Serce masz jedno, a ja 10 porad jak o nie dbać. Choroba niedokrwienna serca – profilaktyka

18. 11. 2017 · Agnieszka Raczkowska · 5 minut czytania
  • profilaktyka
Serce masz jedno, a ja 10 porad jak o nie dbać. Choroba niedokrwienna serca – profilaktyka

Choroba niedokrwienna serca, zwana również chorobą wieńcową, jest obok cukrzycy i nadciśnienia jedną z chorób cywilizacyjnych. Jakie są jej przyczyny, jak można jej zapobiegać i kto jest na nią najbardziej narażony?

Czym jest choroba niedokrwienna serca? 

Choroba niedokrwienna serca, jak sama nazwa wskazuje, charakteryzuje się przewlekłym niedotlenieniem i niedożywieniem komórek mięśnia sercowego. Wyobraź sobie, że w tej chorobie Twoje serce dusi się, ponieważ dostaje za mało krwi w stosunku do tego, ile potrzebuje.

Jakie są przyczyny choroby niedokrwiennej serca?

Przyczyn choroby niedokrwiennej serca może być wiele, natomiast głównym powodem jest miażdżyca tętnic wieńcowych, która jest odpowiedzialna za 80% przypadków tej choroby.

Szczególnie niepokojącym zjawiskiem jest obecnie obniżanie się wieku chorujących pacjentów! Tak jak każde schorzenie układu krążenia, choroba niedokrwienna serca niesie ze sobą poważne konsekwencje – od upośledzenia sprawności fizycznej, po konieczność rezygnacji z pracy aż po przedwczesną śmierć.

Przewlekła choroba niedokrwienna serca:

10 porad, dzięki którym wygrasz z chorobą

Zastanawiasz się jak zapobiegać wtórnej chorobie niedokrwiennej serca? Choroba niedokrwienna serca jest w większości przypadków schorzeniem przewlekłym, natomiast wczesne wykrycie i wdrożenie profilaktyki, czyli prewencja wtórna choroby niedokrwiennej serca, zmniejszy częstość powikłań i nawrotów choroby.

Dzięki profilaktyce oraz stosowaniu odpowiednich lekarstw zahamujesz postęp zmian chorobowych i zapobiegniesz zawałowi serca.

1. Zamień boczek na warzywa

W obraz kuchni polskiej wpisują się dania tłuste, ciężkie i kaloryczne – to źle! Aby zapobiec przewlekłej chorobie niedokrwiennej serca, weź przykład z mieszkańców południa Europy i wprowadź dietę śródziemnomorską. Stwierdzono, że Grecy i Włosi żyją dłużej niż pozostali Europejczycy, ponieważ ich jadłospis obfituje w warzywa, owoce, ryby i oliwę z oliwek oraz zawiera bardzo mało tłuszczów zwierzęcych.

2. Rzuć palenie!

Choroba niedokrwienna serca wymaga bezwzględnego rzucenia palenia papierosów.

Badania pokazały, że...

Palenie tytoniu zwiększa dwukrotnie ryzyko wystąpienia zawału serca!

Dlaczego? Nikotyna zwęża naczynia krwionośne, a tlenek węgla może spowodować naruszenie ich wewnętrznej warstwy i sprawić, że będą bardziej podatne na miażdżycę.

3. Ruszaj się

Jeśli masz przewlekłą chorobą niedokrwienną serca, nie powinieneś korzystać z siłowni. Nie jest wskazane wstrzymywanie oddechu ani gwałtowne i wysiłkowe wykonywanie ćwiczeń, które mogą powodować ból w klatce piersiowej. Nie znaczy to jednak, że w ogóle powinieneś rezygnować z ruchu! Prewencja wtórna choroby niedokrwiennej serca zakłada, że w ćwiczeniach najważniejszy jest umiar.

ludzie biegną

Niewielka dawka sportu 3 razy w tygodniu:

