidłowy poziom cukru we krwi

Cukrzyca to choroba, która długo nie daje żadnych objawów, dlatego pacjenci często nie są świadomi, że ich poziom cukru jest nieprawidłowy. A to właśnie nieleczona cukrzyca sprzyja miażdżycy i jest powodem incydentów sercowo-naczyniowych, w tym udarów. Przynajmniej raz w roku wykonuj test badający poziom cukru we krwi na czczo.

3. Trzymaj cholesterol w ryzach!

Zaburzenia gospodarki lipidowej, podobnie jak cukrzyca, są powodem miażdżycy i zwiększają ryzyko udaru mózgu. Czy wiesz, że prawidłowy poziom lipidów można uzyskać nie tylko przy pomocy leków, ale przede wszystkim prawidłowej diety?

Więcej o tym, jak zwalczyć wysoki cholesterol dowiesz się z artykułu: Jak leczyć zaburzenia lipidowe − czyli co pomoże na wysoki cholesterol?

4. Zdrowa dieta to podstawa profilaktyki udaru mózgu

Brzmi to banalnie prosto, ale za pomocą zdrowego jedzenia naprawdę możesz wpłynąć na większość zależnych od Ciebie czynników ryzyka udaru! Nieprawidłowa dieta prowadzi do otyłości, cukrzycy, hipercholesterolemii, nadciśnienia i miażdżycy − brzmi jak przepis na udar, prawda? Dlatego koniecznie zadbaj o to, co ląduje na Twoim talerzu! Dieta śródziemnomorska, oparta na warzywach, rybach i innych owocach morza oraz zdrowych tłuszczach pomaga skutecznie zapobiegać udarom mózgu.

Profilaktyka udaru mózgu: zdrowa dieta

5. Używki? Nie dziękuję!

Nadużywanie alkoholu oraz palenie papierosów przyczyniają się do zwiększonego ryzyka udaru mózgu. Zastanawiasz się jak uniknąć udaru? Jak najszybciej rzuć palenie i ogranicz picie alkoholu.

6. Ruch, ruch i jeszcze raz ruch!

Najlepsza recepta na profilaktykę udaru to aktywność fizyczna! W zbawienny sposób wpływa na Twoje ciało i umysł. Dzięki regularnym ćwiczeniom redukujesz masę ciała, obniżasz ciśnienie krwi, regulujesz pracę serca, a także normalizujesz poziom cukru oraz lipidów we krwi. Czy kogoś jeszcze trzeba przekonywać, że ruch to podstawa w profilaktyce udaru? Chyba nie!

Aktywność fizyczna zapobiega udarom mózgu

Tych kilka prostych zasad to tak naprawdę przepis na zdrowe i długie życie. Pomogą Ci one w znaczny sposób zredukować ryzyko nie tylko udaru mózgu, ale również innych chorób jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze czy zaburzenia gospodarki lipidowej. Jeśli masz jakieś wątpliwości, na najbliższej wizycie zapytaj o szczegóły swojego lekarza rodzinnego.

Więcej artykułów na ten temat

Aleksandra Malewska