Domowy napój izotoniczny

28. 9. 2017 · Ewa Antoniak · 3 minuty czytania
  • przepisy dla sportowców
Domowy napój izotoniczny

Za każdym razem kiedy ćwiczysz, Twoje mięśnie wytwarzają ciepło, które uwalniasz w postaci potu. Czasami straty płynów i elektrolitów są bardzo duże i mogą doprowadzić do odwodnienia, które ma negatywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Możesz temu zaradzić i uzupełnić je za pomocą domowego napoju izotonicznego.

Czym grozi nadmierna utrata płynów i w jaki sposób jej zapobiec?

Odwodnienie prowadzi do zaburzonej pracy niektórych układów człowieka, m.in. sercowo-naczyniowego, znacznie go obciążając. Wówczas ćwiczenia stają się trudniejsze do wykonania i maleje wydolność fizyczna.

Już utrata masy ciała sięgająca 2% negatywnie wpływa na zdolność do wysiłku. Przy 4% mogą pojawić się nudności, wymioty i biegunki. Z kolej przy 8% występują zawroty głowy, trudności w oddychaniu, osłabienie i dezorientacja. Dlatego tak ważne jest uzupełnianie płynów podczas treningu.

W przypadku ćwiczeń o niskiej lub umiarkowanej intensywności, które trwają krócej niż godzinę, wystarczająca do pokrycia ewentualnych strat będzie czysta woda. Treningi o dużej intensywności, które trwają do godziny lub ponad godzinę, wymagają już sięgnięcia po napój sportowy. Ważne jest, by nie zmuszać się do picia, i pić tylko wtedy, gdy pojawi się pragnienie.

Przepis na domowy napój izotoniczny

Czas przygotowania: 5 minut

Ilość porcji: 1

Składniki napój izodonicznySkładniki:

  • 1 l wody mineralnej niegazowanej
  • 120 g pomarańczy (połówka)
  • 40 g cytryny (połówka)
  • 75 g miodu
  • 1 g soli himalajskiej różowej

Przygotowanie:

1. Do dzbanka z wodą wyciśnij sok z cytryny i pomarańczy. Dodaj miód i sól. Wszystko dokładnie wymieszaj.

Przygotowanie napój izodoniczny

Domowy napój izotoniczny: jak działa i z czego jest zrobiony?

Jednym z rodzajów produktów nawadniających są napoje izotoniczne. Posiadają one taką samą osmolalność jak płyny ustrojowe człowieka, dzięki czemu wchłaniają się bardzo szybko. Napoje te oprócz wody zawierają w swoim składzie elektrolity i węglowodany.

Sód

Sód jest jedynym elektrolitem, którego zastosowanie w napojach sportowych przynosi potencjalne korzyści. Zapobiega odwodnieniu oraz zwiększa tempo przywracania równowagi płynów w okresie powysiłkowym. Dlatego też do sporządzenia napoju izotonicznego użyłam soli himalajskiej. Zamiast niej równie dobrze sprawdzi się sól kuchenna, która dodatkowo jest wzbogacona w jod.

Węglowodany

Węglowodany w napojach sportowych odpowiadają za przyspieszenie absorpcji wody oraz stanowią dodatkowe źródło energii dla organizmu. Najczęściej do „izotoników” dodaje się cukier w ilości 5 – 8 g/100 ml, który zwiększa wchłanianie wody z jelita cienkiego do krwiobiegu. Wartości przekraczające ten przedział mogą mniej efektywnie nawadniać i zwalniać metabolizm organizmu.

Obecne w napoju miód i sok owocowy to źródło węglowodanów  łatwo przyswajalnych.  Dostarczają „paliwa”, a w konsekwencji przyczyniają się do poprawy wydolności i opóźniają zmęczenie. Dodatkowo sok z cytrusów nadaje miksturze walorów smakowych.

Dostępne na rynku napoje sportowe są dość drogie i z reguły nie posiadają dobrego składu. Zachęcam Cię do przygotowania tańszego zamiennika z produktów, które na pewno posiadasz w swojej kuchni. Taki napój izotoniczny z pewnością nawodni, uzupełni utracone elektrolity, ale też poprawi jakość wykonywanego treningu.

Wartość odżywcza 1 porcji

Nazwa potrawyIlość w porcjiIlość  w porcji (miara opisowa)Energia (kcal)Białko (g)

Tłuszcze (g)

Węglowodany (g)Błonnik (g)
Domowy izotonik1000 ml4 szklanki277,380,710,1467,420,09
Sok z pomarańczy62,5 ml4 łyżki26,880,380,066,190,06
Sok z cytryny25 ml1,5 łyżki7,50,10,081,60,03
Miód75 g2,5 łyżki2430,2359,63

WW: 6,7
WBT: 0

Easy with food

Więcej artykułów na ten temat

Ewa Antoniak