Zwyrodnienie stawu biodrowego: profilaktyka to ruch i dieta!

16. 4. 2019 · Irmina Turek · 4 minuty czytania
  • profilaktyka
Zwyrodnienie stawu biodrowego: profilaktyka to ruch i dieta!

Jak uniknąć problemów ze stawami lub zahamować rozwój choroby zwyrodnieniowej? Podstawowymi czynnikami, na które masz wpływ jest aktywność fizyczna i dobrze zbilansowana dieta. Warto dowiedzieć się, na co zwrócić uwagę w trosce o stawy.

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Choroby zwyrodnieniowe stawów, zarówno biodrowego, jak i pozostałych, wynikają z pogorszenia jakości chrząstki stawowej. A to przekłada się na upośledzenie jej funkcji. Co za tym idzie, gorszej amortyzacji obciążeń w stawach i problemy z poruszaniem się.

W trakcie rozwoju choroby dochodzi do uszkodzeń wielu struktur wewnątrz stawu. Zwyrodnienie stawów może pojawiać się samoistnie z wiekiem lub może być skutkiem urazów, chorób stawów czy mieć związek z czynnikami genetycznymi.

Jeśli chodzi o chorobę zwyrodnieniową stawu biodrowego, dotyka ona zwykle osoby po 35. roku życia. W wielu przypadkach jest powodem mniejszej sprawności, bólu, a nawet w skrajnych przypadkach, konieczności wstawiania endoprotezy. Wczesne wykrycie zmian zwyrodnieniowych pozwala jednak uniknąć tego najgorszego scenariusza. Zarówno prewencja choroby jak i postepowanie po jej wykryciu w celu zmniejszenia dolegliwości ma wiele wspólnych elementów.

zwyrodnienie stawów co to

Ćwiczenia na zwyrodnienie stawu biodrowego

Żeby zapobiec zwyrodnieniu stawu biodrowego, zmień styl życia i sposoby spędzania wolnego czasu. Regularna aktywność fizyczna pomoże Ci zachować stawy biodrowe (i nie tylko) w dobrej kondycji. Warto zwrócić uwagę na rodzaj wykonywanej aktywności. Polecane są w szczególności sporty, które poprawiają kondycje i wzmacniają mięśnia, ale nie obciążają stawu biodrowego.

Wzmocnienie mięśni otaczających staw poprawi jego stabilność i sprawność, a co za tym idzie jego ruchomość. Zalecanymi sportami przy bolących stawach są m.in. jazda na rowerze czy pływanie. Można również uczęszczać na zajęcia z aqua aerobiku.

Regularne uprawianie sportu pozwoli utrzymać odpowiednią masę ciała. A to uchroni stawy przed dodatkowymi, obciążającymi je kilogramami. Redukcja nadwagi jest jednym z pierwszych zaleceń przy zagrożeniu zwyrodnieniem stawów, zarówno przy problemach ze stawami kolanowymi, jak i biodrowymi.

rehabilitacja stawu biodrowego

Ćwiczenia fizyczne dla osoby, u której stwierdzono już zwyrodnienie stawów powinny najlepiej ustalić z rehabilitantem. Pomogą zwiększyć zakres ruchu w stawie i poprawią kondycje otaczających go mięśni. Dodatkowo zawsze warto zwrócić uwagę na możliwie maksymalne odciążenie stawu.

Zwyrodnienie stawu biodrowego − profilaktyka

Dolegliwości związane ze zwyrodnieniem stawu biodrowego może nasilać praca stojąca. Długie przebywanie w pozycji stojącej i związane z tym nieprawidłowe wzorce ruchowe się przyczyniają się do bólu biodra. Kiedy długo stoisz, często pojawia się u Ciebie nawyk przerzucania ciężaru z boku na bok i wzmożonego obciążania stawów. Jeśli musisz spędzić dłuższy czas na staniu, pamiętaj, żeby rozkładać ciężar równomiernie na obie nogi.

Kolejnym czynnikiem, który też może nasilać dolegliwości jest dźwiganie dużych ciężarów. Może ono skutkować nadmiernym przesileniem stawów.

Zwyrodnienie stawu biodrowego − dieta

W związku z tym, ze podstawowym zaleceniem przy występujących problemach ze stawami jest utrzymanie odpowiedniej masy ciała, zalecenia dietetyczne będą skupiać się na odpowiedniej kaloryczności posiłków.

Warto zwrócić uwagę na częstotliwość spożywania posiłków i wielkość porcji. Zastanów się nad najczęściej popełnianymi błędami w diecie i przeanalizuj dotychczasowy sposób odżywiania się. Dobrze jest zwrócić uwagę również na odpowiednią ilość warzyw i białka w diecie i ograniczyć spożywanie tłuszczy. Pomoże to zmniejszyć podaż kalorii i zapewni większość ilość witamin i minerałów.

zwyrodnienie stawu biodrowego dieta

Zalecenia dietetyczne przy chorobie zwyrodnieniowej skupiają się wokół utrzymania prawidłowej masy ciała i odpowiedniej podaży takich składników odżywczych jak białko czy minerały (żelazo, magnez i potas). Składniki te będą miały wpływ na wzmacnianie tkanki mięśniowej i tym samym wspomaganie pracy stawów i ich odciążanie.

Więcej artykułów na ten temat

Irmina Turek