Jak leczyć zaburzenia lipidowe − czyli co pomoże na wysoki cholesterol?

25. 3. 2018 · Agnieszka Raczkowska · 6 minut czytania
  • leczenie
Jak leczyć zaburzenia lipidowe − czyli co pomoże na wysoki cholesterol?

Dobry cholesterol (HDL) może pomóc Ci walczyć z objawami, jakie dają zaburzenia lipidowe. Czy wiesz, że ponad połowa Polaków cierpli na zaburzenia lipidowe? Statystyki są bezwzględne: 7 na 10 dorosłych Polaków ma za wysoki poziom cholesterolu, co przekłada się na 100 tysięcy zawałów serca rocznie. Pojawiają się pytania: jak leczyć cholesterol? Czy istnieje skuteczna recepta na leczenie zaburzeń lipidowych? A także jak podwyższyć dobry cholesterol? Zobacz sposoby na obniżenie cholesterolu całkowitego.

Czym dokładnie są zaburzenia lipidowe?

Zaburzenia lipidowe są bombą z opóźnionym zapłonem, która niesie ze sobą duże ryzyko dla Twojego zdrowia.

Podwyższony lub nieprawidłowy poziom cholesterolu może objawiać się poprzez:

  • wysoki poziom LDL − „cholesterol zły” (powyżej 115 mg/dl)
  • wysoki poziom triglicerydów (powyżej 150 mg/dl),
  • niski poziom HDL − „cholesterol dobry” (poniżej 40 mg/dl w przypadku mężczyzn i 46 mg/dl w przypadku kobiet).

Wszystkie te elementy stanowią czynnik ryzyka dla chorób układu sercowo-naczyniowego. Poziom każdego cholesterolu powinien mieścić się normie! Na wstępie obalę mit, jakoby doskonały poziom „dobrego” cholesterolu równoważył negatywne skutki tego „złego”. Wiele badań wykazało, że wysoki poziom HDL to za mało. Kiedy lekarz podejmuje się leczenia zaburzeń lipidowych, analizuje poszczególne frakcje z jednakową dbałością.

Więcej o zaburzeniach lipidowych i wysokim cholesterolu dowiesz się z artykułu Irminy Turek: Wysoki cholesterol – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć.

Zaburzenia lipidowe - czym są

Dobry cholesterol − co to jest?

Na Twój profil lipidowy składa się zarówno zły cholesterol LDL, jak i tzw. „dobry cholesterol” HDL. Cholesterol HDL jest zbudowany z lipoprotein o wysokiej gęstości. Działa na zasadzie wymiatacza złego cholesterolu. Co to oznacza? Że posiada on zdolność transportowania cholesterolu LDL i innych cząstek lipidowych. Cholesterol HDL usuwa ze ścian naczyń i tkanek zatykające naczynia krwionośne frakcje złego cholesterolu. Odpowiedni poziom cholesterolu HDL we krwi stanowi naturalną ochronę przed rozwojem miażdżycy i chorób układu krążenia.

A jak podwyższyć dobry cholesterol? Staraj się zamienić tłuszcze zwierzęce na te zdrowe roślinne. Pamiętaj, że niezdrowy cholesterol LDL zawarty jest jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Nie ma ich w produktach roślinnych. Na cholesterol HDL dobry wpływ mają produkty z kwasami omega-3. Zawarty on jest w rybach, orzechach i nasionach.

Pisała o tym specjalista kardiologii, lek. med. Edyta Jakubik: Dobry cholesterol HDL − co to właściwie jest?

Wysoki cholesterol − leczenie i domowe sposoby

1. Od czego jest wysoki cholesterol? Wyklucz z diety niezdrowe tłuszcze

Nawyki kulinarne to coś, z czym najtrudniej będzie Ci się rozstać. Od czego wysoki cholesterol może zależeć? Niestety, polska kuchnia obfituje w dania oparte na tłuszczach zwierzęcych, które uwielbimy smażyć i podpiekać. Niestety, smażona wątróbka lub pieczone żeberka będą podwyższać poziom triglicerydów i „złego” cholesterolu w Twoim organizmie.

Złogi cholesterolowe będą odkładać się w ścianach tętnic i powodować powstawanie blaszek miażdżycowych. Pamiętaj, że cholesterol LDL zatyka tętnice i może doprowadzić do zawału serca. Z tego też powodu lepiej unikaj smalcu, masła i margaryn. Zamiast nich stosuj tran, oliwę z oliwek i zdrowe oleje, które są bogactwem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Będą one oczyszczać i stopniowo eliminować zły cholesterol z Twoich tętnic.

