Fit burger z wędzonym tofu i awokado. 2 razy mniej kalorii!

16. 11. 2017 · Monika Kaczorek · 4 minuty czytania
  • zdrowe przepisy
  • dieta na odchudzanie

Jeśli lubisz eksperymentować w kuchni, na pewno zainteresuje Cię ten przepis! To ciekawa alternatywa dla tradycyjnego burgera. Zamiast mięsa znajdziesz w nim wędzone tofu oraz porcję warzyw.

Czy wiesz, że tradycyjny burger, którego możesz kupić w większości restauracji z jedzeniem typu fast food, ma około 800 kcal? To około 40 procent całkowitego zapotrzebowania energetycznego dla przeciętnej osoby, która nie jest na diecie! Łatwo stwierdzić, że jeśli chcesz zredukować swoją masę ciała, kupne kanapki nie wchodzą w grę. W domu możesz jednak przygotować zdrową wersję burgera, której zjedzenie nie przyprawi Cię o wyrzuty sumienia.

Przepis na fit burgera

Ilość porcji: 1

Składniki:

  • bułka pełnoziarnista (np. grahamka, bułka owsiana)
  • 3 plasterki awokado
  • 2 plasterki tofu wędzonego
  • 1/2 papryki
  • garść kiełków rzodkiewki
  • sos: 1 łyżeczka keczupu i 1 łyżeczka majonezu lub jogurtu naturalnego
  • 1 łyżeczka oleju rzepakowego do smażenia
  • przyprawy: pieprz, sól, cząber, oregano

składniki na burgera

Wykonanie:

1. Bułkę przekrój na pół i wstaw na 5 – 7 minut do nagrzanego piekarnika na 200 stopni, aby lekko się przypiekła.

2. Na patelni rozgrzej olej i połóż na niej posypane ziołami tofu. Podsmaż je z każdej strony, aż się zarumieni.

3. Przygotuj sos: wymieszaj w miseczce keczup i majonez.

patelnia

4. Wyjmij bułkę z piekarnika i posmaruj sosem. Następnie połóż na niej tofu i pozostałe składniki. Złóż burgera.

burgery

Dlaczego nie warto jeść fast foodów?

Fast foody są w dzisiejszych czasach bez wątpienia niemałą pokusą. Są tanie, co więcej na zamówienie nie czekasz godzinami przy stoliku, możesz wziąć je na wynos i biec do pracy. Oprócz tego są smaczne, prawda? Chyba nie ma na świecie osoby, która powie, że nie zje tych frytek, bo są niedobre. Dlaczego tak jest?

Fast foody zawierają całkiem pokaźną ilość konserwantów, barwników, ulepszaczy smaku, wypełniaczy, które z powodzeniem manipulują zmysłami smaku oraz zapachu. Dodatkowo produkcja tego jedzenia pociąga za sobą bardzo małe nakłady finansowe, dzięki czemu możesz je kupić w bardzo atrakcyjnych cenach. Pozostaje tylko pytanie, na ile taka kanapka przypomina składnikami odżywczymi prawdziwą kanapkę?

Fast foody charakteryzująsię wysoką kalorycznością ze względu na przewagę tłuszczów oraz węglowodanów. Dodatkowo zawierają śladowe ilości błonnika pokarmowego. Działają więc na Twój przewód pokarmowy jak zapychacz, powodują krótkotrwałe uczucie sytości i dostarczają organizmowi jedynie "pustych kalorii". Unikaj tego typu produktów i szukaj zdrowszych odpowiedników, takich jak np. burger z tofu.

Sprawdź, co hamuje apetyt!

Tofu w burgerze? Idealne na diecie redukcyjnej

W proponowanym przepisie jednym ze składników jest wędzone tofu. Tofu to twarożek przygotowywany z mleka sojowego. Ten produkt zawiera białko roślinne. W zdrowej diecie zalecany stosunek białka roślinnego do zwierzęcego powinien wynosić 1:1. Oznacza to, że równie ważne jest spożywanie białka, które pochodzi np. z roślin strączkowych, orzechów, nasion, pestek, co jedzenie białka zwierzęcego. Tofu wędzone ma szczególnie ciekawy smak, który przypomina nieco wędzony, żółty ser.

Z powodzeniem urozmaici Twój jadłospis, jeśli jesteś na diecie redukcyjnej. Tego typu dieta, jeśli jest źle skomponowana, może nie dostarczać wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje organizm.

Zobacz też, z czego powinien składać się trening na redukcję!