  • pozwoli Ci utrzymać prawidłową wagę ciała
  • ureguluje ciśnienie krwi
  • ograniczy rozwój miażdżycy i cukrzycy
  • obniży krzepliwość krwi
  • poprawi krążenie krwi i metabolizm całego ciała
  • zmniejszy stres

4. Kontroluj cholesterol

Podstawową przyczyną powstawania miażdżycy tętnic mięśnia sercowego jest zbyt wysoki poziom złego cholesterolu (LDL), który jest związany z nieprawidłową dietą, nadwagą oraz stosowaniem różnego rodzaju używek takich jak papierosy i alkohol. Tworzenie się blaszek miażdżycowych zmniejsza przepływ krwi w sercu, a także zwiększa prawdopodobieństwo powstawania złowrogich zakrzepów.

Przynajmniej raz na pół roku rób badania okresowe, które będą określać u Ciebie poziom złego (LDL) i dobrego (HDL) cholesterolu, czyli tak zwany lipidogram. Pamiętaj, że utrzymanie cholesterolu w normie zmniejsza ryzyko powikłań choroby niedokrwiennej serca.

5. Mierz ciśnienie

Zaopatrz się w dobry ciśnieniomierz, gdyż prędzej czy później Ci się przyda. Miej się na baczności, jeśli Twoje ciśnienie wynosi powyżej 140/90 mmHg. Stwierdzono, że u osób z nadciśnieniem tętniczym istnieje zwiększone ryzyko zawału serca oraz udaru mózgu.

mierzenie ciśnienia

6. Kontroluj stres

Depresja będąca wynikiem przewlekłego stresu zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wieńcowej od półtora do nawet prawie pięciu razy! Dotyczy to zarówno osób zdrowych, jak i po zawałach serca.

Jeśli chcesz poznać sposoby walki ze stresem, to przeczytaj ten artykuł.

7. Dbaj o odpowiednią ilość snu

Trzymaj się optymalnej ilości snu, która powinna wynosić 6 – 8 godzin w ciągu doby. Jeśli nie będziesz spał ani krócej, ani dłużej, ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowych będzie naprawdę małe.

8. Pilnuj leków!

Zdiagnozowana przewlekła choroba niedokrwienna serca wymaga ciągłego leczenia, a podstawą jest kwas acetylosalicylowy oraz leki obniżające poziom cholesterolu. Dużym czynnikiem ryzyka choroby niedokrwiennej serca jest cukrzyca i nadciśnienie, dlatego aby mieć te choroby pod kontrolą, stosuj się do zaleceń lekarza.

starszy człowiek dostaje leki

9. Korzystaj z akcji profilaktycznych

W dużych miastach Polski, takich jak Warszawa, Łódź, Wrocław czy Białystok, raz na pół roku studenci uczelni medycznych przeprowadzają akcje profilaktyczne dotyczące nadciśnienia i cukrzycy. Podczas takich wydarzeń możesz za darmo zbadać poziom cukru we krwi, zmierzyć ciśnienie i zrobić analizę składu ciała.

Szczególnie polecam Ci to ostatnie badanie, gdyż dzięki niemu dowiesz się, jaką masz zawartość tkanki tłuszczowej, sprawdzisz masę mięśni, określisz wiek metaboliczny i zawartość wody w organizmie. Tych badań nie wykonasz w gabinecie lekarskim, a warto je zrobić, ponieważ dają one ogólny obraz stanu zdrowia.

10. Ucz się

Edukuj się, jeśli jesteś mężczyzną. Chroń swojego partnera, jeśli jesteś kobietą. W Polsce nadal utrzymuje się duża różnica pomiędzy długością życia mężczyzn i kobiet. Mimo prewencji wtórnej choroby niedokrwiennej serca to właśnie mężczyźni są bardziej podatni na zawały serca.

Na czynniki, takie jak płeć, wiek czy obciążenia rodzinne, nie możesz wpłynąć. W przewlekłej chorobie niedokrwiennej serca skup się na aspektach, nad którymi możesz zapanować.

Więcej artykułów na ten temat

Agnieszka Raczkowska