Zrezygnuj też z tłustych wędlin i kiełbas na rzecz morskich ryb i owoców morza. Pamiętaj, że zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń kulinarnych jest podstawą leczenia zaburzeń lipidowych. Dowiedziono, że dieta niskotłuszczowa może przełożyć się obniżenie poziomu LDL w równym stopniu, co niskie dawki leków na receptę.

Niezdrowe tłuszcze

2. Jak leczyć cholesterol? Ruszaj się częściej i żwawiej!

Każda okazja jest dobra, żeby zacząć uprawiać sport. Najlepsze efekty przyniosą Ci ćwiczenia 2 − 3 razy w tygodniu. Zacznij najpierw od spaceru i przejdź do żwawego marszu. Gdy ruch wejdzie Ci w krew, zacznij wykonywać ćwiczenia całego ciała.

Sport jest doskonałym sposobem na obniżenie cholesterolu! Co więcej, zmniejsza ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy. Ruch poprawia przepływ krwi w układzie krwionośnym, dotlenia narządy i wzmaga wydzielanie endorfin, zwanych hormonami szczęścia.

Ruch na wysoki cholesterol

3. Jak podnieść dobry cholesterol? Wprowadź do diety „wymiatacze” złego cholesterolu

Jest wiele niefarmakologicznych sposobów na obniżenie cholesterolu, których stosowanie jest w ogólnym ujęciu bezpieczne, a badania świadczą o ich skuteczności.

Fermentowany czerwony ryż w dawce 600 − 3600 mg dziennie. Jest to naturalny sposób na obniżenie cholesterolu zaczerpnięty z medycyny chińskiej. Istotny jest składnik w postaci monakoliny K, która działa podobnie do przepisywanych na receptę statyn. Kiedy wybierasz suplement z fermentowanym czerwonym ryżem, kieruj się zawartością monakoliny K, której ilość w tabletce powinna wynosić co najmniej 2,5 mg.

Rozpuszczalny błonnik, który występuje w owsiance i babce płesznik. Spożywanie w ciągu dnia 10 gramów babki płesznik pozwala na obniżenie poziomu cholesterolu o 7%. Co więcej, ureguluje pracę jelit i rytm wypróżnień.

Cynamon w postaci herbatki lub jako dodatek do ciasta. Cynamon jest niezwykle skuteczną przyprawą obniżającą poziom glukozy i cholesterolu. Staraj się, aby w Twoim domu znajdowały się całe laski cynamonu, bo w takiej formie posiada on największe stężenie właściwości zdrowotnych.

Cynamon na obniżenie poziomu glukozy

Tran to źródłem wielonienasyconych kwasów omega. Przynosi on sercu mnóstwo korzyści związanych ze zmniejszeniem ryzyka powstania zakrzepów, obniżeniem poziomu triglicerydów i zmniejszeniem incydentów arytmii. Zdrowe tłuszcze zawarte w tranie podnoszą stężenie „dobrego” cholesterolu i zmniejszają tempo gromadzenia blaszek miażdżycowych w tętnicach.

Czosnek to aromatyczna roślina, która sprawdza się nie tylko w leczeniu przeziębienia. Badania pokazują, że regularne spożywanie czosnku obniża poziom całkowitego cholesterolu i triglicerydów. Należy pamiętać, że czosnek oprócz leczenia zaburzeń lipidowych prowadzi również do rozrzedzenia krwi. Zrezygnować z niego powinny osoby przyjmujące warfarynę lub acenokumarol.

Czosnek na obniżenie cholesterolu

Czerwone wino, które jest bogactwem polifenoli. Mała dawka czerwonego wina do obiadu pomaga podwyższyć poziom „dobrego” cholesterolu i hamować powstawanie zakrzepów. Jak walczyć z wysokim cholesterolem? Właśnie poprzez systematyczne spożywanie niewielkich ilości smacznego, czerwonego trunku.

Pamiętaj też, że wprowadzone zmiany w stylu życia nie upoważniają Cię do samodzielnego odstawienia leków przepisanych przez lekarza. Powiem więcej! Leczenie zaburzeń lipidowych powinieneś zawsze opierać na współpracy ze swoim opiekunem zdrowotnym − wtedy będziesz mieć pewność, że zmierzasz w odpowiednim kierunku.

Źródła:

1. Wojciech Łukaszewski, Matylda Kręgielska-Narożna, Diagnostyka i leczenie zaburzeń lipidowych według wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) i Europejskiego Towarzystwa Miażdżycowego (EAS) z 2016 roku

2. Teresa Zaręba-Szczegot, Ewa Marcinowska-Suchowierska, Interpretacja zaburzeń gospodarki lipidowej w praktyce lekarza rodzinnego

3. Barbara Cybulska, Longina Kłosiewicz-Latoszek, Postępowanie w zaburzeniach lipidowych u chorych na nadciśnienie tętnicze

Więcej artykułów na ten temat

Agnieszka Raczkowska