Wartość odżywcza 1 porcji

NazwaIlość
 (g/ml)
Ilość (miara domowa)Energia (kcal)Białko
(g)
Tłuszcz
(g)
Węglowodany
(g)
Błonnik
(g)
WW
Burger fit238g 343,511,414,741,54,14,1
Bułka owsiana601 sztuka182,45,62,733,51,63,4
Papryka żółta70pół sztuki18,90,70,13,80,60,4
Kiełki rzodkiewki40garść17,21,51,00,70,80,1
Awokado280,2 sztuki44,80,64,31,10,90,1
Tofu wędzone180,1 opakowania23,22,31,40,4--
Jogurt naturalny 1,5%5łyżeczka6,30,50,20,70,1
Ketczup5łyżeczka6,50,10,11,30,20,1
Olej rzepakowy5łyżeczka44,2-5,0---

 
 
 
 

Najnowsze artykuły

Przeczytaj też

  • Zdrowe słodycze po treningu – kulki mocy z kaszy jaglanej

    Jeśli szukasz sposobu na przygotowanie organizmu do wysiłku, sprawdź nasz przepis na kulki mocy. Dowiedz się, jak wykonać wysokoenergetyczne przekąski do spożywania przed treningiem!
    • przepisy dla sportowców
    Zdrowe słodycze po treningu – kulki mocy z kaszy jaglanej
    • przepisy dla sportowców
  • Łosoś pieczony w niskiej temperaturze z salsą mango-awokado

    Nie masz pomysłu na obiad? Wypróbuj nasz przepis z łososiem i awokado. Danie przygotowuje się w piekarniku w niskiej temperaturze. Dzięki temu ryba zachowuje swój wyjątkowy smak. Dowiedz się więcej!
    • zdrowe przepisy
    Łosoś pieczony w niskiej temperaturze z salsą mango-awokado
    • zdrowe przepisy
  • Dietetyczny deser – trójwarstwowy pudding chia

    Szukasz pomysłu na zdrowy i jednocześnie pyszny deser? Poznaj nasz przepis na trójwarstwowy pudding chia. Sprawdź, jak przygotować pożywne i słodkie danie z nasion chia, malin i bananów!
    • zdrowe przepisy
    Dietetyczny deser – trójwarstwowy pudding chia
    • zdrowe przepisy
  • Sałatka z rukoli, pieczonych buraków i sera feta – oto jak jeść, żeby schudnąć

    Nie masz pomysłu na smaczną sałatkę do kolacji lub do obiadu? Poznaj nasz wyjątkowy przepis i połącz buraki, rukolę, miód, oliwę z oliwek oraz ser feta. Sprawdź szczegóły!
    • zdrowe przepisy
    Sałatka z rukoli, pieczonych buraków i sera feta – oto jak jeść, żeby schudnąć
    • zdrowe przepisy
  • Przepis od dietetyka: zielony chłodnik ogórkowy z awokado i rzodkiewką

    Chłodnik stanowi źródło składników odżywczych. To doskonały pomysł na obiad w upalne dni. Jak go przygotować? Poznaj przepis prezentowany przez naszego dietetyka!
    • zdrowe przepisy
    Przepis od dietetyka: zielony chłodnik ogórkowy z awokado i rzodkiewką
    • zdrowe przepisy
  • Tortilla pełnoziarnista z kurczakiem i warzywami z sosem paprykowym

    Odpowiednie przygotowanie do treningu ma ogromne znaczenia i wpływa na wydolność organizmu. Sprawdź, co jeść, przygotowując się do wysiłku! Poznaj nasz zdrowy przepis!
    • zdrowe przepisy
    Tortilla pełnoziarnista z kurczakiem  i warzywami z sosem paprykowym
    • zdrowe przepisy
  • Odżywczy koktajl potreningowy – dietetyk radzi co jeść po treningu

    Odżywienie mięśni po treningu to obowiązkowy element, dzięki któremu mogą się zregenerować i wzmocnić po intensywnym wysiłku. Sprawdź naszą propozycje na szybki i odżywczy koktajl potreningowy! 
    • przepisy dla sportowców
    Odżywczy koktajl potreningowy – dietetyk radzi co jeść po treningu
    • przepisy dla sportowców
  • Domowa granola dla wielbicieli słodkich śniadań

    Szukasz inspiracji na zdrowe posiłki? Przygotuj samodzielnie granolę - to mix suszonych owoców, nasion i płatków. Sprawdzi się zarówno na śniadanie jak i przekąskę. Zobacz nasz przepis!
    • zdrowe przepisy
    Domowa granola dla wielbicieli słodkich śniadań
    • zdrowe przepisy

Więcej artykułów na ten temat