Witaminy dla kobiet w ciąży. Jak i kiedy suplementować dietę?

27. 5. 2019 · Agnieszka Kawa · 4 minuty czytania
Witaminy dla kobiet w ciąży. Jak i kiedy suplementować dietę?

Na temat suplementów dla kobiet w ciąży istnieje wiele sprzecznych opinii. Jedni uważają, że są one konieczne. Inni przekonują, że wystarczy zdrowa i zbilansowana dieta. Jak to jest naprawdę? Jakie witaminy w ciąży są niezbędne, a z których możemy zrezygnować? Kiedy trzeba suplementować dietę? Jakie witaminy dla kobiet w ciąży wybrać?

Suplementacja w ciąży – rekomendacje specjalistów

Zgodnie z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego:

Bezsporne jest suplementowanie podczas ciąży kwasem foliowym, jodem i witaminą D3 wobec potwierdzonego dużego ryzyka występowania niedoboru w populacji, pozostałe zaś składniki jak żelazo, DHA, magnez i inne w zależności od stopnia istniejącego niedoboru lub jego specyficznego ryzyka”.

Oznacza to, że suplementy dla ciężarnych powinny zawierać minimum:

1. Kwas foliowy – o,4mg na dobę

2. Jod – około 200 − 500 mikrogramów na dobę

3. Witamina D3 – dawka to 2000 j.m. w ciągu doby

witaminy dla kobiet w ciąży

Zalecane dawki tych witamin i mikroelementów znajdziesz w wielu suplementach, między innymi w LadeeVit Optima. Do tego, jeżeli Twój jadłospis nie dostarcza niżej wymienionych składników (które znajdują się między innymi w tłustych rybach, olejach roślinnych i orzechach), należy dodatkowo suplementować:

1. Kwasy DHA – od 600 mg do 1000 mg na dobę

2. Żelazo – ok. 27 mg na dobę

3. Magnez – od 200 do 1000 mg na dobę 

Jakie witaminy w 1. trymestrze ciąży?

Kiedy starasz się o dziecko i przez pierwsze tygodnie ciąży, niezwykle istotne jest branie kwasu foliowego (znanego również pod nazwą: witamina B9). Kwas foliowy jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju płodu. Zapobiega on wadom cewki nerwowej dziecka. Są to wady kręgosłupa i układu nerwowego płodu, takie jak: bezmózgowie i rozczep kręgosłupa. Wady te rozwijają się w pierwszych 4. tygodniach ciąży. Dlatego tak ważna jest suplementacja kwasu foliowego jeszcze przed zajściem w ciążę, bo często przez pierwsze tygodnie ciąży nie jesteś świadoma „błogosławionego stanu”.

naturalne witaminy dla kobiet w ciąży

Kobieta w ciąży potrzebuje 3 razy więcej kwasu foliowego niż jest w stanie pozyskać z diety. Dlaczego, lepiej dodatkowo zażywać kwas foliowy, np. Kwas Foliowy 800 mcg Dr.Max lub Naturell Folian.

Co oprócz kwasu foliowego? Jakie witaminy w ciąży na początku są koniecznie? Przede wszystkim witamina D3, jod ikwasy DHA.

Jakie witaminy w 2. trymestrze ciąży?

Po 8. tygodniu ciąży, bardzo ważna jest suplementacja żelaza. Poza tym, w związku z intensywnym rozwojem układu nerwowego płodu, bardzo ważne jest spożywanie jak największej ilości kwasów DHA.

suplementy w ciąży

Jakie witaminy w 3. trymestrze ciąży?

W ostatnich tygodniach ciąży, należy suplementować tak jak robiliśmy do tek pory. Powinnaś jednak zadbać o wprowadzenie do swojej diety więcej produktów będących źródłem wapnia (np. fasola, soja, migdały). W razie potrzeby, należy suplementować wapń. Jest to ważne dlatego, że to właśnie w trzecim trymestrze ciąży. rozwija się układ kostny płodu.

„Na rynku istnieje wiele preparatów witaminowych dla kobiet w ciąży, które zawierają połączenia niezbędnych mikro- i makroelementów. Zanim zaczniesz stosować jakiś preparat, skonsultuj to koniecznie z ginekologiem, który sprawdzi dokładnie skład i doradzi, czy to dobry suplement dla Ciebie”

− mówi lek. med. Aleksandra Malewska.

Suplementacja w ciąży to indywidualna sprawa

Suplementy w ciąży powinny być dobrane indywidulanie. Dlaczego? Wynika to z tego, że na to, jakich witamin i składników odżywczych potrzebuje Twój organizm, ma wpływ wiele czynników.

O suplementacji witamin w ciąży decyduje m.in.:

  • Twój stan zdrowia − czy masz anemię, cukrzycę ciążową, czy cierpisz na mdłości i wymioty
  • Twoja dieta – zdrowa i zbilansowana dieta może dostarczać zdecydowaną większość witamin i składników odżywczych dla Ciebie i maluszka. Niemniej jednak, brak apetytu, powracające mdłości, mogą być wskazaniem do suplementacji witamin i mikroelementów

zdrowa żywność dla kobiet w ciąży

W ciąży pamiętaj przede wszystkim o rybach i orzechach. Ostatnio czytałam badania amerykańskich naukowców, które wskazywały na to, że dzieci kobiet, które w pierwszych tygodniach ciąży jadły orzechy, miały wyże IQ!

W związku z tym, jak wiele indywidulanych czynnikowa wpływa na Twoje zapotrzebowanie na składniki odżywcze i witaminy, suplementację w ciąży najlepiej uzgodnij z lekarzem. Witaminy można również przedawkować! Niemniej jednak, suplementacja kwasu foliowego nie wymaga „zgody lekarza”, więc nie zwlekaj. Zacznij ją jak najwcześniej jak to możliwe!

Agnieszka Kawa